मरण सँगसँगै
सामूहिक आत्महत्याको कारुणिक अवस्था
चितवनबाट मुटु चिरिने खबर आयो, २२ चैत ०७५ मा । भरतपुर-१८, शशीनगरस्थित सहरी क्लिनिक टोलका एकै परिवारका तीन जनाले एकैसाथ आत्महत्या गरे । आमा माया आलेमगर, ३५, छोरी विनिता, १४ र छोरा विवेक, १२, ले सलमा झुन्डिएर मृत्युको बाटो रोजेका हुन् ।
छोरा विवेकले सुसाइड नोटमा लेखेका छन्, 'बुबा, तपाईं हामीलाई नसोधी किन जानुभयो ? ममीले साह्रै दुःख मान्नुभएको छ । म पनि हजुरले दुःख दिनुभएकैले परीक्षामा फेल भएको हुँ ।'
यसबाट पारिवारिक कलह मुख्य कारण देखिन्छ । उनका बाबु नेपाली सेनाका प्युठ पदमा कार्यरत छन् । घटना अगाडि दुई दिन घर बसेर काठमाडौँ फर्किएका थिए । आमा र छोराछोरीबीच असाध्यै मिल्ती रहेको प्रहरीको प्रारम्भिक अनुसन्धानबाट देखिएको छ ।
वीरगन्जमा घरबाट भागेका तीन किशोर-किशोरीले सामूहिक विष सेवन गरे, फागुन पहिलो साता, ०७५ मा । जिराभवानी गाउँपालिका-४ सढी टोलकी संगीता कुमारी, १८, को मृत्यु भयो । मञ्जिता कुमारी र सञ्जय दास उपचारपछि निको भए । मञ्जिताको राज चौधरीसँग र संगीताको सञ्जयसँग प्रेम थियो । सञ्जय र राजचाहिँ साथीसाथी । बिहे गरेर भाग्ने प्रयास गर्दा गाउँलेले घेरे । उम्कने बाटो नदेखेपछि विष पिएका थिए ।
वैशाख ०७५ मा बझाङ सुर्मा गाउँमा भएको घटना अझ डरलाग्दो र रहस्यमयी छ । लिपपोत गर्न माटो लिन जंगल गएका तीन किशोरी साँझ पर्दा पनि फर्केनन् । आफन्त खोज्दै जंगल पुग्दा तीनै किशोरीले एउटै रूखमा नाम्लो पासो लगाएको अवस्थामा भेटियो । त्यसरी पासो लाग्नेमा जुनतारा पुजारा, १४, रेखा पुजारा, १४ र कविता बोहरा, १५ थिए । कलिलो उमेरमा उनीहरूले किन एकसाथ आफैँलाई सक्काए, कारणचाहिँ खुलेन ।
नेपाल प्रहरीको तथ्यांकअनुसार आर्थिक वर्ष ०७२/७३ मा ४ हजार ७ सय ५ ले आत्महत्या गरेका थिए । आव ०७४/७५ मा यो संख्या ५ हजार तीन सय ४६ पुगेको छ । पछिल्लो २५ वर्षको तथ्यांक केलाउँदा परिणाम अझ भयंकर निस्कन्छ । सन् ०९० दशकको तुलनामा अहिले आत्महत्याको दर ६० प्रतिशत वृद्धि भएको छ ।
पत्याउन मुस्किल पर्छ, नेपालमा सडक दुर्घटनाभन्दा आत्महत्याबाट धेरैको ज्यान जान्छ । आत्महत्या हुने संसारको सातौँ देश नेपाल हो । पहिले एकल आत्महत्या ज्यादा हुन्थ्यो । अहिले सामूहिक आत्महत्यासमेत बारम्बार हुन थालेका छन् । माथिका प्रतिनिधि उदाहरण हुन् । नेपाल प्रहरीका पूर्वअनुसन्धान अधिकृत दीपेन्द्र अधिकारी भन्छन्, "केही वर्ष अगाडिसम्म सामूहिक आत्महत्या बिरलै हुन्थ्यो । अहिले त एकै वर्षमा दुई-तीन घटना सार्वजनिक हुन थालेका छन् । तिनका प्रकृति त्यत्तिकै संवेदनशील छन् ।"
दुई वा सोभन्दा धेरै व्यक्ति एकैसाथ मृत्युको निर्णयमा पुग्नुले हामीकहाँ जीवनप्रति निराशाको गहिराइ आकलन गर्न सकिन्छ । मनोविश्लेषक वासु आचार्यका अनुसार यस्ता घटना प्रायः नजिकका आफन्त र मित्रबीच हुने गर्छ, जसले मृत्यु नै विजय र दुःखबाट छुटकारा ठान्छन् । हरेक व्यक्तिमा बाँच्ने रहर हुन्छ । नबाँच्ने वा मर्ने कारण पनि हुन्छन् । जब बाँच्नुभन्दा मर्न मन लाग्ने पक्ष ज्यादा हुन्छ, व्यक्तिले आत्महत्याको निक्र्योल गर्छ । आचार्य भन्छन्, "सामूहिक आत्महत्या गर्दा मर्ने सामूहिक अर्थ निकाल्छन् । त्यसका लागि पहिले एक जनाले अरूलाई सँगै मर्न प्रेरित गरिरहेको हुन्छ ।" सामूहिक आत्महत्याले मानसिक विचलनको चरम स्वरूप देखाउने उनको भनाइ छ ।
चितवनको घटनालाई नै लिऔँ, पतिसँग विग्रह भएपछि मायाले मर्ने निधो गरिन् । उनी बच्चाहरूलाई असाध्यै माया गर्थिन् । आफू मरेपछि सन्तानको भविष्य थप अन्धकार देखिन् । त्यसैले आफूसँग मर्नका लागि उनीहरूलाई मनाइन् । आमालाई माया गर्ने भएकाले बच्चाहरूले पनि नाइँनास्ती गरेनन् । आचार्य प्रश्न गर्छन्, "अन्यथा १२-१४ वर्षका नानीहरू सलमा झुन्डिन तयार हुन्थे ?" पारिवारिक सामूहिक आत्महत्याका अन्य घटनामा पनि अभिभावकले सन्तानलाई सँगै मर्न प्रेरित गरेको देखिन्छ ।
समाजशास्त्री विमलेश ठाकुरका अनुसार जब घरभित्रै द्वन्द्व हुन्छ, समाजबाट तिरस्कृत हुनुपर्छ । विकल्प खोजिन्न/देखिन्न र थप अवहेलनाको सिकार हुनुपर्ने भय बढ्छ । थप एकसाथ मृत्युवरणका लागि तयार हुन्छन् । ठाकुर भन्छन्, "आत्महत्या सामाजिक कारण नै हो । क्षणिक आवेग निर्माण हुनु पनि अनेक कारक हुन्छन् । समाजमा चर्कंदो असहिष्णुता र घट्दो प्रेम उत्तिकै घातक हुँदैछ ।"
विज्ञहरू नेपालमा सानो विषयलाई लिएर एक्कासि अपि्रय निर्णय लिने आत्महत्या मौलाउनु अझ घातक मान्छन् । व्यक्तिको पृष्ठभूमि, सामाजिकीकरण, संगत, हुर्काइ पद्धतिले यसमा भूमिका खेलिरहेको हुन्छ । आत्मविश्वासको कमी र आक्रोशको मात्रा ज्यादा हुँदा आफैँलाई मार्न तयार हुने घटना धेरै भएका छन् । जस्तो, गत जेठमा महोत्तरी बलवा नगरपालिका-१, बन्चौरीमा मितिनी खुशीकुमारी चौधरी, १६ र चाँदनीकुमारी झा, १५, ले सँगै आत्महत्या गरे । उनीहरू छिमेकीको घरमा पूजा हेर्न गएका थिए । र्फकंदा ढिला भयो, आमाले गाली गरिन् । लगत्तै बजार गएर गहुँमा छर्किने 'सेल्फास' नामक विषादी किने र त्यही सेवन गरे । यस्ता घटनाले परिवार, स्कुल र समाजले बच्चालाई प्रदान गर्ने संस्कारमाथि कठोर सवाल खडा गर्दैन र ?
सामूहिक आत्महत्याको अर्को अहं कारण हो, प्रेम सम्बन्धमा बाधा उत्पन्न हुनु । बर्दिया धधवारका शत्रुधन थारु र सोही स्थानकी शर्मिला चौधरीबीच प्रेम थियो । परिवार अवरोध बनिदियो । घरभित्र उनीहरू थिए, बाहिर आफन्तबीच छलफल थियो । तर टुंगोमा नपुग्दै उनीहरूले भित्रै एकसाथ आत्महत्या गरे । गत वर्षको साउनमा पर्वतमा बागलुङको हरिचौरका मुना राना, २५ र धरान उपमहानगरपालिका-११ अकिन गुरुङ, २६, ले झोलुंगे पुलबाट हाम फालेर आत्महत्या गरे । उनीहरू टे्रकिङका लागि घरबाट निस्केका थिए । "एकअर्कालाई निकै माया गर्छन् । छुट्टनिुपर्ने अवस्था आयो भने बाँच्नुको अर्थ देख्दैनन् । मरणलाई नै विजय ठान्छन्," त्रिवि शिक्षण अस्पतालका मानसिक रोग विभाग प्रमुख प्राध्यापक सरोजप्रसाद ओझा भन्छन्, "यो अपरिपक्वता र जीवन बुझाइमा रहेको समस्याको परिणाम हो ।"
आत्महत्या गर्नेलाई कायर मानिन्छ तर त्यो अवस्थामा व्यक्ति कसरी पुग्छ, ख्यालै गरिन्न । अरू त अरू, आत्महत्याको सोच आउनु आफैँमा मानसिक समस्या हो । बेलैमा परामर्श पाए बाँच्न सकिन्छ भन्ने आधारभूत ज्ञानसमेत छैन । नेपालमा ८ लाख डिप्रेसनबाट पीडित छन् । डिप्रेसनको चरम रूप हो, आत्महत्या । डिप्रेसनचाहिँ पारिवारिक प्रेम, औषधी सेवन, परामर्श र सामाजिक दायित्वबाट निराकरण गर्न सकिन्छ भन्ने बोध छैन । मनोविश्लेषक आचार्य भन्छन्, "बच्चालाई स्कुलमा चन्द्रमामा पुग्नुपर्छ भनेर एकोहोरो रटाइन्छ, प्रयास गर्दा चन्द्रमा नपुगे धर्ती पनि उपलब्धि नै हो भनेर सिकाइन्न । भोलि भनेजस्तो नहुनेबित्तिकै मानसिक विचलन सुरु हुन्छ ।"
विडम्बना ! हाम्रो सामाजिक र पारिवारिक संरचनामै आत्महत्याका 'भाइरस' लुकेका छन् । न व्यक्तिको विकास र सामाजिकीकरण प्रक्रिया जीवनप्रति स्नेह जागृत गराउने खालको छ, न त सरकारी तवरबाट आत्महत्या रोकथामका लागि प्रभावी कार्यक्रम छन् । त्यसैले आत्महत्याको अवस्था अझ बढ्दै जाने विज्ञहरू चेतावनी दिन्छन् । समाजशास्त्री ठाकुर भन्छन्, "आत्महत्याका समाचार आउँछन् तर किन भयो, कारण र निराकरणबारे कहिल्यै छलफल हुन्न ।" शारीरिक स्वास्थ्यमै त ध्यान दिन नसकेको सरकार मानसिक स्वास्थ्यमा कति संवेदनशील होला, विज्ञहरूको चिन्ता छ ।
मानसिक रोग विशेषज्ञ डाक्टर ओझा दमकलझैँ आत्महत्याको पनि हटलाइन सेवा व्यवस्था गर्न सुझाव दिन्छन् । उनका अनुसार आगो लाग्दा निभाउन दमकल बोलाइन्छ, त्यस्तै कदाचित आत्महत्याको विचार मनमा आयो, जीवनप्रति वितृष्णा छायो भने हटलाइन फोनमा सम्पर्क गरिहाल्ने । त्यहाँबाट उचित परामर्श मिलोस् । "आत्महत्या गर्न मन लाग्नु क्षणिक समस्या हो । सान्त्वना, प्रेम र आत्मीयताले आत्महत्याबाट मुक्ति मिल्छ," ओझा भन्छन्, "झन् सामूहिक आत्महत्याको प्रयास हुँदा त एक जनाले मात्र खबर दियो भने पनि सबैलाई बचाउन सकिन्छ । तर सरोकारवाला निकायमा स्रोत-साधनभन्दा पहिले इच्छाशक्ति चाहियो ।"
सम्बन्धित
अमेरिकाले बर्सेनि निकाल्ने आतंकवादसम्बन्धी प्रतिवेदन नेपालबारे फेरिएको धारणा...
नेपाललाई 'आतंकवादको हब' मान्ने अमेरिकी धारणा कसरी परिवर्तन भयो ?
लकडाउनपछि आफ्नो मुलुक फर्किएका भारतीय मजदुर सम्पर्कमै आएनन्, रेडजोनमा परेका स्वदेशकैलाई ल्...
उद्योग चलाउनै मुस्किल
सात दशकयताको दलीय तानातानको शिकार बन्दै आएको नागरिकता मुद्दामा यसपल्ट पनि विगतकै राजनीतिक ...
नागरिकतामा किन सधैँ किचलो ?
केन्द्रीय अनुसन्धान ब्युरो, बाग्मती प्रदेशसहितको सिन्धुपाल्चोक, काभ्रे र प्रदेश २ सर्लाहीब...
आश्रममै रहे पनि किन पक्राउ पर्दैनन् बमजन ?
मुख्यमन्त्री शंकर पोखरेललाई प्रदेशमा आएर केन्द्रीय भूमिका गुम्ने भय, पार्टी इन्चार्ज र अर्...
ओलीका ‘अलराउन्डर’ विश्वासपात्र
कोरोना महामारीले खर्च घटाउन र प्रशासनलाई चुस्त राख्न सबक सिकाए पनि अनावश्यक खर्च कटौतीमा भ...