डरलाग्दो वयस्क मृत्युदर
कमाउ उमेर समूहको जिन्दगी नै जोखिममा
टिपरले ठक्कर दिँदा पत्रकार नन्दबहादुर गेलान, ३९, को मृत्यु भयो, २९ जेठमा । मृतक गेलानका १ छोरा र १ छोरीसहित भाइबहिनी, श्रीमती र बाआमा छन् ।
२६ वैशाखमा अञ्जना महतको खुकुरी प्रहारबाट हत्या भयो, ललितपुरको ढोलाहिटिस्थित आफ्नै घरमा । २५ वर्षीया अञ्जनाको हत्या आफ्नै जेठाजु उज्ज्वल महतले गरेको प्रहरीले जनायो ।
गत वर्ष असारमा २९ वर्षीय विवेक गोयल विराटनगरस्थित आफ्नै घरमा झुन्डिएर मरे । विवेक मर्दा उनकी पत्नी ७ महिनाकी गर्भवती थिइन् ।
सञ्चार माध्यममा दिनहुँजसो दुर्घटना, अपराध, आत्महत्याबाट वयस्क नागरिकको मृत्यु भएका समाचार आइरहन्छन् । वयस्क भनेको १५ देखि ६० वर्षसम्मका कमाउ उमेरका मानिस हुन् । यो उमेर समूहले परिवार पालिरहेको छ या भविष्यमा परिवार पाल्छ ।
नेपालमा एक वयस्कले औसतमा आफूसहित ६ जनाको परिवार पालिरहेको छ । यसरी शिशु, महिला, वृद्धवृद्धा सबैलाई बचाउने वयस्क भने आफैँ जोखिममा छ । वयस्कले आफ्नाबारे ध्यान नराखे त्यसको असर नेपालमा छिट्टै पर्ने विज्ञहरूको मत छ । किनभने कमाउने, परिवारको रेखदेख गर्ने वा जोखिम मोल्ने व्यक्ति यसरी अनाहकमै मरिरहँदा त्यसले परिवारलाई त असर परेको छ नै, समाज र राष्ट्रलाई समेत ठूलो क्षति पुर्याएको छ ।
नीति अनुसन्धान प्रतिष्ठानको प्रारम्भिक अध्ययनअनुसार नेपालमा औसतमा वयस्क मृत्युदर १५ प्रतिशत छ । विश्वमै वयस्क मृत्युदरलाई कम प्राथमिकतामा राखिएकामा नेपाल पनि त्यसबाट अछूतो छैन ।
विश्व बैंकको पछिल्लो तथ्यांकअनुसार विश्वभर नै सरदर वयस्क मृत्युदर महिलाको १ सय २३ र पुरुषको १ सय ७९ प्रतिहजार प्रतिवर्ष छ, १२ प्रतिशत र १८ प्रतिशत हो । जबकि वयस्क मृत्युदर नेपालमा नवजात शिशुभन्दा ७ गुणा बढी, शिशु मृत्युदरभन्दा ५ गुणा बढी, बालमृत्यु दरभन्दा ४ गुणा बढी र मातृमृत्यु दरभन्दा ६० गुणा बढी छ ।
सन् २०१७ मा सार्वजनिक उक्त तथ्यांकअनुसार महिला र पुरुषको वयस्क मृत्युदर हेर्दा १ सय वयस्क महिलाको मृत्यु हुँदा ७ हजार पुरुषको मृत्यु हुने गरेको छ, जुन ७ सय गुणा बढी छ । वयस्क मृत्युको यही अवस्था रहे देशको आर्थिक, सामाजिक र पारिवारिक अवस्थामा गम्भीर असर पर्ने देखिन्छ ।
रिपोर्टअनुसार आत्महत्या र अपराध वयस्क मृत्युदर बढाउन प्रमुख कारकतत्त्वको रूपमा रहेका छन् । ०७० देखि ०७५ सम्म नेपालमा २८ हजार मानिसले आत्महत्या गरेका छन् । त्यसमा ८५ प्रतिशत अर्थात् २४ हजार वयस्क रहेको अध्ययनले देखाउँछ । १४ हजार केटा छन् भने १२ हजार केटी । सबैभन्दा धेरै झुन्डिएर मरेका छन् ।
अर्को छ, अपराध । ६ जेठमा पाँचथरमा २ परिवारको ९ जनाको वीभत्स हत्या भयो । हरेक दिनजसो यस्ता हत्याका घटना उसैगरी बढिरहेका छन् । ०७० देखि ०७६ सम्मको आपराधिक घटनामा २७ हजारले ज्यान गुमाइसकेका छन् । त्यसमा वयस्कको संख्या २३ हजार ५ रहेको छ । अपराधलाई खुनडाँका, कर्तव्यज्यान, गर्भपतन, फुटकर ज्यान, विष सेवन तथा भवितव्य ज्यान गरी विभिन्न उपशीर्षकमा बाँडिएको छ । त्यसमा भवितव्य ज्यानबाट सबभन्दा धेरै १४ हजार ७ सय ९६ को ज्यान गएको तथ्यांकले बताउँछ । प्रदेशअनुरूप यसको तथ्यांक भने असारसम्म अन्तिम रिपोर्टमा आउने प्रतिष्ठानले जनाएको छ ।
सडक दुर्घटना अचाक्ली
अध्ययनअनुसार सडक दुर्घटनामा वार्षिक ८ देखि ९ हजार मानिस मर्छन् । त्यसमा ८५ प्रतिशत वयस्क नागरिक छन् । सबभन्दा धेरै सडक दुर्घटना काठमाडौँमा हुने गरेको रेकर्ड छ । ०६४ देखि ०७४ सम्मको तथ्यांक अध्ययन गर्दा काठमाडौँमा ४४ हजार ४ सय २९ सडक दुर्घटना भएका देखिन्छन् । तर सडक दुर्घटनामा सबभन्दा धेरै मृत्यु भने पथलैयामा ३ हजार ५ सय ४ र बुटवलमा ३ हजार ४ सय ८६ रहेको छ । सडक दुर्घटनामा सबैभन्दा बढी मृत्युदर मोटरसाइकल प्रयोगकर्ताको छ ।
बढीजसो दुर्घटनाको समय मध्याह्न १२ देखि बेलुकी ६ बजेसम्म देखिन्छ । ६२ प्रतिशत तथ्यांकले चालकको लापरबाहीले सडक दुर्घटना भएको देखिन्छ । “कस्तो लापरबाही भन्ने खुलेको छैन,” जनस्वास्थ्य नीति र स्वास्थ्य सेवामा विद्यावारिधि गरेका अनुसन्धानकर्ता छविलाल रानाभाट भन्छन्, “तथ्यांक संकलनकर्ताले अनुसन्धानको दृष्टिकोणबाट नहेर्दा यस्तो भएको हुन सक्छ ।”
नेपाल प्राकृतिक विपक्ति जोखिमयुत्त क्षेत्र हो । भूकम्प, बाढीपहिरो, हुरीबतास र आगलागी यहाँ प्रायः भइरहन्छ । ०७२ देखि ७५ सम्मको तथ्यांक हेर्दा प्राकृतिक विपत्तिबाट १ हजार ६ सय ७ जनाको ज्यान गएको छ । यसमा ५६ प्रतिशत वयस्कको मृत्यु भएको छ । किनकि अरूलाई बचाउन पनि वयस्क नै जान्छन् । सबभन्दा धेरै पहिरोबाट ३६ प्रतिशत, चट्याङबाट २१ प्रतिशत र आगलागीका कारण १७ प्रतिशतको मृत्यु भएको तथ्यांक बताउँछ ।
दिनैपिच्छे कफिनमा दुई शव
०६५ देखि ०७५ सम्म वैदेशिक रोजगारमा गएका नेपाली कामदारको तथ्यांक हेर्दा प्रत्येक दिन २ वटा शव नेपालमा आउँछन् । त्यसैगरी करिब ७० प्रतिशतको कार्यस्थल दुर्घटनाका कारण ज्यान जान्छ । यसमा मर्ने सबै वयस्क हुन् । १८ वर्षभन्दा मुनि पासपोर्ट हुँदैन । ५० वर्षभन्दा माथि विदेश जान पाइँदैन ।
१० वर्षे अवधिमा ७ हजार २ सय ४४ वयस्कको मृत्यु भएको छ । त्यसमा सडक दुर्घटना १३ प्रतिशत, प्राकृतिक मृत्यु २१ प्रतिशत, आत्महत्या ११ प्रतिशत र हृदयाघात १७ प्रतिशत देखिन्छ । नेपाली युवा किन जोखिमयुक्त काम गर्न उद्धत भइरहेका छन् ? सम्बन्धित निकायले सोच्नु जरुरी छ ।
त्रिभुवन विश्वविद्यालय शिक्षण अस्पतालमा भर्ना भएका बिरामीको ०७० देखि ०७५ सम्मको तथ्यांक अध्ययन गर्दा त्यहाँ ४६ प्रतिशत वयस्क मृत्युदर छ । त्यसमा ६१ प्रतिशत मृत्यु क्यान्सर, कलेजो, आन्द्रा, मुटु, मधुमेहजस्ता नसर्ने रोगबाट भएको छ । नियमित मद्यपान र धूमपान गर्दा मानिसको छिटो मृत्यु हुने गरेको छ । मद्यपानले वयस्कलाई सडक दुर्घटना, हत्या र हिंसामा उद्धत गराएको अध्ययनको निचोड छ ।
वीर अस्पतालको ०६६ देखि ०७४ सम्मको अध्ययन हेर्दा नसर्ने रोगबाट ४० प्रतिशत र सर्ने रोगबाट ३३ प्रतिशतको मृत्यु भएको देखिन्छ । पाटन अस्पतालको ०६४ देखि ०७४ सम्मको अध्ययनमा सर्ने रोगबाट ४१ प्रतिशत र नसर्ने रोगबाट ३५ प्रतिशतको मृत्यु भएको छ । यी अस्पतालले पनि क्यान्सर, कलेजो, आन्द्रा, मुटु तथा मधुमेह नै मृत्युको प्रमुख कारण देखाएका छन् ।
अध्ययनका लागि नीति अनुसन्धान प्रतिष्ठानले पञ्जीकरण विभाग, केन्द्रीय तथ्यांक विभाग, नेपाल प्रहरी, वैदेशिक रोजगार विभाग, गृह मन्त्रालय, दैवीप्रकोप महाशाखा, महिला, बालबालिका तथा ज्येष्ठ नागरिक मन्त्रालय र बिमा कम्पनीबाट वयस्क मृत्युसम्बन्धी तथ्यांक लिएको थियो ।
मृत्युदर अस्वाभाविक
नीति अनुसन्धान प्रतिष्ठानको प्रारम्भिक रिपोर्टअनुसार मुटुको क्यान्सर रोग, एचआईभी संक्रमण र सडक दुर्घटना विश्वव्यापी केही आम कारण हुन्, वयस्क मृत्युदरका । नेपालमा भने सडक तथा कार्यस्थल दुर्घटना (देशभित्र तथा बाहिर) र सामाजिक विचलन जस्तै, छाउपडी, दाइजो, कुटपिट तथा सामाजिक अपराधले वयस्क मृत्युदर बढेको देखिन्छ ।
अध्ययनअनुसार वयस्क मृत्युदरलाई विश्वव्यापी र सार्क मुलुकसँग दाँजेर हेर्दा वयस्क महिला मृत्युदर नेपालभन्दा भारतमा ७ गुणा बढी छ । बंगलादेशको जनसंख्या नेपालभन्दा ५ गुणा बढी छ, तर त्यहाँ पनि १८ प्रतिशत कम छ । चीनमा २९ प्रतिशत कम र मालदिभ्समा ५८ प्रतिशत कम छ । पुरुषमा भारतमा २४ प्रतिशत बढी, बंगलादेशमा १४ प्रतिशत कम, मालदिभ्समा ५५ प्रतिशत कम र चीनमा ६० प्रतिशत कम छ ।
तथ्यांकअनुसार अफ्रिकी देश लेसोथोमा ५५ प्रतिशत वयस्क मृत्युदर छ । यसको प्रमुख कारण एड्स रहेको छ । तर चेनल आइल्यान्डमा ०.५ प्रतिशत मात्र वयस्क मृत्युदर छ । यसकारण हामीकहाँ बढी रहेको वयस्क मृत्युदर स्वाभाविक होइन ।
प्रतिवर्ष औसतमा १० हजार ६ सय ३२ नागरिकको ज्यान गइरहेको छ । प्रतिव्यक्ति आय प्रतिवर्ष १ हजार ३४ अमेरिकी डलर छ । यसरी वयस्कको मृत्यु भइरहँदा देशलाई प्रतिवर्ष १ अर्ब २० करोड क्षति भइरहेको छ । बिमा कम्पनीले दुर्घटनामा ज्यान गुमाउनेका परिवारलाई औसतमा २ लाखको दरले भुक्तानी गर्ने गरेका छन् ।
सडक दुर्घटना र अपराध तथा आत्महत्याले १० वर्षे सशस्त्र द्वन्द्वमा भन्दा बढी मान्छे मारिरहेको अवस्थाबारे गृह मन्त्रालय जानकार छ त ? गृहका उपसचिव उमाकान्त अधिकारी सडक दुर्घटनालाई मन्त्रालयले ठूलो चुनौतीका रूपमा लिएकाले ट्राफिकबाट चुस्त काम भएको दाबी गर्छन् ।
“भौगोलिक विकटता, सडक अवस्था र ट्राफिक नियम पालना नगर्ने प्रवृत्तिले भयावह अवस्था छ,” अधिकारी भन्छन्, “सडक र ट्राफिक व्यवस्थापन दुर्घटनाका दुई पाटा छन् । लाइसेन्स बाँड्ने मात्र यातायात विभागको काम होइन, त्यसको निरीक्षण गर्नुपर्छ ।”
मुगुमा प्रमुख जिल्ला अधिकारी भएर काम गरिसकेका अधिकारीको अनुभवमा अधिकांश अपराध र आत्महत्यामा मदिरा प्रमुख कारक हुन्छ । मुगुमा मदिरा निषेध गरेपछि आपराधिक क्रियाकलाप घट्यो र यसले सभ्य समाज बनाउन मद्दत पुग्यो । यही मोडललाई देशव्यापी गर्न मन्त्रालयमा छलफल चलिरहेको छ ।
यातायात व्यवस्था विभागका निर्देशक तीर्थराज खनाल सवारी चालकलाई सडकबारे सामान्य प्रशिक्षण दिन नसकेको स्वीकार्छन् । भन्छन्, “ट्रायल पास गरिरहेको भरमा लाइसेन्स दिइरहेका छौँ । सडकमा के–कसरी सवारी चलाउने भन्ने सामान्य प्रशिक्षण दिन सकिरहेका छैनौँ । न त त्यो दिनका लागि हामीसँग दरबन्दी नै पर्याप्त छ ।”
वैदेशिक रोजगार विभागका महानिर्देशक भीष्मकुमार भुसालका अनुसार जोखिम मोल्न नेपाली असाध्यै तयार हुन्छन् । जस्तो, नेपाल सरकारले लिबिया रोजगारीमा निषेध गरे पनि लुकीछिपी चोर बाटोबाट गइरहेकै छन् । त्यसले दुर्घटना निम्त्याउनुका साथै पीडित पक्ष बिमा लाभबाट वञ्चित भइरहेका छन् ।
अवैध रूपमा गएका अधिकांश कामदार रोजगारी मुलुकको ट्राफिक नियम, औद्योगिक सुरक्षा, मेसिन कसरी चलाउनेलगायत विषयमा पर्याप्त ज्ञान नहुँदा समस्यामा परेको भुसाल बताउँछन् ।
“कामदारको आत्महत्या रोकथामका लागि कोरियाली विभागसँग साइको–सोसल काउन्सिलबारे छलफल चलिरहेको छ,” भुसाल भन्छन्, “हामीले ११ वटा कामको प्रकृति छुट्याइदिएका छौँ । अब त्यहीअनुरूपको तालिम लिएपछि मात्र पठाउँछौँ ।”
‘युवा नै नरहे समृद्धि कसलाई ?’
छविलाल रानाभाट
नीति अनुसन्धान प्रतिष्ठान
नेपालमा वयस्क समूह खतरनाक अवस्थामा रहेको हो ?
जनस्वास्थ्यमा काम गर्दा हामी बालशिशु, मातृ मृत्युदरजस्ता विषयमा मात्र अभ्यस्त भयौँ । मैले १ सय ९४ देशको तथ्यांक अध्ययन गर्दा वयस्क मृत्युदर अधिक देखेँ । त्यसैले नेपालमा त्यसको स्थिति के रहेछ भनेर अनुसन्धान गर्न मन लाग्यो ।
औसतमा हामीकहाँ प्रतिवर्ष १५ प्रतिशत वयस्क मर्दा रहेछन् । साधारणतया मान्छेलाई पुँजीको तबरमा हेरिँदैन । तर मैले पुँजीगत रूपमा पनि अध्ययन गरेँ । नेपालीको प्रतिव्यक्ति आय सरदर १ हजार ३४ अमेरिकी डलर छ । देशले प्रतिवर्ष १ अर्ब २० करोड रुपैयाँ गुमाइरहेको छ । उल्टै बिमाको तबरबाट प्रतिव्यक्ति २ लाख १५ हजार ३ सय ५२ रुपैयाँ वितरण गरिरहँदा १० वर्षे अवधिमा ६ अर्ब ११ करोड ४९ लाख २ हजार ४० रुपैयाँ भुक्तान गरिसकिएको छ । यो खतराकै अवस्था हो ।
वयस्क मृत्युदरको कारण के–के रहेछ ?
प्रारम्भिक रिपोर्टअनुसार वयस्क मृत्युदरको प्रमुख कारण आत्महत्या, अपराध, सडक तथा अन्य दुर्घटना हुन् । अनुसन्धान गर्दै जाँदा कैयौँ अप्रत्यक्ष कारण पनि भेटिए । जस्तो, कैयौँ पुरुषले घरमा श्रीमती अरू कसैसँग सम्बन्धमा रहेको साथी या परिवारबाट थाहा पाएपछि आत्महत्या गरेको घटना सुन्न पाइयो । यस्ता घटनाले पनि समाजमा दुर्घटना निम्त्याएको छ ।
के यो नियन्त्रण गर्न सकिएला ?
बालशिशु, मातृ मृत्युदरजस्तो यो सजिलै घटाउन सकिँदैन । वयस्क मान्छेलाई परिवारबाट कमाउने तनाव, सामाजिक प्रतिष्ठा कायम राख्नुपर्ने (एउटा वयस्कले १३ जनासम्म पालेको अवस्था), जोखिमयुक्त काम र छिटो काम गर्नुपर्ने भएकाले अन्यको जस्तो वयस्क मृत्युदर संख्या सहजै घटाउन सकिन्न । बंगलादेश, मालदिभ्सजस्ता देशमा घट्छ भने नेपालमा किन घट्दैन ?
देशका लागि सम्भावना र चुनौती दुवै रहेछन्, वयस्क । देशको अर्थ, समाज, राष्ट्र र परिवारका लागि महत्त्वपूर्ण छन् । तर वयस्कलाई सही परिचालन गर्न नसक्दा आफैँमा हत्या–हिंसामा संलग्न भइरहेका छन् । यसले भोलि हाम्रो सामाजिक पक्ष कता जाला भनेर पनि देखाउँछ ? जनसंख्या नै रहेन भने देशको समृद्धि कसका लागि ?
वयस्क मृत्युदर घटाउने उपाय छैन ?
मेरो अध्ययनले विश्व तथा दक्षिण एसियाका केही देशमा कामदारका लागि छुट्टै नीति–नियम, तालिम व्यवस्था गरिएको देखियो । मदिरा, लागूऔषधमाथि नियन्त्रणका साथै सडक सुरक्षामा पनि ध्यान दिएको देखियो । हामीकहाँ पनि त्यस्तै नीतिगत सुधार ल्याउनु जरुरी छ ।
सम्बन्धित
अमेरिकाले बर्सेनि निकाल्ने आतंकवादसम्बन्धी प्रतिवेदन नेपालबारे फेरिएको धारणा...
नेपाललाई 'आतंकवादको हब' मान्ने अमेरिकी धारणा कसरी परिवर्तन भयो ?
लकडाउनपछि आफ्नो मुलुक फर्किएका भारतीय मजदुर सम्पर्कमै आएनन्, रेडजोनमा परेका स्वदेशकैलाई ल्...
उद्योग चलाउनै मुस्किल
सात दशकयताको दलीय तानातानको शिकार बन्दै आएको नागरिकता मुद्दामा यसपल्ट पनि विगतकै राजनीतिक ...
नागरिकतामा किन सधैँ किचलो ?
केन्द्रीय अनुसन्धान ब्युरो, बाग्मती प्रदेशसहितको सिन्धुपाल्चोक, काभ्रे र प्रदेश २ सर्लाहीब...
आश्रममै रहे पनि किन पक्राउ पर्दैनन् बमजन ?
मुख्यमन्त्री शंकर पोखरेललाई प्रदेशमा आएर केन्द्रीय भूमिका गुम्ने भय, पार्टी इन्चार्ज र अर्...
ओलीका ‘अलराउन्डर’ विश्वासपात्र
कोरोना महामारीले खर्च घटाउन र प्रशासनलाई चुस्त राख्न सबक सिकाए पनि अनावश्यक खर्च कटौतीमा भ...