एक गिद्धको लकडाउन मनोवाद
आज कराइरहेका 'गिद्ध' र महाकाली किनारमा अड्केका नेपाली मध्येका केही भोलि देश चलाउने ठाउँमा नपुग्लान् भन्ने के छ ?
जतिबेला म यो लेख्ने तयारी गर्दै थिएँ, त्यतिबेला यसको शीर्षक थियो 'सहर छोड्नेहरू सबै 'रजौटा' होइनन् ।' त्यतिबेला त्यसको सन्दर्भ अर्कै थियो । आज लागेको छ रजौटा हुन् वा भिख माग्ने मान्छे, देशमाथि सबैको बराबर हक हुन्छ । लेख्न सुरु गरेको दोस्रो हप्तासम्म पटकपटक पढ्दा मलाई यो ब्लग आफ्नो 'प्रिभिलेज' को वर्णन हो जस्तो पनि लागेको छ ।
म आफैँ समाजको एउटा सुविधा प्राप्त वर्गको मान्छे हुँ । यतिबेला कोरोनाभाइरसको संक्रमण भोगिरहेका, उपचार नपाएका, नाकामा अड्किएका नागरिक र बिना सुरक्षा फ्रन्टलाइनमा खटिएका र संक्रमणको सीधा जोखिममा भएका स्वास्थ्यकर्मी, अलपत्र परेर खान नपाएका, उपभोग्य सामग्रीका लागि घरबाहिर निस्कँदा प्रहरीले थला पर्ने गरी कुटेका नागरिक आदिको अगाडि मेरो वर्णन प्रिभिलेजको वर्णन नै हो । म आफू घरभित्र बस्न, र अझै केही दिन तरकारीबिनै दालभात भएपनि खान पुग्ने अवस्थामा छु । तर लेख्ने मान्छेहरू जतिसुकै प्रिभिलेज्ड भएपनि उनीहरूले आफूलाई अभिव्यक्त गर्ने त लेखेरै हो आखिर ।
लकडाउन उता
लेख्ने निर्णय गर्ने एक-दुई दिन अगाडि सतहमा रहेका दृश्यहरू यस्ता थिए :
पाँच गतेभित्र स्कुलका परीक्षा सकिसक्नुपर्ने सरकारी निर्देशन आइसकेको थियो । ७ कक्षामा पढ्ने छोरीको जाँच अगाडि सरेको थियो । ऊ जाँच सकिने बेलातिर थिई । ५ गते जाँच सकेर आएपछि ऊ बाहिर निस्केकी छैन । छोरा काठमाडौँमा होस्टेल बसेर पढ्छ । उसको कलेजले पाँच गतेबाट मात्र प्रि-बोर्ड जाँच सुरु गरेर १० गते सक्नेवाला थियो । एक त ५ गतेसम्म काठमाडौँको भीडभाडमा निस्कनै नमिल्ने स्थिति आइसकेको थियो । दोस्रो, जाँच नसकिँदै सबैतिर झ्यापझुप बन्द भएको भए ऊ त्यहीँ ४० जनाको बीचमा भोकै बस्नुपर्ने पनि हुनसक्थ्यो । चैतको ७ गतेतिर मलाई मन्द ज्वरो देखिएको थियो । चैतको ६ गतेपछि नै घरबाहिर निस्कन पूर्णतः बन्द गरिसकेको थिएँ । कलेज क्वार्टरमा बस्ने भएकोले असम्भव प्रायः छ तर पनि त्यतिबेलादेखि आजसम्म म सकेसम्म दूरी कायम गर्न प्रयासरत छु ।
नेकपाका सह-अध्यक्ष प्रचण्डले यो भाइरस "चीनलाई सक्ने खेलको रुपमा अमेरिकाले पठाएको हो भन्न सकिने" भन्ने आसयको भाषण गरेका थिए । अमेरिकाको षडयन्त्र भएको 'ठहर' गर्न सकिने उनको प्रमाणविहीन भाषणमा माओलाई इष्ट देवता ठान्नु बाहेकको अरु कुनै कारण मैले चाहिँ फेला पार्न सकिनँ ।
हाम्रा धेरैजसो नेता आजसम्म पनि हुलका हुल मान्छे अगाडि बिना प्रमाणका उत्तेजक भाषण गर्ने, त्यो सुनेर मान्छेको अनुहारमा कस्तो प्रतिक्रिया देखिएको छ यसो विचार गर्ने र ताली वा हाँसो पाएपछि फेरि मच्चिने गर्छन् । २०४६/४७ वा २०६२/६३ सालताका त यो तरिका सान्दर्भिक पनि थियो होला । आजसम्म पनि यो तरिका उनीहरूलाई थोत्रो नलागेको देखेर अचम्म लाग्छ । उता कोरोना भाइरस आफ्नै दैलोमा उभिइसक्दा पनि अमेरिकी राष्ट्रपति ट्रम्पले यसलाई 'चाइनिज भाइरस' भन्न छोडेका थिएनन् । अझै प्रचण्डको दलबाटै चोइटिएर गएका 'वैज्ञानिक समाजवादी' नाम जुरेको तर आजसम्म अस्तित्वमा नआएको दलका हर्ताकर्ताले 'पूँजीवादीले औषधि बेच्नलाई महामारी फैलाएको' भनेर लेखेको लेख त अघिल्लो आइतबारको मात्रै कुरा हो । यो तर्क कति वैज्ञानिक भनेर सोध्ने पनि कसले ? मिडियामा कि त खुल्लमखुल्ला सरकारका भजन छापिइरहेका छन् या फरक विचारको नाममा एकैथरिका प्रमाणहीन कुतर्क । कथित पूँजीवादी र कथित समाजवादीहरूको यो चटक हेर्नु बाहेक सामान्य नागरिकले अरु के नै गर्नसक्नु ?
काठमाडौँमा डा. सुन्दरमणि दीक्षितले हामीकहाँ कोरोनाभाइरसका संक्रमित बिरामी नभएका होइनन्, टेस्ट नगरिएर नदेखिएको मात्रै हो, अस्पतालहरूले टेस्ट गरिनुपर्ने बिरामीलाई पनि यत्तिकै घर पठाइदिएका छन् भन्दिएपछि खैलाबैला भएको थियो । डा. दीक्षितलाई त्रास फैलाएको भनेर जेल लानेसम्मको हल्ला पनि चलिरहेको थियो । डाक्टर दीक्षित भन्दा अगाडि नै विषद दाहाल नामका डाक्टरले हामीकहाँ संक्रमित छैन भनेर म पत्याउँदिन, हाम्रो भाग्य मात्र हो कि यतिबेला सतहमा आएको छैन, टेस्ट गरिहाल्न जरुरी छ भनेर ट्विट गरेको मैले देखिसकेको थिएँ । युवा डाक्टरहरू यो बारेमा लगातार बोलिरहेकै थिए । सायद डा. दीक्षित अलि प्रभावशाली र पत्रकार सम्मेलनमै यो कुरा भन्दिएकोले हो कि यो कुरा छिटो फैलियो । एसईई पनि भइछाड्छ भनेका शिक्षामन्त्रीको अडान पनि एक घन्टापछि नै रद्द भयो ।
सरकारद्वारा लकडाउन घोषणापछि पनि त्रिभुवन विश्वविद्यालयका उपकुलपतिले त्रिवि स्वायत्त संस्था हो र निर्धारित परीक्षाहरू सञ्चालित हुनेछन् भनेका थिए । त्यो भनाइपछि मैले २० वर्षअगाडि आफू बीए पढ्दादेखि आजसम्म त्रिविका आंगिक क्याम्पसहरूमा नियमित शौचालयमा ताला लगाएर चौरमा बनाइने टिन वा बाँसको चोयाले बारेर बनाइने शौचालय सम्झेको थिएँ । २० वर्षपछि पुरै देश खुला दिशापिसाब मुक्त क्षेत्र बनिसकेको बेला पनि चौरमा यस्ता अस्थायी शौचालय बनाइन्छन् जसमा न पानी हुन्छ न ढोका । स्नातकोत्तर तहका विद्यार्थीलाई 'चिट चोर' करार गर्दै त्यहाँ पठाइन्छ । पोहोरसाल पनि पृथ्वीनारायण क्याम्पसको शिक्षा भवनको पछाडिको भित्तैमा जोडेर यस्ता शौचालय बनाइएका थिए, जुन चौबाटोमा थिए । अझ पुरुषहरूका लागि आधा ज्यानमात्र छोप्ने खालका थिए । जसले पुरुषहरूलाई तिमीहरूलाई लाज मान्ने अधिकार छैन भनेर जबर्जस्ती भनिएको जस्तो लाग्थ्यो ।
पोहोर साल पीएनका क्याम्पस प्रमुखलाई व्यक्तिगत अनुरोध गरेपछि उक्त शौचालय प्रयोग बन्द भएको थियो । लकडाउन नभएको भए, अत्यधिक सरसफाइ अपनाइनुपर्ने, बारम्बार हात धोइरहनु पर्ने यस्तो बेला 'स्वायत्त' त्रिविका यस्ता आंगिक क्याम्पसमा सञ्चालन हुने परीक्षाको कारण कति संक्रमण फैलँदो हो ?
लकडाउन ताका
कोरोनाभाइरसको खतराबाट नेपाल पनि मुक्त छैन भन्ने कुरा एक महिनाअघि मात्र नेपाललाई 'कोरोना फ्रि जोन' घोषणा गर्न तम्सेका मन्त्रीलाई थाहा नभए पनि नागरिकलाई थाहा थियो । छोरी दिनदिनै सार्वजनिक बस चढेर स्कुल जाँदा सिरिंग हुन्थ्यो, ऊ फर्केर आएपछि भोलिपल्टसम्म रुघाखोकी वा अरु लक्षण नदेखिएपछि ढुक्क भइन्थ्यो । एउटा मात्र राहतको कुरा उसको बारम्बार हात धुने बानी छ, हामीलाई पनि कहिलेकाहिँ हात नधोएको बेला मलाइ नछुनुस भन्थी । पहिला हामी उसको यो बानीसँग झर्को मान्थ्यौँ, एक महिना यता मान्दैनौँ । दुई महिनादेखि ऊ स्यानिटाइजर बोकेर स्कुल जान थालेकी थिई । स्कुलमा साथीहरू र जुनियर बहिनीहरू घरबाट प्लास्टिकमा पोको पारेर साबुन ल्याउन थालेका छन् भन्थी । हामी भाइरसको बारेमा कुराकानी गर्दा ऊ हामीलाई गाली गर्थी, "सावधान हुने हो र धेरै आत्तिने पनि होइन" भन्दै । उता मेरो ७५ वर्षीय बुबा नारायणगढबाट दिन बिराएर जस्तो फोन गर्नुहुन्थ्यो र "हामी त ठीकै छौँ तिमीहरू सावधान हुनु" भनिरहनु हुन्थ्यो । मेरो छोरा पोखरा कहिले आउँछ भनेर सोध्नुहुन्थ्यो । घरका सबैभन्दा कान्छा र सबैभन्दा पाका सदस्य नै हामीलाई ढाडस दिइरहेका थिए । कजिन भाइ चिकित्सक छ र काकाहरू सँगै जोडिएका घरमा बस्नुहुन्छ । यो हिसाबले म बुबा-आमाको मामलामा तुलनात्मक रुपमा अलि ढुक्क थिएँ ।
छोरीलाई चित्र बनाउनमा रुचि छ । अबदेखि घरबाट बाहिर निस्कन पाइँदैन भन्ने भएपछि स्केच बुक र रंगहरू मगाएकी थिई । अरु केही घरायसी सामग्री पहिल्यैदेखि सकिएका थिए । म किराना सामान किन्न घरछैउकै पसलमा जान्छु । धेरैवटा पसलमा जाँदा संक्रमणको बढी खतरा हुनेहोला, एकैठाउँ किनौँ भन्ने सोचेर ५ गते भाटभटेनी गयौँ । धेरैजसो समय भाटभटेनी पोखराको महिला शौचालयका ढोका चुकुल नभएका, बेसिनमा पानी टमाटम भरिएका, भरिएको बेसिनमा कपालका रौँ उत्रिरहेका र साबुन कहिल्यै नहुने अवस्थामा देख्ने भएकोले म त्यो स्टोर सकेसम्म कम जाने गर्थेँ । चैत ५ गतेसम्म आइपुग्दा स्टोरले न ढोकामा स्यानिटाइजर राखेको थियो, न भित्र दूरी कायम गरेको थियो । बिल काट्ने ठाउँबाट सुरु भएको कोचाकोच लाइन तरकारी वा फल राखिएको ठाउँसम्म पुगेको थियो । नगरपालिकाबाट निकै कम दूरीमा रहेको भाटभटेनीमा त्यो हदको लापरबाही देखिनु निरासाजनक थियो । प्रशासन यी सबैबाट बेखबर थियो भन्ने नै प्रमाणित हुन्थ्यो ।
त्यो दृश्यले हामी आतंकित भयौँ । लिस्टमा भएका आधा सामान पनि नकिनी एउटै फ्लोरबाट फर्कियौँ । भोलिपल्ट पोखरा बगरको 'पानी पँधेरो' डिपार्टमेन्टल स्टोरमा गयौँ । ढोकामा सानो बोतलमा आधा स्यानिटाइजर लिएर उभिएकी बहिनीले "अरु सामान बाहिरै राख्नुस्" भनिन् । स्यानिटाइजर दल्दै गर्दा उनलाई धन्यवाद भनेको , 'आज मात्र हो , सकिइसक्यो' भनिन् । नभन्दै भित्र एक थोपा पनि स्यानिटाइजर थिएन । त्यहाँका स्टाफले पन्जा र मास्क लगाएका थिए तर दूरी भने त्यहाँपनि कायम गरिएको थिएन । हामीले बढीमा तीन दिनलाई पुग्ने घरायसी सामग्री किनेर ल्यायौँ । नाकाबन्दीताका पनि हामीले 'बाँकी नेपाली जनता जसरी बाँच्छन् हामी पनि त्यसैगरी बाँचौँला' भनेका थियौँ । घरायसी सामग्री र ग्यासका सिलिन्डर थुपारेका थिएनौँ । यो पटकपनि त्यही भनाइ दोहोर्यायौँ । मान्छेलाई हामी दम्पत्तिको यो 'आदर्शवाद' पत्यार नलाग्न पाउँछ तर हामी यसै गर्छौँ ।
गाउँ फर्किरहेका 'अभियुक्त'
थातथलोबाट पर पसेका हामीलाई लकडाउन अवधि कसरी काट्नुपर्नेछ भन्ने कुराको अन्दाज भइसकेको थियो । २०७२ सालमा नाकाबन्दी ताका नै त्यसको झलक अनुभव गरिसकेका थियौँ । त्यतिबेला त अझ लोड सेडिङ थियो । ७ बजे बिजुली काटिने वाला छ भने पाँचै बजे राइस कुकरमा पहिला दुध, त्यसपछि दाल र त्यसपछि भात पकाएर बसिरहेका थियौँ । दसैँमा चितवन गएका हामी पोखरा फर्केपछि के खाने र के मा पकाएर खाने भन्ने त्रासकै कारण तिहारसम्म फर्केनौँ । तिहारपछि आफन्तको सहयोगमा आधा सिलिन्डर ग्यास बोकेर फर्कियौँ । उसैगरी राइस कुकरमा दुध तताउने, दाल पकाउने र अन्तिममा भात पकाउने काम जारी राख्यौँ । सहरमा व्यवस्थित घर, टहलिने ठाउँ, कौसीको सानो कुना भएपनि तरकारी लगाउने ठाउँ आदि नभएका मान्छेलाई यस्तो समयमा सहरमा बस्न सक्ने स्थिति नै हुँदैन ।
यतिबेला पनि यहाँ 'बेसाएको' (किनेको) खाएर बस्नुपर्ने त्यसमाथि लकडाउनपछि सहज तरीकाले बेसाउन पनि पाइने छैन भनेर हामीलाई निश्चित भइसकेको थियो । तर छोराको कलेजले जाँच स्थगित गर्ने वा अगाडि सार्ने सुरसारै नगरेकोले हामी उ आउला र चितवन जाउँला भनेर बसिरहेका थियौँ । हरेक वर्ष दसैँतिहार र शैक्षिक सत्रको अन्तमा चितवन जानु हाम्रो लागि शरद वा ग्रीस्मको छुट्टी मनाउने, 'रिल्याक्स' गर्ने वा केटाकेटीलाई 'माटो चिनाउने' समय होइन । मेरो श्रीमानका बुढा र एक्लै बस्ने बाबुआमालाई उपचारको लागि लैजाने, घरको टुटफुट मर्मत गर्ने, कागजी कामहरू सुल्झाउने समय हो । धेरैजसो नेपाली घरहरूमा त्यही नै होला । छोराको कलेजले ६ गते बिहान मात्रै बाँकी जाँच नलिने भन्यो । ऊ ७ गते आइपुग्यो । पाँचैगते लकडाउन घोषणा भइसकेको कारण ८ गतेसम्म सार्वजनिक यातायातमा यति भीड भइसकेको थियो कि चितवन जाने कुनै आँट आएन । आफ्नो कार हुँदो हो त हामी औषधि छर्केर बाटोमा नरोकी पुग्दा हौँ र उता पुगेर फेरि छर्दा हौँ । हामीसँग थिएन र हामी यतै थुनियौँ ।
थुनिएकै अवस्थाबाट म हेर्दै थिएँ मिडियाले काठमाडौँका बस अड्डामा जाँदै नाकामा भीडभाड भन्दै रिपोर्ट प्रकासन –प्रसारण गरि रहेका थिए । काठमाडौँबाट मध्य र सुदूरपश्चिमका कैयौँ ठाउँमा पुग्न अझै भारतका कैयौँ सहरबाट चार दिनमै आ-आफ्नो गाउँमा मान्छे पुग्दैनन् , ५ गतेको साँझ घोषणा गरेर १० गते लकडाउन भनिँदिँदा मान्छेले घर फर्कन समय पाउँदैनन्, कि अलिकति पहिला घोषणा गरिनुपर्थ्यो कि अलिकति लम्ब्याइनुपर्छ भन्ने कोणबाट कसैले लेखेको –देखाएको थिएन । 'हुल' 'भीड' आदि नाम दिइएका ती मान्छे सहरमा खानै , बाँच्नै नपाउने भएर गाउँ हिँडेका हुन् भनेर कसैले सोचेकै थिएन ।
तिनै मिडिया आज यो नाकामा यति अलपत्र उ नाकामा उति भनेर लेख्दैछन् । के यिनीहरूलाई त्यतिबेला यो सबै कुरा थाहा थिएन ? कि मान्छे अलपत्र परुन् न, अर्को स्कुप हुनेछ भनेर चुप लागेर बसे ? सामाजिक सञ्जालमा गाउँ फर्किरहेका मानिसहरूलाई 'उत्सव' मनाउन जसरी हिँडेका, रोग सार्न हिँडेका सहरिया आदि भनेर गाली गरिँदै थियो । काठमाडौँमा व्यवस्थित घरबार र तराई पहाडमा मौजा हुने र छुट्टी मनाउन जानेले त गाउँ जानेलाई गाली वा खिसी गर्न मिल्यो होला । सहरमा उपाय नै नहुने त गाउँको आफ्नो 'बुकुरो' (बाबुराम भट्टराईका शब्द) मा ओत लिन नगएर के गरुन् भनेर मिडियाले सम्म बुझ्नुपर्ने । कलेज क्वार्टरमा बस्ने हामी नै छोराको कलेज अनिश्चितकालीन बन्द भइसकेको, उपभोग्य सामग्रीको अभाव सुरु भइसकेको अवस्थामा होस्टेलले उसलाई के खुवाएर पालेर राख्छ भनेर आत्तिन थालिसकेका थियौँ । होस्टेल यसैपनि सरकारी उर्दी विपरीत २५ भन्दा बढी व्यक्ति बसिरहेको ठाउँ थियो ।
अझ यो समय भनेको नाकाबन्दी भन्दा पनि अफ्ठ्यारो र खतरायुक्त समय हो । लकडाउनको यो समयमा त नाकाबन्दीमा जसरी घरबाहिर हिँड्न पाइएन, त्यतिबेला सुचारू रहेका दैनिक ज्यालादारी काम र कार्यालयका काम व्यापार आदि पनि रोकिने भए । खान नपाउने भइयो नै, बिहान एक घन्टा दुई बाल्टी पानी थापेर दिनभरिलाई पुर्याउन पर्ने सहरका डेराबासीले बारम्बार हात धुनुपर्ने यस्तो बेला हातसम्म पनि कसरी धुने ? ५० वटा टिनका टहरा र एउटै शौचालय प्रयोग गर्नुपर्ने गरी बस्नेले भोक त पन्छाउलान् तर संक्रमणबाट कसरी बच्ने ? मलाई बारबार लागिरहेको थियो, गाउँमा घर गोठ भएका मान्छे बरु आइसोलेसनकै अवस्था आएपनि गोठमाथिको धन्सारमा बस्दा हुन् । बारीको पल्लो छेउमा कच्ची भएपनि शौचालय बनाउँदा हुन् र छुट्टै बस्दा हुन् । मूल वा खोलामा खरानीले भएपनि हात त धुन पाउँदा हुन् । सहरमा टहरामा बस्नेलाई संक्रमण भइहाले त सडकमै मर्नुको विकल्प छैन । इन्द्रबहादुर राइको कथा 'रातभरि हुरी चल्यो' मा जस्तै सहरी गरीबका दुःख पनि अनन्त छन् ।
नेपाली घरहरूको संरचना अनुसार सहरमा बसिरहेका छोरा-छोरी, छोरा-बुहारी गाउँमा भएका बाउआमाका सपोर्ट सिस्टम पनि हुन् । वृद्ध आमाबाबुलाई अधबैसे छोराछोरीले स्याहार्ने नै संरचना हो । कतिपय घरमा ७० नाघेका निरक्षर आमाबाबु सरकारले दिएको हेल्पलाइन नम्बर पनि डायल गर्न पनि नसक्ने अवस्थामा छन् । उनीहरूलाई संक्रमण भएमा अस्पताललाई खबर गरिदिने मान्छे समेत छैन । बुढाबुढी दुईजना मात्र बस्ने भएकोले उपभोग्य सामग्री किन्न जाँदा मात्र पनि संक्रमणमा पर्ने जोखिममा छन् । सरकारले वा संघसंस्थाले प्रिन्ट गरेका कोरोनाभाइरसबाट बच्ने सन्देश पढ्न सक्ने कुरै भएन । कोरोनाभाइरसको आतंकबाट बच्नु भनेको मानसिक रुपमा बलियो हुनु पनि हो । यस्तोमा घर आएका छोराछोरी –छोराबुहारीको साथले वृद्ध आमाबाबुलाई थोरै मानसिक बल पनि मिल्दो हो । यतिबेला त अझै यी सबै कुरा बिर्सेर मान्छे आफ्नै ज्यानमात्र अडाउने ठाँउ नभएपछि गाउँ फर्किरहेका हुन् । नाकाहरूमा स्यानिटाइजर छर्ने , हेल्थ डेस्क राख्ने, संक्रमणको आशंका देखिएकालाई यतै रोक्ने र आवश्यक उपचार र आइसोलेसनमा लैजाने र स्वस्थ्यहरूलाई गाउँ जान दिने र क्वारन्टाइनमा राख्ने नै उपाय हो भनेर पहिल्यै मिडियाले लेखिदिएको भए आज धेरै ठाउँमा मान्छे अलपत्र परेका समाचार अलि कम आउँथे कि ? भनेर आस पनि लाग्छ ।
'आदर्शवादी'को न्यूनतमवाद
कलेज कम्पाउन्डभित्र बाहिरबाट आउने मान्छेको आवतजावत बन्द छ । सावधानी अपनाएर एकै मिनेट हिँडेपनि डाँडा र खोला हेर्न मिल्ने ठाउँमा पुगिन्छ । केही दिनको लागि घरमा दाल, चामल र आलु छ । त्यसैले मैले आफ्नो दुःख वर्णन गर्नु बनावटी हुन्छ ।
तर जीवन बिताउने आफ्नै केही न्यूनतमवादी अर्थात 'मिनिमलिस्ट' सिद्धान्त छन् । यतिबेला त्यही पालन गरिरहेको छु । १० गतेबाट गण्डकी प्रदेशमा पनि लकडाउन घोषणा सुनेपछि फेरि सात दिनको लागि सामान ल्याउनु पर्ने भयो । म र छोरी होम क्वारन्टाइनमा थियौँ । ९ गते साँझ मेरो श्रीमान् र छोरा गएर दुई किलो गेडागुडी, दुई किलो चिउरा, दुई किलो आटा, केही बिस्कुट र चाउचाउ आदि सामान ल्याए । सात दिन कसो नपुग्ला भनेर बस्यौँ । दिउसो रोटी खान खोज्ने केटाकेटीलाई अब रोटी साँझको सिंगो खाना हो भनेर दिउसो चिउरामा बानी पारेँ ।
घर वरिपरिको थोरै जग्गामा अलिकरि हरियो केराउ, धनिया र पुदीना छ । पहिलो लकडाउनको अन्तिम चार दिनमा गेडागुडीको तरकारी र धनिया-पुदीनाको चटनी खायौँ । अब थपियो भनेपछि केही हरियो तरकारी किन्नुपर्ने भो भनेर बजार निस्कियौँ । सात बजेसम्म मात्र बजार खुला हुनेरैछ, घरभित्र १० दिन र सात दिन बिताएका म र मेरो श्रीमानलाई यो सबै थाहा पनि थिएन । एकजना साथीले फोन गरेर साँझमा बजार खुल्छ, छोराछोरीलाई गेडागुडी मात्र नखुवाउ, भोलिबाट फेरि लम्बिन्छ भनेपछि हतारहतार पुग्दा सात बजेर दस मिनेट गएको थियो ।
सधैँ तरकारी किन्ने पसलका दाइ-दिदीले ढोका बन्द गरिसक्नै लागेका थिए, सधैँ किन्ने ग्राहकले आएर चार दिनदेखि गेडागुडी मात्र खाइरहेका छौँ भनेपछि दया लागेर होला, किन्न दिए । प्रहरीको गस्तीको भ्यानको साइरन बजेको सुनियो । उनीहरूले ढोका बन्द गरे र बाहिरको बत्ती निभाए । मेरो श्रीमान भित्र तरकारी छान्दै र म बाहिर तरकारी राख्न बनाएको स्ट्यान्डमुनि लुकेँ । त्यसमाथि बाटोमा जाँदै गर्दा अनुहार खुलै राखेर हिँडिरहेका एक युवकले नजिकैबाट खोकिदिए । तरकारी पसलका दाइ-दिदीले पनि दुई घन्टा खोल्दा थामिनसक्नु भीड हुन्छ, मान्छे टाढा बस भन्दा रिसाउँछन् भने । १० दिन घरभित्र लुकेको बेकार भयो भन्दै म घर फर्किएँ । यसै नि आफन्त नभएको सहरमा लकडाउनमा छौँ, घरमा केटाकेटी एक्लै छोडेर तरकारी किन्न जाँदा उतैबाट पुलिसले भकुर्दै लगेर थन्क्याइदियो भने केटाकेटी अलपत्र हुन्छन भन्ने अर्को डर । अबदेखि दालभात मात्र खाएर भएपनि बस्ने, सबै सकिए बरु अनलाइनबाट मगाउने भनेर सल्लाह गर्यौँ ।
भोलिपल्टदेखि धनियाले हाम्रो भान्सामा 'साग' को स्थान पायो । चटनी खानुपरे वरिपरि प्रशस्तै उम्रेको पुदिना मात्र खाने, धनियालाई आलुमा मिसाएर सागको रुपमा प्रयोग गर्न थाल्यौँ । घ्यू नभएपछि तेलले दाल झान्न थालियो । सानी छोरीले बिहान छिटो उठेर चिया माग्नभन्दा ढिलासम्मै सुतोस् भनेर बिहानमा घरमा आवाजहरू सानो राख्न थाल्यौँ । अझै मलाई यो खाद्य संकट अल्पकालीन त हुँदै होइन भन्ने लागेको छ । कोरोनाभाइरसको आतंक त ढिलोचाँडो सकिएला तर यतिबेला किसानहरू घरभित्र छन् र ठूलो परिमाणमा हुने खेतीहरू ठप्प छन् । कपास र रेशमजस्ता चीज नफल्लान् र कपडाको समेत उत्पादन र आयात निर्यात बन्द होला भन्नेसम्म मेरो सोच पुगेको छ । त्यो पछिको कुरा भयो , लकडाउनमै पनि व्यापारीहरूले घरघरमा बडो जोखिमपुर्वक सामान डेलिभरि गरिरहेका छन् । हामीले सकेसम्म कम अर्डर गर्नु र उनीहरूले सकेसम्म कम बाहिर निस्कन पर्नु हामी दुबैथरीको लागि सुरक्षित हो भनेर बारम्बार छोराछोरीलाई सम्झाएको छु ।
हामीले गरेको यो सबै काम कुनै महान काम होइन । यो हामीले सरकार भन्दा पनि आफैलाई सघाउन गरेको हो । हामी आफैलाई आफ्नो परिवार, छरछिमेकलाई र देशलाई नै महामारीबाट बचाउन सकिएला भनेर गरिरहेका हौँ । सरकारलाई सहयोग वा असहयोग भन्दापनि चेतनशील नागरिकको रुपमा, जंगलमा डढेलो लागेपछि हामी मात्र कसरी बचौँला र भनेर यो सबै गरिरहेका छौँ । मेरा परिवारका सदस्य र साथीहरू स्वास्थ्यकर्मी छन् । जोखिममा रहेर काम गरिरहेका उनीहरूले फेसबुक ट्विटरमै हल्काफुल्का हँसी-मजाकका पोस्ट लेखेको देखेपछि पनि हामी ल आजको दिन सकुशल छन् भनेर चित्त बुझाएर सुत्ने गरेका छौँ । तर सरकारका मान्छेहरूको रवैया देखेर भने विरक्त लाग्छ । उनीहरू असहयोग कि असहयोग रटिरहेका छन् । सरकारलई असहयोग गर्नकै लागि भाइरस लागेर मर्न को चाहिँ चाहन्छ होला ? तर हामी यसरी थुनिनु मात्र समाधान होइन ।
१० दिन थुनिने र एकदिन बाहिर निस्कँदा संक्रमित व्यक्तिसँग सम्पर्कमा आएपछि सबै कुरा शुन्यमै पुग्ने हो । स्कुलदेखिकी एकजना साथी छे हङकङमा बस्ने । साँझ भएपछि नेपालको भीडभाड र असुरक्षित स्थिति देखेर मलाई भनिराख्छे, हङकङमा लकडाउन गरिएको छैन, सामाजिक-शारीरिक दूरी कडाइका साथ पालन गरिएको छ र विदेशबाट आएकालाई क्वारेन्टाइनमा राखिएको छ । टेस्ट द्रूतस्तरमा भइरहेको छ । उसको कुरा सुनेपछि हाम्रोमा कहिले पो सबै लक्षण देखिएकाको, विदेशबाट आएकाको, उनीहरूसँग सम्पर्कमा आएकाको र हामी सबैको टेस्ट हुने, हामी कहिले थुनिएको अवस्थाबाट बाहिर निस्कने भन्ने सम्झे उकुसमुकुस हुन्छ । आफ्नो तर्फबाट सकेजति 'जिम्मेवारी' पूरा गरिरहेका नागरिकलाई घरभित्र थुनेर र स्वास्थ्यकर्मीलाई धम्की दिँदै असुरक्षित रुपमा उपचारमा धकेल्नु कुनै समाधान होइन । छिटोभन्दा छिटो र बढीभन्दा बढी टेस्ट गरिनु र ढुक्क हुनु मात्र उपाय हो । यस्तोमा नक्कली र अपूरा सामान खरीद गर्ने, चौतर्फी आलोचना भएपछि अब फेरि नयाँ सामान मगाउन दुई हप्ता लाग्छ भन्ने नागरिकलाई बन्दी अवस्थामै थप त्रसित बनाउनेहरू नागरिकलाई नै भनिरहेका छन्, 'जिम्मेवार होउ , सरकारलाई सहयोग गर ।' महामारीको बेला उनीहरू चाहिँ जति बेजिम्मेवार भएपनि पुग्ने हो ?
म एक गिद्ध
चैत दसगतेको सबेरै ; मेरो श्रीमानका २५ वर्ष पुराना सहकर्मीले (पोखराबाटै) मेसेन्जरमा कल गरे । सबैजना कोही देशभित्र अड्किए कोही विदेशमा अलपत्र परे भन्ने कुरामा उनले 'रोग सार्नेहरूलाई आउन दिनु हुँदैन' बाटै कुरा सुरु गरे । किन आउन पाउनुपर्छ भन्ने तर्कलाई हराउनको लागि अन्तिममा उनले कटु स्वरमा भने, 'ती 'मूला' देश छोडेर जानेहरू किन आउन पर्यो, उतै मरेपनि हुन्छ ।' युवा अवस्थामा नेकपाको सक्रिय राजनीति गरेका र बुढेसकालमा 'आस्था' मात्रको आधारमा कम्बल ओढेर घ्यू खाइरहेका उनी आफूपनि नियमित विदेश यात्रामा जाने मान्छे हुन् । यतिबेला उनी तीन महिनाको लागि विदेश पुगेका र उताबाट आउन नदिइएको भए के भन्थे होला । असह्य भएपछि मैले फोनमा बोलिरहेका मेरा श्रीमानसँग कराएँ "स्थायी रुपमा देश छोडेर गएकाहरू फर्कन खोजेका होइनन् , टेकिने ठाउँ नभएका मात्र आउन खोजेका हुन् । मेरै एकजना एनआरएन साथी विदेश फर्केर क्वारन्टाइनमा बसिरहेको छ ।" अवसर वा जीविकाको खोजीमा एक ठाउँबाट अर्को ठाउँ जाने काम मानव जीवनको इतिहास जत्तिकै पुरानो छ । त्यसको आधारमा जन्मेको माटोबाट ऊ बर्खास्त हुँदैन भनेर बुझ्नेजति दिमागमा उनले पार्टीप्रतिको 'आस्था' नामको बिर्को लगाएकै छन् । हिजोअस्तिदेखि धार्चुलामा महाकाली किनारमा अड्केका, शरीरमा झिंगा भन्काएका निरिह नागरिकप्रति सरकारका मान्छेको रवैया ठ्याक्कै उनै मेसेन्जरमा फोन गर्ने व्यक्तिको भन्दा एक रत्ति फरक छैन ।
'जहाँ छौँ, त्यहीँ रहौँ' वाला सरकारी उर्दीले सबै जनसंख्यालाई समेट्दैन । टेकिने अडिने ठाउँ नै नभएर देश र गाउँ फर्केकाहरूलाई ढोका बन्द गरिएको देख्दा सोचाई आउँछ, काठमाडौँबाट हाम्फाल्दै आमाबाउ भएको ठाउँमा आएको मेरो छोरालाई बाहिर देख्नासाथ हामीले ढोका बन्द गरिदिएको भए ऊ कहाँ जाँदो हो ? के गर्दो हो ? छोराछोरीका लागि आमाबाबु र नागरिकका लागि राज्य एकै होइन ? घर फर्कन पाउनु भावना मात्र हो कि संविधान प्रदत्त मौलिक हक हो ? यी लगायत अन्य तमाम कुरामा सरकारलाई झकझक्याइरहेका नागरिकलाई सरकारका एक मन्त्री प्रदीप ज्ञवालीले सिनोमात्र देख्ने 'गिद्ध' भनेका छन् । उनी र उनका समकक्षीहरूका लागि आफ्नो दलको भक्ति गर्नेजति जनता र बाँकी गिद्ध हुन् सायद । तर बुझ्नुपर्ने कुरा के भने जसले मान्छेलाई कुनै जनावरसँग दाज्छ, ऊ प्रकृतिले निर्माण गरेको सह-अस्तित्वलाई स्वीकार्दैन भन्ने थाहा हुन्छ । यसबाट व्यक्तिको आफ्नै अल्पज्ञान बाहेक अरु केही छचल्किन्न भन्ने थाहा हुन्छ । गिद्ध फोहोर व्यवस्थापन गरेर वातावरण संरक्षणमा ठूलो योगदान दिने महत्त्वपूर्ण पंक्षी हो । यिनीहरू नहुने हो भने पृथ्वी प्रदुषित भएर मान्छे बस्न लायकको हुँदैन । सचेत मान्छेले गिद्धले झैँ फोहोर खाँदैन तर फोहोर औँल्याउँछ । उसको सरोकार पृथ्वी र प्रदुषणसँग मात्र हुन्छ, आफ्नाले फोहोर गरे कि अर्काले भन्नेसँग हुँदैन ।
त्यसैले केही मान्छेरूपी 'गिद्ध'हरू कुन दलको सरकार आयो वा गयो भन्ने वास्ता नगरी फोहोर औँल्याइ रहन्छन् । चार पाँच दिनदेखि संकटकै बेला भएपनि सरकार पारदर्शी हुनुपर्छ भनेर केही 'गिद्ध' लगातार कराइ रहेपछि हो कि, सरकारले ओम्नी ग्रुपसँगको आफ्नो सम्झौता रद्द गरिसकेको छ । 'लकडाउन' प्रहरीको लागि बर्बरताको अभ्यास होइन', 'आफ्नो देश-गाउँ फर्कन पाउनु मौलिक हक हो' , 'साँझ बिहान भीडभाड र दिनभर थुन्नु समाधान होइन', 'स्वास्थ्यकर्मीको स्वास्थ्य र जीवनसँग कुनै 'तर' वा 'लेकिन' लाग्नुहुँदैन' आदि भन्दै कराइरहेका गिद्धको यी आवाज पनि सरकारले सुन्छ कि ? अर्को कुरा , देशलाई 'बपौती' ठानेर देशभित्र बसिरहेका वा सरकार चलाइरहेकाहरूले बुझ्नुपर्ने कुरा के भने देश हाम्रो मात्र होइन । आज कराइरहेका 'गिद्ध' र महाकाली किनारमा अड्केका नेपाली मध्येका केही भोलि देश चलाउने ठाउँमा नपुग्लान् भन्ने के छ ? भारतीय कवि राहत इन्दौरीको कविता छ नि:
"जो आज साहिबे मसनद है, कल नही होंगे
किरायेदार है जाति मकान थोडी है ,
सभी का खून है शामिल यहाँ कि मिट्टी मे
किसी के बाप का हिन्दुस्तान थोडी है "
अर्थात, जो आज सत्ताधीस छन्, भोलि हुने छैनन् , भाडामा बस्नेहरू हुन् , (सत्ता) उनीहरूको निजी घर होइन ।
यो देशको माटो सबैको रगतले उत्तिकै भिजेको छ, (देश) कसैको बाउको सम्पत्ति होइन ।
सम्बन्धित
२००७ को राजा/प्रजाको संयुक्त प्रजातान्त्रिक आन्दोलनपछि अहिलेसम्म जारी भएका संविधानअनुसार र...
कार्यकर्ता होइन, नागरिक भएर सोचौँ
अमेरिकामा चकित पार्ने धेरै पक्षहरू हुँदाहुँदै पनि सुरुमै सबैको ध्यान खिचेर विकासको परिचय द...
अमेरिकी सडक सन्जाल : विकासको अनौठो मोडल
छोरीचेलीको करियरका लागि सीमित रकम तिर्न नसक्ने तर पराई घर पठाउन ऋण गरेरै भए पनि लाखौँ खर्च...
छोरीचेलीको हैसियत बिहे मात्रै ?
ट्याक्सी ड्राइभर पहिलो पटक मैले कसरी र कहिले हेरेँ, याद छैन । तर हेर्नेबित्तिकै मलाई त्यो ...
ट्राभिस कुटाइममा मुर्दाघर आयो
तिमी पनि तिम्रा प्रियहरूलाई भनिदेऊ, ‘क्षमा देऊ ।’ उनीहरूलाई सिकाइदेऊ, बदलाका लागि होइन, बद...
बदलाका लागि होइन, बदलावका लागि लड्नुपर्छ
अमेरिका विकास, शक्ति र संस्कृतिमा जति धनी छ, भित्र लुकेको जातीय तुष पनि उत्तिकै टाँसिएको छ...