४२ विद्यालयमा चलेको थारु भाषा शिक्षा अहिले जेनतेन एउटामा
पढ्ने–पढाउने पाउनै मुस्किल
घाेराही उपमहानगरले थारु समुदायको महत्त्वपूर्ण पर्व माघीलाई दृष्टिगत गर्दै १ माघ ०७४ देखि लागू हुने गरी थारु भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषा बनाउने निर्णय गर्यो । घोराहीका अधिकांश गाउँ थारु बाहुल्य रहेको र नगरप्रमुख पनि थारु नै भएकाले यो निर्णय गर्न जोडबल पुग्यो । थारु भाषाको सम्मान र संरक्षणका लागि गरिएको निर्णय उपलब्धिमूलक भने हुन सकेन ।
थारु भाषामा निवेदन नै आएनन् । थारु समुदायका सेवाग्राहीले नगरप्रमुखसँग कुरा गर्दा आफ्नै भाषामै बोले पनि अन्य शाखामा खस नेपालीमै कुरा गर्नुपर्ने बाध्यता भयो । त्यस कारण थारु भाषा व्यावहारिक रूपमा सरकारी कामकाजको हुन सकेन । यसले नगरप्रमुख नरुलाल चौधरीलाई पिरोलेको छ । उनले थारु भाषाको इज्जत बढाउन नगरसभा गर्दा खस नेपाली र थारु भाषामा ब्यानर लेखाए । थारु भाषा प्रयोगमा ल्याउन अनुरोध पनि गरे तर कसैले यसमा चासो दिएनन् । “जति गर्दा पनि थारु भाषामा निवेदन दिन कसैले चासो देखाएन । थारु जातिका सेवाग्राही नै निवेदन दिन मानिरहेका छैनन्,” उनी भन्छन्, “थारु भाषा बोल्न मात्रै प्रयोग हुने भएकाले लिखित रूपमा अभ्यासमा आउन सकेन । थारु भाषाको शिक्षा नभएका कारण निवेदन आउन नसकेको देखिन्छ ।”
थारु भाषामा शिक्षा दिएर मात्रै सरकारी कामकाजको बनाउन सकिने उनको निष्कर्ष छ । “अब स्थानीय स्तरमा थारु भाषाका कक्षा चलाउने योजना बनाउँदै छौँ । पढाइ नै नभएका कारण लिखित प्रयोगमा नआएको देखियो,” उनी भन्छन्, “थारु भाषाका किताब पढाएपछि निवेदन आउँछन् कि भन्ने आशा छ । भाषा बचाउने चिन्ता कमै देखियो ।”
सुरुआती उत्साहमा निराशा
नगरप्रमुख चौधरीले थारु भाषा शिक्षाबाट सरकारी कामकाजमा वृद्धि हुने अपेक्षा गरे पनि जिल्लामा सञ्चालित थारु भाषा कक्षाको अवस्था भने बेहाल छ । कुनै बेला ४२ विद्यालयमा चलेको थारु भाषा कक्षा अहिले सबैतिर बन्द हुँदै एक विद्यालयमा सीमित भएको छ । १० वर्षअघि थारु जातिको बाहुल्य रहेका अधिकांश विद्यालयमा थारु भाषामा शिक्षण थालिएको थियो तर विस्तारै अंग्रेजी मोह, अभिभावकको अनिच्छा, जटिल पाठ्यक्रम र प्राविभन्दा माथि पुस्तक नहुने समस्याले कक्षा बन्द हुँदै गए ।
जिल्ला शिक्षा कार्यालयको पहलमा १० विद्यालयबाट सुरु भएको थारु भाषा शिक्षा विस्तार भई ४२ विद्यालयसम्म पुगेको थियो । अहिले राप्ती गाउँपालिका–८ पिपरीस्थित शंकर माविमा ४ र ५ कक्षामा मात्रै पढाइ भइरहेको छ । पहिले १ देखि ५ कक्षासम्म थारु भाषामा पढाउँदै आएकामा अहिले ४ र ५ कक्षामा ऐच्छिक विषयका रूपमा मात्रै सीमित रहेको विद्यालयका प्रधानाध्यापक रामकुमार चौधरी बताउँछन् ।
“पहिले अरू कक्षामा पनि चलाएका थियौँ तर शिक्षक–शिक्षिका अन्य जातिका भएकाले समस्या भयो,” उनी भन्छन्, “विद्यार्थीहरू पनि यो भाषा पढेर उपलब्धि भएन भन्छन् । पढाउने र पढ्नेको चासो नभएपछि कक्षा बन्द हुँदै गयो ।”
पाठ्यपुस्तक विद्यार्थी आफैँले किन्नुपर्ने भएकाले पनि समस्या हुँदै गएको चौधरीको अनभुव छ । “सरकारले अन्य पुस्तक नि:शुल्क दिन्छ तर थारु भाषाको दिँदैन । यो पुस्तक अभिभावक आफैँले खोजेर किन्नुपर्छ,” उनी भन्छन्, “यसले पनि झन्झटिलो भएको छ ।”
१ देखि ३ कक्षासम्म १ सय पूर्णांकको ऐच्छिक विषयमा थारु भाषाको पाठ्यक्रम राखिएकामा अहिले त्यसको सट्टा धेरैले अंग्रेजी राखेको जिल्ला शिक्षा विकास तथा समन्वय इकाइका मातृभाषा शिक्षा हेर्ने अधिकृत देवमणि चौधरी सुनाउँछन् । “सबैलाई अंग्रेजीको मोह छ । अभिभावक पनि अंग्रेजी नै पढाउनुपर्छ भन्छन्,” उनी भन्छन्, “मातृभाषाको महत्त्व बुझाउन सकिएन । सिकाउँदा, बुझाउँदा माध्यम भाषा त भएको छ तर निरन्तर कक्षा चलाउन सकिएन ।”
५ कक्षासम्म पढाइ भए पनि त्यसभन्दा माथिको पाठ्यक्रम नहुँदा अन्योल छ । “माथिल्लो कक्षा कसरी चलाउने भन्ने अन्योल भयो । सरकारले पनि निरन्तर प्राविधिक रूपमा सहायता गर्न सकेन,” उनी भन्छन्, “अब स्थानीय र प्रदेश सरकारले योजनासहित यसलाई प्रभावकारी बनाउन सक्ने अवसर छ ।”
०६५ देखि सुरु भएको थारु भाषाको पढाइ ०७० देखि हराउँदै गएको हो । कतिपय विद्यालयमा विभिन्न गैरसरकारी संस्थाहरूको पहलमा पनि कक्षा सञ्चालन भएका थिए । संस्थाले सहयोग गर्न छाडेपछि पढाइ बन्द भएको चौधरी बताउँछन् ।
सुरुमा थारु जातिका बालबालिका भाषाकै कारण विद्यालय आउन छाडेपछि थारु बाहुल्य रहेका विद्यालयमा थारु भाषामै पढाउन थालिएको थियो । यस कारण विद्यार्थी पनि बढेको चौधरीको अनुभव छ ।
अन्य विद्यालयमा पनि विस्तार भई देउखुरीका २७ र दाङका १५ विद्यालयमा २ हजार ३ सयभन्दा बढी विद्यार्थीले थारु भाषामा अध्ययन गरेका छन् । सरकारी पाठ्यक्रम हेरेर, जिल्ला शिक्षा कार्यालय र स्थानीय बुद्धिजीवीसँग छलफल गरेर स्थानीय स्तरमा पनि विभिन्न संघसंस्थाको सहयोगमा थारु भाषाका १८ पुस्तक तयार पारिएको थियो । थारु भाषाका शब्दकोशसमेत तयार पारिए ।
पढाउने शिक्षकको व्यवस्थापन र विद्यार्थीमा चासो नहुँदा थारु भाषा कक्षा हराउँदै गएको चौधरी बताउँछन् । “सम्बन्धित मातृभाषीको शिक्षक भए पनि पाठ्यक्रमको अध्ययन गर्नुपर्छ । पढ्ने–पढाउने कुरा बोलचालजस्तो नहुने रहेछ,” उनी भन्छन्, “तल्लो कक्षामा सञ्चार गर्दा मातृभाषामै कुरा हुन्छ तर पढ्ने–पढाउनेमा समस्या भइरहेको देखिन्छ । कुरा बुझ्न मातृभाषा प्रयोग गर्ने तर पढ्न मन नगर्ने समस्या देखियो ।”
संकटमा संस्कृति
दाङ थारु बाहुल्य क्षेत्र हो । जिल्लाको पश्चिम– दक्षिण भेगको सुकौराकोटमा थारु राजा दंगीशरणले राज्य गरेको इतिहास छ । दाङमा थारु समुदायलाई आदिवासी मानिन्छ । राष्ट्रिय जनगणना ०६८ अनुसार जिल्लामा सबैभन्दा बढी थारु जातिको बसोबास छ । कुल ५ लाख ५२ हजार ५ सय ८३ मध्ये थारु जातिको संख्या १ लाख ६३ हजार १ सय १६ अर्थात् २९ दशमलव ५२ प्रतिशत छ । मातृभाषा पनि खस नेपालीपछि सबैभन्दा धेरै बोल्ने थारु नै छन् । १ लाख ५५ हजार ४ सय १३ अर्थात् २८ दशमलव १२ प्रतिशतले थारु भाषा बोल्छन् ।
थारु जातिको आफ्नै इतिहास र संस्कृति छ । आफ्नै भाषा र संस्कृतिले थारुको बेग्लै पहिचान दिन्छ तर अहिले बिस्तारै आफ्नो भाषा र संस्कृति हराउँदै गएको छ । भाषासँगै संस्कृति पनि संकटमा पर्दै गएको छ । “नयाँ पुस्ता प्राय: खस नेपाली बोल्छन् । अंग्रेजी बोल्न रहर गर्छन् । थारु भाषामा कुरा गर्ने चलन घट्दै गएको छ,” थारु महतवा संघका जिल्ला अध्यक्ष चन्द्रप्रसाद चौधरी भन्छन्, “भाषा प्रयोगमा नआएपछि हराउने नै भयो । भाषा र संस्कृति संकटमा छन् ।”
माघी, अष्टिम्की, अट्वारी थारुका महत्त्वपूर्ण पर्व हुन् । दसैँ–तिहार थारु जातिका लागि महत्त्वका पर्व होइनन् तर अहिले अन्य समुदायको देखासिकी गर्दै टीका–माला लगाउने गरिन्छ । सबैजसो थारु महिलाले लगाउने ढुंग्रीमाला, चुरिया, मुन्द्री, मंग्या, मालाजस्ता गहना अब भेट्याउन मुस्किल भइसक्यो । नयाँ पुस्तालाई त यस्ता गहनाको नामसमेत थाहा छैन । पुरुषले लगाउने भेग्वा, फेटा, काठका खराउजस्ता कपडा र सामान पनि हराइसके । थारु जातिको पहिचान दिने पुराना कपडा, गहना, दैनिक उपभोग्य सामान र भाषासमेत नयाँ पुस्ताका लागि आकर्षणको केन्द्र बन्न नसकेको चौधरीको भनाइ छ । पुराना गहना, भेषभूषा र संस्कृति अब मेला–महोत्सवमा प्रदर्शनका लागि मात्रै राखिएका भेटिन्छन् ।
थारु भाषा र संस्कृतिको अस्तित्व बचाउन प्रभावकारी काम गर्ने संयन्त्रको अभाव रहेको थारु कल्याणकारिणी सभाका जिल्ला अध्यक्ष भुवन चौधरीको अनुभव छ । थारु भाषालाई सरकारी कामकाजमा प्रभावकारी बनाउन वडा तहमा स्वयंसेवी थारु समुदायका युवा राखेर सहायता केन्द्रमार्फत काम गर्नुपर्ने उनको सुझाव छ । “वडादेखि नगरसम्म सहायता गर्ने कोही छैन । कसरी निवेदन लेख्ने ? लेख्न नजान्ने मान्छे धेरै छन्,” उनी भन्छन्, “घोषणा र निर्णय गरेर मात्रै सरकारी कामकाजमा उपयोग हुन सक्दैन । नीति बनाएपछि कार्यान्वयन गर्ने संयन्त्र पनि बन्नुपर्यो । आएपछि सेवा दिने भन्ने सोचले मात्रै हुँदैन ।”
थारु भाषा शिक्षाको स्पष्ट पाठ्यक्रम, शिक्षाको महत्त्वबारे प्रचारप्रसार र सरकारी लगानी नभएका कारण थारु भाषा शिक्षा प्रभावकारी हुन सकेको छैन । थारु भाषा ठाउँअनुसार फरक–फरक बोलिने भएका कारण पनि पाठ्यक्रममा एकरूपता ल्याउन समस्या भएको उनको धारणा छ । “एउटै जिल्लाभित्र पनि विभिन्न क्षेत्रमा फरक खालको भाषा बोलिन्छ । थारु भाषा मात्रै भनेर भएन,” उनी भन्छन्, “सबैको साझा बुुझाइ हुने पाठ्यक्रम बनाएपछि मात्रै प्रभावकारी कक्षा चलाउन सकिन्छ । त्यसपछि मात्रै शिक्षामार्फत भाषाको अस्तित्व बचाउन सहज हुन्छ ।”
सम्बन्धित
पढ्ने–पढाउने पाउनै मुस्किल...
४२ विद्यालयमा चलेको थारु भाषा शिक्षा अहिले जेनतेन एउटामा
शिक्षकहरू हाम्रा नानीहरूलाई मायाको आँखाबाट कहिले हेर्छन् ? आखिर कहिले उनीहरू ‘वास्तविक शिक...
... अनि किन जाने यस्तो स्कुल ?
राजनीति–व्यापार गठजोडका कारण मेडिकल कलेजद्वारा विद्यार्थीबाट असुलेको अतिरिक्त रकम फिर्ता ग...
अटेरी मेडिकल कलेज सञ्चालकसामु निरीह सरकार
विद्यार्थीको सिकाइमा सकारात्मक प्रभाव पारे पनि शिक्षकमै विषयगत ज्ञान कमजोर...
स्थानीय पाठ्यक्रम कति प्रभावकारी ?
अतिरिक्त शुल्क फिर्ता गराउन चिकित्सा शिक्षा संघर्ष समितिको आन्दोलन ६–७ वटामेडिकल कलेजमा ...
मेडिकल कलेजका बेथिति : निर्लज्ज सञ्चालक, मूकदर्शक सरकार
परीक्षाजस्तो संवेदनशील विषयमा त्रिवि विज्ञान तथा प्रविधि अध्ययन संस्थान परीक्षा शाखाले आकस...