बेलगाम प्याराग्लाइडिङ
सरोकारवाला एकअर्कातिर औँला सोझ्याउँदै 'पानीमाथिको ओभानो'
पोखरा– सराङकोटबाट प्याराग्लाइडिङ गरेका थिए, नवलपरासीका मनीष गुरुङ, २२, ले । प्याराग्लाइडर आफ्नो नियन्त्रणबाट गुमेपछि पाइलट सागर जलारीले मनीषको ज्यान जोगाउन सकेनन्, आफैँसमेत घाइते भए । २३ कात्तिक ०७४ मा फेवा किनारमा भएको उक्त दुर्घटना छानबिन गर्न तीन सदस्यीय समिति बन्यो । पाइलटलाई दोषी ठहर गर्दै लाइसेन्स रद्द गरियो, प्याराग्लाइडिङ कम्पनीलाई भने चेतावनी मात्रै दिइयो ।
यो त भयो, पोहोरको दुर्घटना । यसै वर्ष फागुन दोस्रो साता तीन दिनभित्रै चार प्याराग्लाइडिङ दुर्घटनामा दुई पाइलटले ज्यान गुमाए । सोलो (एकल) उडान गरेका उनीहरू सबै विदेशी थिए । ती दुर्घटनाको न कुनै छानबिन भयो, न त कारण खोजियो । उल्टै मृत्यु भएका पाइलटलाई दोषी देखाउँदै सम्बन्धित निकाय पन्छिन खोजे । प्याराग्लाइडिङ नियमन गर्ने सरकारी संस्था नागरिक उड्डयन प्राधिकरण (क्यान), प्याराग्लाइडिङ कम्पनीको छाता संस्था नेपाल हवाई खेलकुद संस्था (ना) र राष्ट्रिय खेलकुद परिषद्अन्तर्गतको नेपाल प्याराग्लाइडिङ तथा ह्याङग्लाइडिङ संघ (नेफा) एकअर्कातिर औँला सोझ्याउँदै \'पानीमाथिको ओभानो\' बने ।
प्राधिकरणले टेन्डम (पाइलट र यात्रु उड्ने) फ्लाइटलाई मात्रै महत्त्वमा राख्छ । एकल फ्लाइटलाई खेलको दर्जा दिँदै आफ्नो कार्यक्षेत्र नभएको प्राधिकरण अधिकारी तर्क गर्छन् । प्याराग्लाइडिङ सुरु भएको दुई दशकमा १४ एकल पाइलटले ज्यान गुमाइसक्दा प्राधिकरणले चासो नदिएको ना र नेफाको तर्क छ । विश्वकै आकर्षक गन्तव्यमा दरिएको पोखराको प्याराग्लाइडिङ पछिल्ला घटनाले बेलगामजस्तै देखिएको छ ।
प्याराग्लाइडिङ कम्पनी सञ्चालन गर्न संस्कृति, पर्यटन तथा नागरिक उड्डयन मन्त्रालयअन्तर्गत हवाई सम्झौता, वायुसेवा तथा विमानस्थल सञ्चालन महाशाखामा निवेदन दिनुपर्छ । आवश्यक कागजी प्रक्रिया पूरा भएपछि मन्त्रालयले इजाजतपत्र दिन्छ । महाशाखाको इजाजतबमोजिम फ्लाइट सेफ्टी स्टयान्डर्ड्स विभागले रिक्रियसनल एभिएसन अपरेटर सर्टिफिकेट (आरएओसी) कम्पनीलाई उपलब्ध गराउँछ । आरएओसी प्राप्त गरेपछि मात्रै कम्पनीले व्यावसायिक उडान भर्न पाउँछन् ।
सन् १९९९ मा प्याराग्लाइडिङ सुरु हुँदा कुनै निर्देशिका नभएकाले हवाई क्षेत्र हेर्दै आएको प्राधिकरणले नै नियमन गर्ने जिम्मा पाएको थियो । कानुन अभावमा निकै कम प्याराग्लाइडिङले मात्रै इजाजत पाउने गरेका थिए । प्राधिकरणले ०६९ मा मनोरन्जनात्मक उड्डयन नियमावली बनाएपछि कम्पनी सञ्चालन केही सहज भयो ।
कम्पनी सञ्चालन गर्न आवश्यक पूर्वाधार, जनशक्ति, सुरक्षालगायतको अनुगमन फ्लाइट सेफ्टी स्टयान्डर्ड्स विभागले हेर्छ । विभागका प्रबन्धक देवेन्द्र पाण्डे आफ्नो प्राथमिकता टेन्डम फ्लाइट भएको बताउँछन् । भन्छन्, "हाम्रो चासो यात्रु सुरक्षासँग हुन्छ । एकल फ्लाइटमा खेलकुदअन्तर्गत पर्ने भएकाले त्यो नितान्त पाइलटकै जिम्मामा हुन्छ । दुर्घटनाको जिम्मेवारी स्वयं उनीहरू नै हुन्छन् ।"
नेफा महासचिव शैलेन्द्र रावत अनुगमनको जिम्मा क्यानले नलिए निजी क्षेत्रलाई दिन पटक-पटक आग्रह गरेको बताउँछन् । २८ भदौ ०७५ मा प्याराग्लाइडिङको नियमन गर्न प्राधिकारिक संस्थालाई जिम्मा दिने मन्त्रीस्तरीय निर्णय हालसम्म लागू कार्यान्वयन नभएकामा उनको असन्तुष्टि छ । भन्छन्, "कि क्यानले जनशक्ति खटाएर फिल्डमै पाइलटको दक्षता जाँच्नुपर्यो । होइन भने प्राधिकारिक संस्थालाई चाँडोभन्दा चाँडो जिम्मा लगाउनुपर्यो ।"
पोखरामा हाल ५४ कम्पनी सञ्चालनमा छन् । काठमाडौँमा २, बन्दीपुरमा १, तानसेनमा १, सुर्खेतमा १, धरानमा २ र स्याङ्जामा १ गरी ६२ प्याराग्लाइडिङ कम्पनी देशभर सञ्चालनमा छन् । पोखरामा भने चाप धेरै भएको भन्दै मन्त्रालयले असार ०७३ बाट इजाजत बन्द गरेको छ ।
क्यानले तोकेबमोजिम सराङकोट, तोरीपानी र मान्द्रेढुंगाबाट प्याराग्लाइडिङ उडान भर्न पाइन्छ । सराङकोटबाट उड्नेले खपौँदी, तोरीपानीबाट उड्नेले चंखपुर र मान्द्रेढुंगाबाट उड्नेले पामेमा अवतरण गर्नुपर्छ । ६ हजार फिटसम्मको उचाइमा मात्रै पुग्न पाइन्छ । एकल उडान भर्नेले यी नियम मान्दैनन् । विशेषगरी विदेशी पाइलटले धेरै नियम उल्लंघन गर्छन् । टेन्डममा समेत नियम उल्लंघन गर्ने धेरै छन् ।
विदेशी र प्रशिक्षणमा रहेका स्वदेशी पाइलटले समेत अन्यत्रै उडान र अवतरण गर्छन् । कास्कीको माछापुच्छ्रे र मादी गाउँपालिकामा भएका दुर्घटना पनि उडान क्षेत्रबाहिर भएका हुन् । माछापुच्छे्रको ठाँटीमा पोल्यान्डका जानुज क्यारल, ३७, बिजुलीको तारमाथि खसेर घाइते भएका थिए । मादीको छाचोकमा रसियाका प्यारापाइलट इलगिज यागुदिन, ६३, खसेर रुखमा अड्किएका थिए । उनको दुई घन्टापछि स्थानीयले सकुशल उद्धार गरे । यी दुवै पाइलट एयर स्पेसको बेवास्ता गर्दै उडान भर्दा दुर्घटनामा परेका हुन् ।
१२ फागुनमा फेवातालमा खसेर रोमानियाली पाइलट इबे चिस जरको ज्यान गएको थियो । सराङकोटबाट उडान भरेर फेवा किनारमा ल्यान्डिङ गर्ने क्रममा उनी फेवातालमा खस्न पुगेका थिए । १४ फागुनमा सराङकोटबाट एकल उडान भरेका रुसी पाइलट दिमित्री स्टेपानिसिनले पनि दुर्घटनामा परी ज्यान गुमाए ।
नेफा महासचिव शैलेन्द्र रावत पोखराको आकाश व्यावसायिक उडानका लागि छुटयाइएको बताउँछन् । "एकल पाइलट दुर्घटनाले व्यावसायिक फ्लाइटलाई पनि अप्ठेरो पारेको छ," उनी भन्छन्, "यो पनि प्राधिकारिक संस्था नहुँदाकै बेफाइदा हो ।" एकल पाइलटको दक्षता जाँचेर मात्रै अनुमति दिनुपर्ने व्यवस्था हुनुपर्ने तर्क उनको छ ।
रसियन प्याराग्लाइडिङ फेडेरेसनले पोखरामा \'नेपाल ओपन हिमालयन कप\' आयोजना गर्यो । १५ फागुनबाट सुरु उक्त प्रतियोगिताबारे आयोजकले कहीँ-कतै जानकारी गराएनन् । आफूखुसी उड्न तीन सय रुसी पाइलट पोखरा आए । सरकारी संयन्त्र नागरिक उड्डयन प्राधिकरण, स्थानीय प्रशासनसमेत बेखबर बने । दुर्घटनामा दुई पाइलटले ज्यान गुमाएपछि मात्रै प्रतियोगिता भइरहेकोबारे थाहा भयो ।
प्रतियोगिताबारे आफ्नो संस्थालाई थाहा नभएको ना र नेफाको दाबी छ । प्रतियोगितामा सहभागी हुने पाइलटको उडान अनुमति लिन भने तिनै संस्थाका सदस्य कम्पनीले सिफारिस गरेका छन् । नाका अध्यक्ष योगेश भट्टराई नेपालको कमजोर सरकारी संयन्त्र पत्ता लगाएर विदेशीले यहाँ प्रतियोगिता गरेको दाबी गर्छन् । भन्छन्, "हामीलाई यसबारे जानकारी नै दिइएन, प्रतियोगिताबारे सरकारी संयन्त्रले पनि थाहा नपाउनु उदेकलाग्दो छ ।"
मनोरन्जनात्मक उड्डयन नियमावली, ०६९ अनुसार विदेशी नागरिकले गैरव्यावसायिक उडान भर्न चाहे ५ हजार ६ सय ५० रुपैयाँ शुल्क बुझाउनुपर्छ । उनीहरूले १५ दिनलाई उडान अनुमति पाउँछन् । उड्न चाहने विदेशीले नेपालकै कम्पनीमार्फत आवेदन दिनुपर्छ । कम्पनीको सिफारिसमार्फत उडान अनुमति लिएका एकल पाइलटले तोकिएको एयर स्पेस र सर्तबमोजिम उडान गर्नुपर्छ ।
दशभन्दा बढी देशका करिब तीन सय प्यारापाइलटले एकल प्याराग्लाइडिङ उडान अनुमति लिएका छन् । १० दिनयता अनुमति लिने २ सय १६ विदेशी पाइलट छन् । सबैभन्दा धेरै फ्रन्टियर्स प्याराग्लाइडिङबाट ७८ र ब्लु स्काई प्याराग्लाइडिङ कम्पनीबाट ६७ विदेशी पाइलटले सिफारिस लिएर प्राधिकरणबाट उडान अनुमति पाएका छन् । यसअघि भारतको हिमाञ्चल प्रदेशको वीर बिलिङमा हुने उक्त प्रतियोगिता त्यहाँ रोकिएपछि सराङकोटमा हुन थालेको हो ।
प्याराग्लाइडिङ उडान हुने सराङकोट र अवतरण गर्ने क्षेत्र खपौँदी पोखरा महानगरपालिका-१८ मा पर्छ । ०७२ अघि सराङकोट गाविस थियो । प्रत्येक कम्पनीले सराङकोटको जग्गा उपयोग गरेबापत गाविसलाई एक लाख रुपैयाँ बुझाउँथे । ०७२ मा सराङकोट तत्कालीन पोखरा उप-महानगरपालिकामा गाभिएपछि व्यवसाय दर्ता एवं नवीकरण शीर्षकमा ५ हजार ५ सय रुपैयाँ तोकियो । व्यवसायीले त्यतिबेलैदेखि कर तिरेनन् । आर्थिक वर्ष ०७३/७४ मा पनि ५ हजार ५ सय रुपैयाँ नै तोकियो । आव ०७४/७५ मा महानगर भएपछि बढेर ५० हजार रुपैयाँ पुर्याइयो । चालू आवमा घटाएर पुनः २५ हजार रुपैयाँमा झारियो । बक्यौता नै प्रतिकम्पनी ८६ हजार रुपैयाँ पुग्यो । व्यवसायीले अझै तिरेनन् । गण्डकी प्रदेशले पर्यटन शुल्कबापत प्याराग्लाइडिङ कम्पनीलाई १ लाख रुपैयाँ तोक्यो । प्रदेशले उक्त रकम स्थानीय तहलाई उठाउने जिम्मेवारी दियो ।
कम्पनीलाई दर्ता नवीकरणबापतको कर चुक्ता गर्न र प्रदेशको शुल्क तिर्न प्याराग्लाइडिङ कम्पनीलाई पुस ६ मा पत्र काट्यो । व्यवसायीले महानगरपालिकालाई कर बुझाए पनि प्रदेशलाई पर्यटन शुल्क नतिर्ने अडान लिए । महानगर र व्यवसायीबीच पटक-पटक छलफल हुँदा कुनै निकास निस्कन सकेन ।
वडाले १५ फागुनमा एक साताको म्याद दिएर अर्को पत्र हवाई खेलकुद संस्थाको नाममा काट्यो । यसपल्ट दर्ता नवीकरणबापत रकम नबुझाए २२ फागुनबाट प्याराग्लाइडिङ उडानमा रोक लगाउने बेहोरा पत्रमा थियो । अन्तिम दिनसम्म माउन्टेन भ्यु प्याराग्लाइडिङले मात्रै तोकिएका शुल्क बुझायो ।
२१ फागुनमा महानगरपालिका र प्याराग्लाइडिङ कम्पनीबीचको छलफलपछि भने व्यवसायीले महानगरपालिकालाई बुझाउनुपर्ने ८६ हजार रुपैयाँ बुझाउन तयार भएका छन् । हवाई खेलकुद संस्था र नेपाल प्याराग्लाइडिङ तथा ह्याङग्लाइडिङ संघका प्रतिनिधि तथा महानगरबीच सबै कम्पनीले एक साताभित्र कर बुझाउने सहमति भएको हो । प्रदेशको शुल्क भने असार मसान्तसम्म तिर्ने म्याद भएकाले त्यतिबेलासम्म छलफल अगाडि बढाउँदै जाने सहमति भएको महानगरपालिकाका प्रमुख प्रशासकीय अधिकृत शेषनारायण पौडेल बताउँछन् ।
पोखरामा सन् १९९९ मा बिरु बम्जनले प्याराग्लाइडिङ भित्र्याएका हुन् । उनी टे्रकिङ एजेन्सिज एसोसिएसन अफ नेपाल (टान) पोखराका अध्यक्ष थिए । त्यतिबेलै अन्नपूर्ण सर्किटको पदयात्रामा आएका बेलायती नागरिक एडम हिलसँग उनको भेट भयो । एडमले सराङकोटबाट प्याराग्लाइडिङ गर्न सकिने सम्भावना देखाएपछि दुवै मिलेर नेपालमै पहिलोपल्ट सनराइज प्याराग्लाइडिङ कम्पनी खोलेका थिए ।
पोखरामा व्यावसायिक उडान गराउने हाल ६२ कम्पनी छन् । ती कम्पनीमा नागरिक उड्डयन प्राधिकरण (क्यान) बाट अस्थायी लाइसेन्सप्राप्त ३ सय पाइलट छन् । खेलकुदमा सहभागी हुन नेपाल हवाई खेलकुद संस्था (ना) बाट छुट्टै लाइसेन्स लिनुपर्छ । त्यसरी लाइसेन्स लिने पाइलट २५ मात्रै छन् । पोखराको सराङकोटबाहेक धरान, स्याङ्जा, बन्दीपुर, पाल्पा, काठमाडौँ र सुर्खेतमा क्यानले प्याराग्लाइडिङको अनुमति दिएको छ । पोखराबाहेक अन्यत्र पनि पर्यटन प्रवर्द्धन गर्न नाले राखेपसँग धरानमा ट्रेनिङ सेन्टर बनाउन प्रस्ताव गरिसकेको छ । उदयपुरको वेलका नगरपालिकाले रामपुर ठोक्सिलामा प्याराग्लाइडिङ तालिम प्रशिक्षण केन्द्र सञ्चालन स्कुल स्थापना गरेको छ ।
प्याराग्लाइडिङका लागि सराङकोट विश्वकै दुर्लभ क्षेत्र मानिन्छ । सराङकोटसँगै तोरेपानी र मान्द्रेढुंगाबाट व्यावसायिक रूपमा प्याराग्लाइडिङ उडान हुन्छन् । नाले नेपालमा १८ औँ संस्करणसम्म राष्ट्रिय च्याम्पियनसिप, एक-एकपटक एसियाली च्याम्पियनसिप र दुईपल्ट पि्र-वल्र्डकप आयोजना गरिसकेको छ । आठौँ राष्ट्रिय खेलकुदअन्तर्गत पहिलोपल्ट प्याराग्लाडिङ प्रतियोगिता पोखरामै हुँदै छ । आगामी साग खेलअन्तर्गत प्याराग्लाडिङ प्रतियोगिता पोखरामै गर्ने निर्णय भइसकेको छ ।
प्राधिकरणका केन्द्रीय कार्यालयका फ्लाइट सुरक्षा विभागका म्यानेजर देवेन्द्रप्रसाद पाण्डेका अनुसार नियामक निकाय छनोटको तयारीमा छन् । नेपाल हवाई खेलकुद संस्था र रिक्रियसन एभियसन एसोसिएसनले चासो देखाएका छन् । संस्था छनोट भएपछि उसैलाई अधिकार प्रत्यायोजन गर्ने र नियमानुसार काम गरे/नगरेको प्राधिकरणले अनुगमन गर्छ । छनोट भएको संस्थाले प्याराग्लाइडिङ कम्पनी सञ्चालन प्रमाणपत्र, लाइसेन्स, अनुगमनलगायत पाटो हेर्छ ।
अन्तर्राष्ट्रिय अभ्यासअनुसार नेपालमा पनि प्राधिकरणले गर्ने केही कार्य व्यवसायीको छाता संस्थामार्फत गरिन लागेको छ । पाण्डे भन्छन्, "अहिले हामी छनोट प्रक्रियामै छौँ । दुई संस्थाको क्षमता, भौतिक पूर्वाधारलगायत मापदण्ड हेरेर छनोट गर्छौं ।"
कम्पनीका बदमासी
प्याराग्लाइडिङ कम्पनीका आफ्नै टेक अफ र ल्यान्डिङ स्थल हुने भएकाले विदेशी पाइलटलाई कम्पनीमार्फत आउन निर्देश गरेको छ, मनोरन्जनात्मक उड्डयन नियमावलीले । एकल फ्लाइटमा दुर्घटना बढ्नुमा विदेशी पाइलटलाई उडान अनुमति दिलाउन सिफारिस गर्ने कम्पनी पनि उत्तिकै जिम्मेवार छन् । उनीहरूले विदेशी पाइलटको दक्षता नजाँची उडान अनुमतिका लागि प्राधिकरणमा सिफारिस पठाउँछन् । प्राधिकरणले कम्पनीको विश्वासमा विदेशी पाइलटको लाइसेन्स, बिमा हेरेर अनुमति दिन्छ । सिफारिस गरिदिएबापत कम्पनीले एक पाइलटबाट ५ देखि १० हजार रुपैयाँसम्म बुझ्छन् ।
टेन्डममा कम्पनीको उस्तै लापरवाही छ । एक कम्पनीले बढीमा ६ पाइलट राख्न पाउने नियम छ । एक पाइलटले दैनिक दुई उडान भर्न पाउँछन् । यात्रु चाप बढ्दा कम्पनीले ‘कलिङ’ पाइलटलाई बोलाउँछन् । लाइसेन्स लिने प्रक्रियामा भएका तर नलिइसकेकाहरू कलिङ पाइलट हुन् । लाइसेन्स लिनुअघि उनीहरूले ६० फ्लाइट प्रशिक्षक पाइलटलाई लिएर उड्नुपर्छ । ४० गैरव्यावसायिक उडान भर्नुपर्छ । तब मात्रै लाइसेन्स लिने बाटो खुल्छ । गैरव्यावसायिक फ्लाइटमा यात्रु बोक्न पाइँदैन । यद्यपि कम्पनीले तिनै कलिङ पाइलटलाई सस्तो रकममा बोलाउँछन् । आफ्नो कोटा पुर्याउन पनि उनीहरूले कम्पनीसँग पैसै नलिइसमेत यात्रु उडाउन पुग्छन् । यात्रुलाई पाइलटको लाइसेन्स भए/नभएको पत्तो हुँदैन ।
तीन वर्षदेखि प्याराग्लाइडिङ पाइलटका रूपमा काम गरेका पोखराका उमेश पहारी कलिङ पाइलटकै कारण कतिपय दुर्घटना भइरहने बताउँछन् । भन्छन्, "यो सरासर कम्पनीको बदमासी हो, आफैँ कम्पनी सञ्चालक र आफैँ पाइलट हुनेबाट पनि यस्तो बेथिति भएका छन् ।"
सम्बन्धित
अमेरिकाले बर्सेनि निकाल्ने आतंकवादसम्बन्धी प्रतिवेदन नेपालबारे फेरिएको धारणा...
नेपाललाई 'आतंकवादको हब' मान्ने अमेरिकी धारणा कसरी परिवर्तन भयो ?
लकडाउनपछि आफ्नो मुलुक फर्किएका भारतीय मजदुर सम्पर्कमै आएनन्, रेडजोनमा परेका स्वदेशकैलाई ल्...
उद्योग चलाउनै मुस्किल
सात दशकयताको दलीय तानातानको शिकार बन्दै आएको नागरिकता मुद्दामा यसपल्ट पनि विगतकै राजनीतिक ...
नागरिकतामा किन सधैँ किचलो ?
केन्द्रीय अनुसन्धान ब्युरो, बाग्मती प्रदेशसहितको सिन्धुपाल्चोक, काभ्रे र प्रदेश २ सर्लाहीब...
आश्रममै रहे पनि किन पक्राउ पर्दैनन् बमजन ?
मुख्यमन्त्री शंकर पोखरेललाई प्रदेशमा आएर केन्द्रीय भूमिका गुम्ने भय, पार्टी इन्चार्ज र अर्...
ओलीका ‘अलराउन्डर’ विश्वासपात्र
कोरोना महामारीले खर्च घटाउन र प्रशासनलाई चुस्त राख्न सबक सिकाए पनि अनावश्यक खर्च कटौतीमा भ...