धच गोतामे : नभनिएका कुरा
धचको लेखन यति सटीक हुन्थ्यो कि सल्लाह दिने आवश्यकतै पर्दैन थियो ।
मेरो साहित्यिक जीवनमा मेरा तीनै दाइ धनुषचन्द्र, गोपालचन्द्र र ईश्वरचन्द्रको प्रभाव छ । यहाँ धनुषचन्द्र अर्थात् धच गोतामेबारे लेख्नुपर्ने भएकाले म त्यसैमा सीमित हुन्छु ।
धच गोतामे बन्नुअघि धनुषचन्द्र, धनुषचन्द्र गोतामेको नाउँले लेख्दथे । उनका कैयौँ अप्रकाशित हिन्दी कविताको एउटा कापी नै थियो वीरगन्जमा । त्यो कवितासंग्रहको शीर्षक उनले दिएका थिए, नीहारिका । शीर्षक बुट्टेदार किसिमले लेखिएको थियो । त्यो पाण्डुलिपि अहिले पाइन्न होला । तर, मैले पूरा पढेको थिएँ । प्रकाशित भएको भए ‘नीहारिका’ नै उनको प्रथम प्रकाशित कृति हुन्थ्यो । सुन्दर अक्षरमा, छायावादी–प्रगतिवादी प्रभावका ती कविता प्रभावकारी थिए । उनले पछि नेपालीमा लेख्न थाले । उनका केही रचना नेपालीमा प्रकाशित छन् तर अलि पछि । उनको मैले पढेको प्रथम प्रकाशित रचना ‘कहानीको प्लट’ थियो, जुन श्यामप्रसादको पत्रिका सेवामा प्रकाशित भएको थियो । त्यसबखत श्यामप्रसाद वीरगन्जमै थिए र त्यो पत्रिका ‘सेवा’ वीरगन्जबाटै प्रकाशित भएको थियो ।
मलाई लाग्छ, यो ००८/१० तिरको कुरो हो । केटाकेटी बेला नै भए पनि दाजुको कथा भनेपछि मैले रमाइलो मानेर पढेको थिएँ, धेरै नबुझे पनि ।
उनी राजनीतिमा ००४ सालतिरै लागेका हुन् । त्रिजुद्ध्र स्कुलबाट राणाविरोधी राजनीतिमा लाग्यो भनेर उनी र श्यामप्रसादलाई निष्कासित गरिएको थियो । त्यसपछि धनुषचन्द्रले भारतबाटै म्याट्रिकुलेसन उत्तीर्ण गरे । मुजफ्फरपुरको जीबीबी कलेजमा उनी आईए पढ्थे । पछिसम्म उनका किताबमा धनुषचन्द्र गौतम, जीबीबी कलेज, मुजफ्फरपुर लेखिएको हुन्थ्यो । अब त्यो कलेजको नाम फेरिएको छ ।
आईए गरेपछि धनुषचन्द्रको पढाइ केही वर्ष खण्डित भयो । ती उनका संघर्षका दिन थिए । उनी नेपाल कम्युनिस्ट पार्टीमा राम्रै तहसम्म पुगेका थिए । शान्तादेवीसित विवाहको केहीपछि सम्भवत: ००८/९ सालतिर उनी काठमाडौँतिर लागे । त्यहाँ पर्याप्त संघर्ष गरे । यहाँसम्म कि उनको दैनिक गुजारा पनि प्रभावित हुन्थ्यो । आफ्ना संस्मरणमा यो कुरा राम्ररी लेखेका छन् । त्यस्तो संघर्षका बीचसमेत उनले बीए र एमएको पढाइ सिध्याए । शिक्षकसम्म बने उनी । उनीकहाँ पछिसम्म पनि ट्युसन पढ्नेहरू आइरहन्थे ।
०१६ तिर सरकारी सेवामा प्रवेश गरेपछि उनको संघर्ष केही स्थिर भयो । अर्थात् ‘हाहाकार’बाट ‘टिउटिउ’ अवस्थामा आयो । आफ्ना सन्तानहरूका साथ जागिरे जीवनले धान्न अत्यन्त कठिन थियो तर उनी अगाडि बढ्दै गए । काठमाडौँको डुगमबहीलमा उनको डेरा थियो, जहाँ पछि म पनि थपिन पुगेको थिएँ । यहीँ आफ्नो लेखन प्रतिभा पनि उनले पुन: संयोजित गरे । यस पटक उनको प्रतिभा, कथा, कविताभन्दा समालोचना र अनुसन्धानात्मक लेखतर्फ लाग्यो ।
डुगमबहीलको घरमा धेरै साहित्यकार आउँथे । ती बसेर विभिन्न साहित्यिक कुरा गर्थे, जुन सुनेर म अत्यन्त लाभान्वित हुन्थेँ । केही लेखक उनलाई आफ्ना कृति पनि छोडेर जान्थे समीक्षार्थ । मैले कतिवटा नेपाली पुस्तक त्यहीँ पढेको थिएँ । धनुषचन्द्रको एउटा पुस्तकालय थियो, सानै । त्यहाँ नेपाली–हिन्दीका पत्रपत्रिका र पुस्तक हुन्थे । म ती सब पढेर पनि आफ्नो समय बिताउँथेँ । यस बखतसम्म वीरगन्जमै कैयौँ लेखकका हिन्दी लेखनी पढिसकेको थिएँ । त्यहाँ आएर तिनै लेखक सजिलोसित प्राप्त हुँदा मलाई झन् रमाइलो लाग्थ्यो ।
विजय मल्ल, आनन्ददेव भट्ट तथा अन्य कति लेखकका पुस्तक, धनुषचन्द्रकहाँ समीक्षार्थ आउँथे, धनुषचन्द्रले तिनको समीक्षा लेखे पनि, नलेखे पनि म भने ती पुस्तक पढ्थेँ । आनन्ददेव भट्टको एउटा पुस्तक ओमर खय्यामलाई जवाफ त मैले त्यहीँ पहिलो पटक पढेको थिएँ र आनन्ददेव भट्टसँग साहित्यिक रूपमा परिचय भएको थिएन ।
कन्या मन्दिर हाई स्कुलमा उनी शिक्षक थिए । त्यहीँ कृष्णचन्द्रसिंह प्रधान पनि शिक्षक थिए । परिचय पहिले नै हुँदो हो, त्यहाँ निकटता भयो । कुनै दिन कृष्णचन्द्रले धचलाई सल्लाह दिएका थिए रे, ‘तपाईं–हामीजस्ताले के कथा–कविता मात्र लेखेर बस्नू, समालोचना ठीक छ ।’ धनुषचन्द्र पनि समालोचना लेख्थे तिनताक । उनले समीक्षात्मक र अनुसन्धानात्मक कैयौँ लेख लेखे, ती चर्चित पनि भए । तिनमा एउटा शक्तिबल्लभको नाटक ‘हास्यकरम्व’बारेको अनुसन्धान र अर्को समकालीन नेपाली कविताको बृहत् अध्ययन निकै चर्चित भए ।
धेरैअघि हामी वीरगन्जमा खेलिरहेका थियौँ, कसैले कुरा गर्यो धनदाइले हृदयचन्द्रसिंह प्रधानको उपन्यासको समालोचना गर्नुभएको छ, त्यसको प्रतिउत्तरमा हृदयचन्द्रले पनि छापेका छन् आदि । मैले त्यो लेख त पढ्न पाइनँ तर धनुषचन्द्रको समालोचनाबारे पहिलो पटक थाहा पाएको त्यही थियो ।
त्यसबाहेक पनि उनले कथा र कविता पनि प्रकाशित गराए ।
उपन्यास घामका पाइलाहरू लेख्दा उनीसँग जीवनको अनुभव त छँदै थियो, पर्याप्त साहित्यिक अनुभव पनि थियो ।
उनले घामका पाइलाहरू लेख्ने जमाना अद्भुत थियो । यस बखतसम्म धनुषचन्द्रले आफ्नो साहित्यिक नाम धच गोतामे राखिसकेका थिए । त्यसकारण घामका पाइलाहरूको लेखक धच गोतामे भए । धच गोतामे राख्नाका विभिन्न कारण थिए, जसलाई उनले ‘संज्ञा–सर्वनाम’मा उल्लेख गरेका छन् ।
वीरगन्जमा प्राय: धच गोतामे, गोपाल गोतामे र म बस्थ्यौँ । धच हिजोसम्म लेखेको घामका पाइलाहरूको अंश सुनाउँथे । सल्लाह माग्थे । कहिलेकाहीँ दिन्थ्यौँ पनि । तर, उनको लेखन यति सटीक हुन्थ्यो कि सल्लाह दिने आवश्यकतै पर्दैन थियो । हामी त उनको लेखनलाई अभिभूत भएर सुनिरहन्थ्यौँ । उनी भन्थे, धुरे दंगल गर्ने होइन । उनैले हामीबीचको साहित्यिक चर्चालाई ‘दंगल’ नाम दिएका थिए ।
धच गोतामे बहुमुखी प्रतिभाका धनी थिए र उनीजस्तो ‘परफेक्सनिस्ट’ लेखक मैले कमै देखेको छु । कवितामा भूपी शेरचनको विम्ब–उपमा मलाई मन पर्छ भने गद्यमा धच गोतामेको विम्ब र उपमा उम्दा लाग्छन् ।
नेपाली साहित्यका एक अनुभवी साधक हुन् उनी । जे लेखे अनन्य साधक भएरै लेखे । उपन्यास लेख्नेताका उनलाई कसैले कथा–कविताबारे सोध्यो भने भन्थे, ‘अब अहिले खुद्रा लेख्दिनँ ।’
मलाई राम्ररी थाहा छ, घामका पाइलाहरूमा मदन पुरस्कार पाउनेमा उनी विश्वस्त थिए । मलाई अचम्म लाग्छ, विश्वस्त भएर लेख्नु र पाउनु, यस्तो लेखक मलाई थाहा छैन ।
म पुनामा विद्यावारिधि गर्दै थिएँ । बीचमा एक पटक काठमाडौँ आएर हिलभ्यू भन्ने होटलमा बसेँ । त्यहाँबाट दाजुकहाँ फोन गरेँ । भाउजूको आवाज सुनियो, “धुरुबाबुले थाहा पाउनुभएन ?”
“अहँ, के भाउजू ?”
“दाजुले मदन पुरस्कार पाउनुभयो नि !”
वास्तवमा मलाई थाहा थिएन । त्यसपछि म दाजुको घर बत्तीसपुतलीतर्फ लागेँ । वास्तवमा जुन उपन्यास घामका पाइलाहरूमा पुरस्कार पाइएको थियो, त्यसका समापन अध्यायहरू म अध्यनरत पुनाको डेक्कन कलेजमै धच गोतामेले लेखेका थिए । लेखिसकेको दिन दाजु–भाउजू, म, स्वस्ति, ईशान र शुभ्रता पूरा परिवार, अलिक पर रहेको शिव–कैलाश रेस्टुराँमा गएर सेलिब्रेट गरेका थियौँ । धचले नै लिएर गएका थिए ।
उपन्यासको अन्य समालोचकीय चर्चा म गर्न चाहन्नँ । त्यसको वर्णित इतिहास वीरगन्जको पनि इतिहासको हिस्सा हो । त्यो कुरा अब यथार्थमा छैन, केवल घामका पाइलाहरूमा भेटिन्छ, जीवन्त रूपमा ।
घामका पाइलाहरूका कतिपय पात्र उनले यथार्थ जीवनबाटै लिएका छन् । त्यसमा औपन्यासिक रङ भरेर ती पात्रहरूलाई जीवन्त र अमर बनाइदिएका छन् । कल्पनाको प्रचूरता छ । तापनि, उनले यथार्थ घटना, यथार्थ पात्रहरूलाई इतिहासबाट ल्याएर आफ्नो उपन्यासमा अविस्मरणीय बनाएका छन् । कहीँ नजानिँदो गरी आफैँ पनि कुनै पात्रमा प्रवेश गरेका छन् ।
घामका पाइलाहरूकी अणु एक काल्पनिक पात्र हो तापनि ऊबेलाको नेपाल रेल्वेको वातावरणले त्यो पात्र दियो । हुन सक्छ, यात्रुमध्ये नै कुनै दिन कुनै अणु रेलबाट ओर्लेकी होस् र धचले एउटा गज्जबको पात्रको निर्माण त्यसैको भरमा गर्नुपरेको होस् । अमलेन्दु भट्टाचार्य कोही हो भन्ने थाहा नभए पनि रेल्वेमा लोकोमोटिभ इन्जिनियरहरू हुन्थे, ती बंगाली पनि हुन सक्थे । तिनकै आधारमा हुन सक्छ, एउटा अमलेन्दु बनेको होस् । पवनमा त कति कुरा लेखकले आफ्नै पनि भरेका छन्, कति भने काल्पनिक छन् । धचको एक बखतको सवारी साइकल नै थियो, किशोरावस्थामा पवनलाई पनि साइकल चढेकै देखाइएको छ ।
अर्को उनको महत्त्वपूर्ण उपन्यास हो, यहाँदेखि त्यहाँसम्म । त्यसमा त झन् थुप्रै पात्रको यथार्थका आधारमा चित्रण गरिएको छ । संगीतकार कृष्णात्रे, भाखीजीजस्ता पात्र हुन् वा वीरशमशेरले तराईमा गराएको संगीत–समाजजस्तो घटना, सबमा यथार्थको आधार छ । कुनै पनि पात्र वा घटना जस्ताको तस्तै केही न केही भने आएको छैन । त्यसरी नै आएको छ, जसरी उपन्यासका लागि जरुरी हुन्छ ।
उनको लेखनको एक उल्लेखनीय विशेषता हो ‘बिट’ । यो ‘बिट’ त मैले धच जति कुनै लेखकमा पाउन बाँकी नै छ । कवितामा भूपीको ‘बिट’ जुन स्तरको छ, धचको गद्यमा त्यही स्तरको छ । त्यसको अर्को सटीक प्रयोग उनका हास्य–व्यंग्यात्मक रचनामा पनि पाइन्छ । मधुपर्कमा जब उनका केही हास्यव्यंग्य निबन्ध प्रकाशित भए, मेरो मान्यता छ नेपाली हास्यव्यंग्यमा केही नयाँ थपिएकै हो । उनको यो ‘बिटिनेस’ सर्वत्र फिँजिएको छ, उपन्यास, यात्रा–संस्मरण, कविता, यहाँसम्म कि उनको मैले पढेको प्रथम प्रकाशित कथा ‘कहानीको प्लट’मा पनि यसको प्रयोग गरिएको छ ।
धच गोतामेको लेखनका विशेषताहरू केलाइन त केलाइएको छ, अझ धेरै बाँकी छ । तर, यो जरुरी छ भन्ने ठान्छु ।
म मेरा दाइहरूबाट साहित्यिक रूपमा पनि धेरै प्रभावित छु । मेरो लेखकको निर्माणमा यिनको भूमिका छ । यिनीहरू साहित्यिक नभएको भए म लेखक बन्ने थिएँ/थिइनँ, भन्न सक्दिनँ । धनुषचन्द्रको डुगमबहीलको डेरामा जस्तो साहित्यिक चर्चा वा वातावरण पाइन्थ्यो, त्यो मेरा लागि एउटा सिंगो स्कूल बराबर छ ।
धच गोतामेको निधन १० वर्षअघि मंसिर महिनामा भएको थियो । त्यसको केही समयपछि धचका एक घनिष्ठ मित्र रामप्रसादसँग भेट भयो, दाजु उनलाई ‘रामजी’ भनेर सम्बोधन गर्थे । उनले भने, “मान्छे गएको त नराम्रै हो तर जानू त यसै गरी जानू ।”
सम्बन्धित
भोको बिहान बोकेर, सँधै सँधै उदाइरहने, मेरा हत्केलाका ठेलाहरू हेर, लेख्न सक्छौ तिमी, मेरा अ...
पोस्टमार्टम स्थलबाट सूर्यबहादुर तामाङको आग्रह
जुत्ताको तलुवामुनि, सदियौँदेखि कुल्चिएका छौ तिमीले - मेरो अस्तित्व । (कविता)...
म निसास्सिइरहेको छु
मैले तिमीलाई गाउँ गाउँ अनि दलित, गरिबका बस्ती बस्तीमा आउ भनेको थिएँ । तर तिमी त सहर-बजारका...
गणतन्त्र
गाउँभरि युवाहरूको अभावमा खेत बाँझो देख्न नसकी, घरका हल गोरुसँगै, आफ्नो पनि हत्या गर्ने वृद...
एक बौद्धिकलाई प्रश्न
मेरो अन्त्यको अर्थहीन विलम्बबीच म सोचमग्न छु- अविलम्ब जागृत हुनुपर्ने मानिस कहाँ छ ? (कवित...
सृष्टिमा अन्तिम सेतो जिराफ
सत्तालाई सबैभन्दा बढी झोँक चल्छ, जब चिच्चाउन थाल्छ कोही नाङ्गो मानिस... ...