ओली–प्रचण्ड शक्ति संघर्ष
नेकपामा सरकार चलाउने र पार्टी हाँक्नेबीचको द्वन्द्व छताछुल्ल
पहिलो संविधानसभामा तत्कालीन नेकपा माओवादी सबैभन्दा ठूलो पार्टी बन्यो । कांग्रेस सभापति गिरिजाप्रसाद कोइरालालाई उसले चुनाव प्रचारमा नगई साझा नेता बने गणतन्त्र नेपालको प्रथम राष्ट्रपति बनाउने प्रतिबद्धता जनाएको थियो । साझा नेता बन्ने प्रलोभनमा कोइराला परम्परागत निर्वाचन क्षेत्रका चुनावीसभामा समेत नगएर समानुपातिक उम्मेदवार बने ।
चुनाव जितेपछि भने माओवादी आफ्नो पूर्वप्रतिबद्धताबाट पछाडि हट्यो । अन्तरिम संविधानले आलंकारिक राष्ट्रपतिकै व्यवस्था गरेको थियो । तर जतिसुकै आलंकारिक भनिए पनि कोइराला राष्ट्रपति हुँदा आफू छायामा पर्ने र दोहोरो शक्ति संघर्ष हुने भय माओवादी अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल ‘प्रचण्ड’ मा थियो । अहिले ठीक त्यस्तै स्थिति नभए पनि प्रधानमन्त्री केपी ओली र प्रचण्डबीचको शक्ति संघर्षले पार्टी र सरकार सञ्चालनमा भने अवरोध पुर्याइरहेको छ ।
सत्तारुढ नेकपासँग सुविधाजनक बहुमत छ । तर प्रधानमन्त्री ओलीले झन्डै दुई वर्षसम्म सरकारका काममा स्थिरता दिलाउन सकेनन् । त्यसको एउटा स्रोत थियो, पार्टी एकताको अघिल्लो दिन २ जेठ ०७५ मा आफ्ना विश्वासपात्रद्वय विष्णु पौडेल र जनार्दन शर्मालाई साक्षी राखेर गरिएको गोप्य भनिएको सहमति । समानता र समान अवधिका आधारमा आवश्यकताअनुरूप दुवै अध्यक्षले सरकारको नेतृत्व गर्ने सोही सहमति अध्यक्ष प्रचण्डका लागि बार्गेनिङ औजार र प्रधानमन्त्री ओलीलाई तगारो बनेको थियो ।
अर्का अध्यक्ष प्रचण्डले भारत भ्रमण (२१–२३ भदौ, ०७५) कै क्रममा आलोपालो प्रधानमन्त्रीको सहमति सार्वजनिक गरेर नयाँ दिल्लीसँग सम्बन्ध कसिलो पार्न खोजे । त्यसको तरंग बालुवाटारसम्म आइपुग्यो । प्रचण्ड दिल्ली उड्नुअघि ओलीसँग मन्त्रिमण्डलमा हेरफेरको सहमति भएको थियो । प्रचण्ड गृहमन्त्री रामबहादुर थापा ‘बादल’ लाई हटाएर उनको ठाउँमा जनार्दन शर्मालाई पठाउन चाहन्थे । तर उनको नयाँ दिल्ली कार्डले प्रधानमन्त्री ओली र गृहमन्त्री थापालाई एक ठाउँ ल्याइदियो । दिल्ली उड्दा मन्त्रिमण्डल हेरफेर हुने बताएका प्रचण्डको भनाइ उनी नफर्किंदै ओली र थापाले खण्डन गरिसकेका थिए । सरकारमा टिकिराख्न प्रधानमन्त्री निकट भएका थापालाई पूर्वमाओवादी समूहले ओली गुटका रूपमा हेर्न थाल्यो ।
०७५ भदौदेखि सुरु भएको मन्त्रिमण्डल हेरफेरको हल्ला १५ महिनापछि मात्र निर्णयमा परिणत भयो । यसबीचमा दुई अध्यक्षले आ–आफ्ना अनुकूलतामा मन्त्रिमण्डल हेरफेरको रटान लगाए । त्यसले ओली सरकारका मन्त्रीहरूले एक वर्षसम्म अस्थिर मानसिकताले काम गर्नुपर्यो । “हेरफेरको चर्चापछि कर्मचारीले मन्त्रीलाई टेर्न छाड्दा रहेछन् । काम गर्ने वातावरण नै खल्बलियो,” दुई महिनाअघि हटाइएका एक पूर्वमन्त्री भन्छन्, “ओली–प्रचण्ड शक्ति संघर्षले कति बेला हटाइने हो भन्ने त्रासमै एक वर्ष काटियो ।”
४ मंसिरको सचिवालय बैठकमा सो गोप्य सहमतिले औपचारिक प्रवेश पायो । बैठकले प्रचण्डलाई कार्यकारी अध्यक्षका रूपमा पार्टी हाँक्ने र ओलीलाई पाँचै वर्ष प्रधानमन्त्री बनाएर स्थिरताको सन्देश दिने निर्णय लिएको थियो । बालुवाटार स्रोत भन्छ, ‘सरकार स्थिर भएकै बल्ल दुई महिना भयो । अब ढुक्कसँग काम गर्ने वातावरण बनेको छ ।’
दुई अध्यक्षलाई पार्टी र सरकार सञ्चालनको भागबन्डा गरिएपछि बल्ल कार्यकारी अध्यक्षको भावना आएको प्रचण्डले बताएका थिए । उत्साहित भई पार्टीमा सक्रिय हुँदै थिए, प्रधानमन्त्री ओलीले ९ मंसिरमा कान्तिपुर टिभीलाई दिएको अन्तर्वार्ताले अध्यक्षद्वयको शक्ति संघर्ष सतहमा ल्याइदियो । अन्तर्वार्तामा दुवै अध्यक्ष कार्यकारी र आफू सिनियर रहेको बताएपछि पूर्वमाओवादी वृत्तलाई पुन: एक पटक चिढ्यायो । संयोगवश, ओली लगत्तै बिरामी परेकाले यो विवाद छरपस्ट हुन पाएन ।
दुई नेताको शक्ति संघर्ष मत्थर गर्न ओलीको बिग्रेको स्वास्थ्यस्थितिले पनि सघाएको थियो । अध्यक्ष प्रचण्डले पार्टी कार्यालय धुम्बाराहीमा एकपछि अर्को बैठक डाके र निर्णय गरे । एक वर्षपछि बसेको स्थायी कमिटी बैठक पनि तनावरहित ढंगले सम्पन्न गरे । आलोचनाबाट जोगिन प्रचण्डले पेस गरेको अध्यक्षद्वयको प्रतिवेदन नरम भाषामा रक्षात्मक ढंगले ल्याइएको थियो । बैठकको बीचमा खुमलटारमा पूर्वमाओवादी समूहको छुट्टै बैठक गरेर धारणामा एकरूपता ल्याउन दिएको निर्देशनबाहेक प्रचण्डको नेतृत्व क्षमताको प्रशंसा नै भएको छ । “बैठकको अध्यक्षका रूपमा प्रचण्डजीले राम्रो भूमिका निर्वाह गर्नुभयो । सहभागीका कुरा सुन्नुभयो, उठेका प्रश्नको एक–एक जवाफ दिनुभयो,” स्थायी कमिटी सदस्य भीम रावल भन्छन्, “तर महत्त्वपूर्ण विषयमा निर्णय भने गर्न सक्नुभएन । सचिवालयमै फर्काउनुभयो ।”
ओली–प्रचण्ड शक्ति संघर्षको शृंखला प्रतिनिधिसभाका सभामुख चयनमा पुन: बल्झिएको छ । यौन दुराचार अभियोगमा १४ असोजमा कृष्णबहादुर महराले राजीनामा दिएपछि नयाँ सभामुखको खोजी थालिएको हो । दुई अध्यक्षबीच संविधानसभा अध्यक्ष सुवास नेम्वाङलाई सभामुख बनाउने एकसरो सहमति पनि भइसकेको थियो । संसदीय दलका उपनेता, मन्त्री र राष्ट्रिय सभा सदस्यको संख्या थप्ने गरी ओलीले प्रचण्डलाई कन्भिन्स पनि गरिसकेका थिए ।
राष्ट्रिय सभा सदस्यमा पूर्वमाओवादीबाट सात जना उम्मेदवार बनाउनुमा पनि दुई नेताको त्यही छलफलले काम गरेको थियो । तर प्रधानमन्त्री ओलीका केही रवैयाले पूर्वमाओवादी समूह सभामुख छाड्न नहुने अडानसहित प्रचण्ड निवास पुग्यो । सभामुख पनि पूर्वएमालेलाई दिइए एकता पूर्णत: विलयमा परिणत हुने भन्दै उनीहरूले दह्रोसँग खुट्टा नटेके आफूहरूले साथ दिइरहन नसक्ने चेतावनीसमेत दिन भ्याएको स्रोत बताउँछ ।
‘सभामुख छाडिसकेको छैन’ भन्दै आएका अध्यक्ष प्रचण्ड २२ पुसमा न्यायपरिषद् सदस्यमा लक्ष्मीबहादुर निराला नियुक्त भएपछि भने झस्किएको खुमलटार स्रोत बताउँछ । पूर्वमाओवादी कोटाका पदम वैदिकले सर्वोच्चको न्यायाधीशमा सिफारिस हुने प्रबन्ध मिलाएर राजीनामा दिए । तर नेपाल बार एसोसिएसनले न्यायपरिषद् सदस्यलाई नै न्यायाधीश नियुक्ति गरिनु प्राकृतिक न्यायको सिद्धान्तविपरीत र स्वार्थको द्वन्द्व हुने भन्दै विरोध जनाएपछि रोकिए । सरकारले निरालालाई नियुक्त गरेको अध्यक्ष प्रचण्डले मिडियाबाट मात्र थाहा पाएको स्रोत बताउँछ । सभामुख पनि पूर्वएमालेलाई दिइए संवैधानिक परिषद्मा आफ्नो विश्वासपात्र कोही नहुने र त्यसको मार संवैधानिक नियुक्तिमा पर्ने बुझेपछि प्रचण्ड अडिएका हुन् ।
यो पनि पढ्नुस्ः रावल किन सुदूर प्रतिपक्षमा
पार्टी सचिवालयले सभामुख छनोटको जिम्मा अध्यक्षद्वयलाई लगाएको थियो । दुवैले अडान नछाडेपछि एक महिनाको बीचमा तीन पटक सूचना टाँसेर संसद् स्थगित मात्र भएन, शक्ति संघर्ष पुन: बल्झिन पुग्यो । कार्यकारी अध्यक्षसँग आलोपालो प्रधानमन्त्री साटेका प्रचण्डले ओलीलाई भन्न भ्याइसकेका छन्, ‘सभामुख पनि नदिने भए तपाईं कार्यकारी अध्यक्ष बन्नुस्, म प्रधानमन्त्री बन्छु ।’ यसबाट प्रचण्डले दुई महिनाअघि सुल्झिएको आलोपालो प्रधानमन्त्रीको सहमति पुन: ब्युँझाउन सक्ने चेतावनी दिएको सहजै बुझ्न सकिन्छ ।
सचिवालयमा आफ्नो पक्षमा स्पष्ट बहुमत रहेको सन्देश दिएर ओलीलाई गलाउन कार्यकारी अध्यक्ष प्रचण्ड आफैँले नेता वामदेव गौतमको भैँसेपाटी निवासमा २३ पुसमा वरिष्ठ नेता झलनाथ खनाल, माधव नेपाल र नारायणकाजी श्रेष्ठसहितको छुट्टै बैठक गरे । सो बैठकले सभामुख छनोटमा प्रचण्डलाई सघाउने र संविधान संशोधन गरेर राष्ट्रिय सभा सदस्य पनि प्रधानमन्त्री बन्न सक्ने प्रावधान राख्ने सहमतिमाा पुगेपछि ओली पूर्ववत् अडान छाड्न बाध्य भए । भैँसेपाटी बैठकमा सहभागी एक नेता भन्छन्, “पार्टीभित्रको शक्ति सन्तुलनलाई ख्याल नगरे ओली एक्लिनेछन् । ४ मंसिरको पाँचै वर्ष प्रधानमन्त्रीको निर्णय उल्टिन पनि सक्छ ।”
विश्लेषक हरि रोका पार्टी एकताले सैद्धान्तिक, कार्यक्रमिक र संगठनात्मक चरित्र ग्रहण गर्न नसकेकाले अध्यक्षद्वयको द्वन्द्व पार्टी शक्तिको बाँडफाँटमै देखिएको बताउँछन् । “दुवै नेता शक्ति आर्जन गर्न र गुट संरक्षणमै केन्द्रित छन्,” उनी भन्छन्, “सबै शक्ति प्रधानमन्त्री ओलीको हातमा पुग्दा प्रचण्ड शक्तिविहीनजस्ता भएका छन् । पूर्वएमालेभित्र पनि असन्तुष्टि छ । शक्ति सन्तुलन नमिलाए ढिलोचाँडो एकतामै समस्या निम्त्याउन सक्छ ।” दुई अध्यक्षको शक्ति बाँडफाँटमा प्रचण्ड कमजोर र आफ्ना मुद्दा छाड्दै गएको उल्लेख गर्दै पूर्वमाओवादी समूहले आफ्ना नेता प्रचण्डबाट पुष्पकमल दाहालमा रूपान्तरण भइसकेको महसुस गरेको रोकाको बुझाइ छ ।
अध्यक्ष प्रचण्डले धुम्बाराहीमा स्थायी कमिटी बैठक चलाइरहँदा प्रधानमन्त्री ओली राष्ट्रिय सभा निर्वाचनका लागि बालुवाटारमा राष्ट्रिय जनता पार्टीसँग सहमति जुटाउँदै थिए । पार्टी बैठककै बीच उठेर प्रचण्ड बालुवाटार पुगेर हस्ताक्षर गरे । प्रदेश २ को गठबन्धनका लागि प्रचण्डले समाजवादी पार्टीका अध्यक्ष उपेन्द्र यादवसँग संवाद अघि बढाए पनि सहमति भने राजपासँग भयो । बैठकलाई जानकारीसमेत नदिई सहमति गराएर ओलीले फेरि पनि पार्टीको कार्यकारी आफैँ भएको सन्देश दिन भ्याए ।
प्राध्यापक जनार्दन आचार्य एकले अर्काविरुद्ध रणनीतिक चालबाजी गरेर शक्ति आर्जन गर्ने खेलकै कारण ओली र प्रचण्डले सहज रूपमा पार्टी र सरकार हाँक्न नसकेको बताउँछन् । “एकतामै त्रुटि छ । चुनाव जित्न प्राविधिक एकीकरण मात्र भयो । अहिलेकै स्थितिले भावनात्मक एकता पनि छिटो होला भन्न सकिन्न,” उनी भन्छन्, “सैद्धान्तिक पृष्ठभूमि, पुरानै सोच र मनोग्रन्थिबाट अध्यक्षद्वय मात्र होइन, तल्लो तहका कार्यकर्ता पनि ग्रसित छन् । त्यसबाट जतिसक्दो चाँडो बाहिर निस्कन्छन्, त्यति छिटो पार्टी सुदृढ हुन्छ ।”
यो पनि पढ्नुस्ः आफू अनुकूल प्रदेश राजधानी तोक्न पार्टी हस्तक्षेपको निम्तो
ओली र प्रचण्डबीच आपसी अविश्वासले झन्डै एक वर्षदेखि सत्य निरुपण तथा बेपत्ता आयोग निस्क्रिय छ । पदाधिकारीविहीन भएकै ९ महिना बित्यो । अध्यक्ष प्रचण्डले शान्ति प्रक्रियालाई अल्झाएर आफ्नो टाउकोमाथि सधैँ तरबार झुन्ड्याएको महसुस गर्दै आएका थिए । भेनेजुएला प्रेस विज्ञप्ति प्रकरणले चिसिएको सम्बन्ध सुधारमा मन माझामाझ गर्ने क्रममा प्रचण्डले गुनासो गरे, ‘शान्ति प्रक्रिया पनि रोकिराख्नुभएको छ ।’ सोही घटनापछि प्रधानमन्त्री ओलीले प्रतिपक्ष कांग्रेससंग परामर्श गरेर आयोगमा पदाधिकारी नियुक्त गराउने जिम्मेवारी अध्यक्ष प्रचण्डलाई दिए । आफू अनुकूलका पदाधिकारी भित्र्याउने स्वार्थले आयोगमा अहिलेसम्म नियुक्ति हुन सकेको छैन ।
सुरुमा प्रचण्डले संसदीय दलका उपनेता सुवास नेम्वाङ र स्थायी कमिटी सदस्य जनार्दन शर्माको सिफारिसमा पूर्वएमाले निकट अधिवक्ता गोविन्द बन्दीलाई अघि बढाउन चाहेका थिए । तर उनलाई कांग्रेस र नेपाली सेनाका उच्च अधिकारीले स्वीकारेनन् । कांग्रेसले अघि सारेका सूर्य ढुंगेललाई मान्न नेकपा तयार भएन । त्यसपछि पूर्वमाओवादी निकट रमण श्रेष्ठलाई सिफारिस गर्ने लगभग टुंगो लागिसकेको थियो । श्रेष्ठका प्रस्तावक नै कांग्रेस सभापति देउवा भएपछि ओली र प्रचण्डलाई सजिलै भएको थियो । तर श्रेष्ठले आफूलाई बार एसोसिएसनको अध्यक्ष नबनाएको भन्दै प्रधानमन्त्री ओलीको विरोध गर्दै उक्त पद उपयुक्त नभएको भनिदिए । त्यसमाथि द्वन्द्वपीडित संघसंस्था र अगुवाले पनि अस्वीकार गर्ने चेतावनी दिएपछि श्रेष्ठको अध्याय बन्द भयो ।
लगत्तै, देउवाले अघि सारेका कानुनका प्राध्यापक गणेशदत्त भट्टलाई आयोग अध्यक्ष बनाउने टुंगो लागे पनि नेकपा अध्यक्ष प्रचण्डले बोली फेरिरहँदा सिफारिस समिति पनि अन्योलमा पर्यो । द्वन्द्वपीडितले पटक–पटक भेटेर कानुन संशोधन नगरी अहिले सुनिएकै व्यक्ति र पूर्वपदाधिकारीलाई ल्याइए शान्ति प्रक्रिया नटुंगिने खबरदारी गरे । द्वन्द्वपीडितले त्यसको दुष्परिणाम अध्यक्ष प्रचण्ड र कांग्रेस सभापति देउवाले भोग्नुपर्ने चेतावनी दिएपछि पुरानो निर्णयमा पुनर्विचार गर्ने स्थितिमा प्रचण्ड र देउवा पुगेका छन् ।
पार्टीको कार्यकारी अध्यक्षका हैसियतबाट आफूसँग सरकारका सबैजसो निर्णयमा परामर्श गर्नुपर्ने ठान्छन्, प्रचण्ड । तर पूर्वमाओवादी समूहकै गृहमन्त्री थापाले उनको राय नखाइदिँदा दिक्क छन् । आफूलाई थाहै नदिई गृहजिल्ला चितवनको प्रहरी नेतृत्व फेरिएको पनि उनलाई मन परेको छैन । त्यसैको परिणाम एक महिनाअघि सरुवा भएर पनि इन्टरपोल शाखामै थन्किएकी छिन्, प्रहरी उपरीक्षक गंगा पन्त । ४ पुसमा गृह मन्त्रालयले गरेको २४ प्रहरी उपरीक्षक सरुवाको क्रममा उनलाई चितवन पठाइएको थियो । तर प्रचण्डकै आडमा चितवनका तत्कालीन उपरीक्षक दानबहादुर मल्लले जिल्ला छाडेनन् । डीएसपी हुँदा प्रचण्डको बडीगार्ड भएदेखि नै उनलाई अध्यक्ष प्रचण्डको आशीर्वाद छ ।
लगत्तै, महानगरीय प्रहरी वृत्त पुगेका मल्लको उपरीक्षकमा पदोन्नतिपछि प्रचण्डकै सिफारिसमा चितवन लगिएको थियो । गृह मन्त्रालयले कार्य सम्पादनमा कमजोर देखिएपछि उपरीक्षक मल्ललाई त्रिभुवन अन्तर्राष्ट्रिय विमानस्थल सरुवा गरेको थियो । उनलाई जिल्ला छोडाउन बाग्मती प्रदेश प्रहरीले १६ पुसमा १२ घन्टे पत्र काट्नुपर्यो । तर प्रचण्डले नचाहँदा पन्तले चितवन जिल्ला प्रहरीमा हाजिर हुन रमाना पाएकी छैनन् ।
प्रहरी प्रवक्ता शैलेश थापा अर्को आदेश नआउँदासम्म सरुवा कायमै रहेको बताउँछन् । तर प्रहरी प्रधान कार्यालयले पन्तलाई रमाना दिएको छैन । प्रचण्ड शक्तिका कारण उनको गृहजिल्ला चितवन एक महिनादेखि प्रहरी प्रमुखविहीन बन्न पुगेको छ । प्रहरी स्रोत भन्छ, “प्रचण्डले आफ्नो रोजाइको एसपी लैजान चाहेकाले ढिलाइ भएको हो ।”
आफू हाबी हुने दुई नेताको टकरावमा प्रधानमन्त्री ओलीको स्वभावजन्य रवैयाले पनि काम गरेको छ । प्रचण्ड कार्यकारी अध्यक्ष बनेपछि बालुवाटारमा १३ पुसमा बसेको पार्टी सचिवालय बैठकमा अगाडिपट्टि एकै खाले दुई कुर्सी राखिएका थिए । प्रधानमन्त्री ओली एउटा कुर्सीमा बसे । अर्को कुर्सी कार्यकारी अध्यक्ष प्रचण्डका लागि राखिएको थियो । तर बैठक सुरु भएपछि ओलीले आँखाले संकेत गर्दै प्रचण्डलाई बोलाए ।
दुई अध्यक्षको झमेला बेहोरिरहेको पार्टीका लागि समानताको सन्देश दिने त्यो कदम राम्रै भए पनि त्यसमा कुनै आत्मीयता नदेखिएको बैठकमा सहभागी एक सदस्य बताउँछन् । भन्छन्, “यसरी नै ओलीले प्रचण्डलाई सधैँ इसारामा चलाउन खोज्नुहुन्छ । पूर्वपार्टीमा त्यति लामो समय एकछत्र नेतृत्व गरेका प्रचण्डलाई त्यस्ता कुराले चिढ्याउँछ ।”
प्राध्यापक आचार्य प्रधानमन्त्रीले प्रचण्डलाई कन्भिन्स गरेर सरकार चलाउने र प्रचण्डले ओलीसँग मिलेर पार्टी नचलाएसम्म दुई अध्यक्षको शक्ति संघर्ष जारी नै रहने दाबी गर्छन् ।
सम्बन्धित
अमेरिकाले बर्सेनि निकाल्ने आतंकवादसम्बन्धी प्रतिवेदन नेपालबारे फेरिएको धारणा...
नेपाललाई 'आतंकवादको हब' मान्ने अमेरिकी धारणा कसरी परिवर्तन भयो ?
लकडाउनपछि आफ्नो मुलुक फर्किएका भारतीय मजदुर सम्पर्कमै आएनन्, रेडजोनमा परेका स्वदेशकैलाई ल्...
उद्योग चलाउनै मुस्किल
सात दशकयताको दलीय तानातानको शिकार बन्दै आएको नागरिकता मुद्दामा यसपल्ट पनि विगतकै राजनीतिक ...
नागरिकतामा किन सधैँ किचलो ?
केन्द्रीय अनुसन्धान ब्युरो, बाग्मती प्रदेशसहितको सिन्धुपाल्चोक, काभ्रे र प्रदेश २ सर्लाहीब...
आश्रममै रहे पनि किन पक्राउ पर्दैनन् बमजन ?
मुख्यमन्त्री शंकर पोखरेललाई प्रदेशमा आएर केन्द्रीय भूमिका गुम्ने भय, पार्टी इन्चार्ज र अर्...
ओलीका ‘अलराउन्डर’ विश्वासपात्र
कोरोना महामारीले खर्च घटाउन र प्रशासनलाई चुस्त राख्न सबक सिकाए पनि अनावश्यक खर्च कटौतीमा भ...