जुद्धकलादेखि जेजे स्कुलसम्म
आर्ट विषय रोज्नुको अर्को कारणचाहिँ मेरो श्रवणशक्ति बालक अवस्थादेखि नै कमजोर रह्यो । दस वर्षको उमेरदेखि नै मैले कला सिर्जना थालिसकेको थिएँ ।
हाम्रो परिवारको राजा र राणासँगको सम्बन्ध पुरानै हो । मेरा बाजे सरदार यक्षविक्रम शाह जुद्धशमशेरका सम्धी हुन् भने पिताजी चूडाविक्रम शाहसमेत दरबारमै नोकरी गर्थे । सत्ताधारीसँग नजिकको सम्बन्ध भए पनि साधारण मान्छे जस्तो परिवेशमा हुर्किन्छ, त्यस्तैमा हुर्किएँ । सुरुमा आर्टिस्ट नै बन्छु भन्ने उद्देश्य थिएन । आमा र दाजुभाइको सद्भावका कारण ममा आर्टिस्ट बन्ने लोभ पलायो । ८ भाइमध्ये कान्छो छोरा भएको हुँदा पिताजी चूडाविक्रम शाहबाट पेसा रोजाइमा कुनै अवरोध भएन ।
आर्ट विषय रोज्नुको अर्को कारणचाहिँ मेरो श्रवणशक्ति बालक अवस्थादेखि नै कमजोर रह्यो । दस वर्षको उमेरदेखि नै मैले कला सिर्जना थालिसकेको थिएँ । जुद्धकला पाठशाला (हालको दरबार स्कुल) मा मैले आर्टको अध्ययन अगाडि बढाएँ । एसएलसी पास हुन सजिलोका लागि पनि मैले आर्ट रोजेको हुँ । प्राक्टिकलमा धेरै नम्बर ल्याएर उत्तीर्ण हुन सकिन्थ्यो । गुरु तेजबहादुर चित्रकार र दिलबहादुर चित्रकारले पनि मेरो अध्ययनमा सहयोग गरे ।
मैले आर्ट अध्ययन गरे पनि दाजुहरु राजदरबार, निजामती सेवाका उपल्लो पदमा काम गर्थे । दाजु मोहनविक्रम शाह राजा महेन्द्रका सचिव र मन्त्री भए । दाजु गोवर्द्धनविक्रम शाह परराष्ट्रका जागिरे हुँदै स्वीट्जरल्यान्डका राजदूतसमेत भए । अर्का दाजु नरेन्द्रविक्रम शाह पनि परराष्ट्रमन्त्री बने ।
एसएलसी सकेपछि त्रिचन्द्र कलेज भर्ना भएँ । त्रिचन्द्रमा केदारभक्त माथेमा र म एउटै कक्षामा पढ्थ्यौँ । माथेमा कुपन्डोल बस्ने हुँदा सँगसँगै कलेज जान्थ्यौँ । माथेमा मैलेभन्दा राम्रो चित्र बनाउँथे । म उनका चित्र भनेपछि हुरुक्कै हुन्थेँ । त्रिचन्द्रमा मैले कोर्सको विषयभन्दा बढी चित्र बनाउँथेँ । चित्रप्रतिको मेरो लगाव देखेरै माथेमा र अन्य साथीहरुले विभिन्न म्यागजिन, ब्रस, रङलगायत सामग्री जुटाइदिन्थे । त्यतिबेला माथेमा, यादव खरेलहरु पढाइमा अब्बल थिए ।
विदेशमा सिर्जनाशीलता बढाउँछ भनेर प्राथमिक तहदेखि नै आर्ट विषय अनिवार्य हुन्छ । नेपालमा अहिले पनि आर्ट विषय पढाइ हुने कलेज सानो संख्यामा छन् । त्यतिबेला (सन् १९५०) आर्ट पढाइ हुने स्कुल कतै थिएनन्, दरबार हाइस्कुलमा मात्र आर्ट विषय पढाइ हुन्थ्यो । आर्ट विषयलाई त्यो बेला अछुतसमेत मानिन्थ्यो । शाह, राणा, बाहुन, क्षत्रीजस्ता उच्च जातकाले आर्ट गर्नुलाई अछुत मानिन्थ्यो ।
मैले अन्य विषय लिएर पनि अध्ययन अगाडि बढाउन सक्थेँ किनभने राजदरबारसँग नजिकको सम्बन्ध छँदै थियो । तर आर्टलाई प्राथमिकता दिएँ । आर्ट विषयको पढाइलाई कतिसम्म हेय गरिन्थ्यो भन्ने उदाहरण चन्द्रमान मास्केलाई लिन सकिन्छ । नेवार परिवारका भएकै कारण घरपरिवारलाई ढाँटेर उनी डाक्टरी पढ्न बाहिर गए तर आर्ट विषयको पढाइ पूरा गरेर आए । उनै चन्द्रमान पछि नेपालका नामुद आर्टिस्ट बने ।
उबेला अहिलजस्तो आर्टलाई खासै महत्त्व दिइँदैनथ्यो । त्यो अवस्था म आफैँले पनि भोगेँ । साथीभाइमध्ये पनि विशेषगरी अशेष मल्ल ‘तपाईं त पृथ्वीनारायणको तबेला हेर्ने अथवा अकबर वादशाहको तबेला हेर्ने सइसजस्तो हुनुहुन्छ नि’ भनेर जिस्काउँथे । पछि मेरै समकक्षी साथीभाइमा आर्टप्रतिको लगाव बढ्दै गयो । तिनले मेरो सिर्जना कर्मलाई उत्प्रेरणा दिन थाले । अध्ययन गर्दै र सिक्दै जाने क्रममा ममा आर्टिस्ट बन्ने सपनाले मूर्त रुप लिँदै गयो ।
त्रिचन्द्रमा पढाइ चलिरहेको थियो । त्यो बेला जसरी हुन्छ, छात्रवृत्ति पाएर विदेश पढ्न जाऊँ भन्ने चलन बढ्तै थियो । त्यही समय नेपालस्थित भारतीय दूतावासले छात्रवृत्तिसहितको आर्ट विषय अध्ययनका लागि सूचना निकाल्यो, सन् १९६२ मा । छात्रवृत्तिमा बम्बईको जेजे स्कुल अफ आर्टमा छात्रवृत्ति अध्ययन गर्ने अवसर जुटेसँगै मेरा सिर्जनाले फस्टाउने मौका पाएका हुन् ।
शाह वरिष्ठ चित्रकार हुन् ।
प्रस्तुति : गोकुल अर्याल
सम्बन्धित
कम्युनिस्ट पार्टीको गुपचुप गतिविधि गरिरहेका नरबहादुर कम्मर र छाती दुवैतिर जापानी, भारु, ने...
थैले काण्डमा पक्राउ पुर्जी
नारदमुनि स्वयंले अंग्रेजी पढाउँथे । ब्रिटिस फौजको जमदार भएका र त्यति धेरै नपढेका उनले हाम...
नारदमुनि थुलुङको सम्झना
हुन त कतिपयले ममा भारतीय कलाकार मकबुल फिदा हुसैनको प्रभाव परेको भन्ठान्छन् । तर भक्तपुरमा ...
यस कारण घोडाचित्र
राजा वीरेन्द्रले आफ्ना निजी सचिव चेतबहादुर कुँवरमार्फत ६० हजार रुपैयाँ पठाइदिए । त्यही पै...
राजाले दिएको टिकटमा अमेरिका
सरकारी स्वामित्वको अखबार भएको हुँदा व्यवस्थाको विरोध गरेर गोरखापत्रमा व्यंग्यचित्र बनाउन प...
अखबारमा कार्टुनकारिता
जापानको फुकुओका आर्ट म्युजियममा पहिलोपल्ट आयोजित एसियाली कला प्रदर्शनीमा दस अवतार सिर्जना ...