चिनियाँका लामा–लामा औँला
चिनियाँहरूका लागि चपस्टिक औँलाहरूकै विस्तृत स्वरूप हुन् । पुर्खाले रचेको सभ्यतालाई पच्छ्याउँदै चिनियाँहरूले चपस्टिकमा पनि नवीनता भर्दै गए ।
बेइजिङदेखि दक्षिण, हपेई प्रान्तको लाइस्वे जिल्लामा पर्ने नानयु गाउँमा गत अक्टोबर दोस्रो साता एक दर्जनभन्दा बढी नेपाली पत्रकारले चिनियाँ गरिबी निवारण कोषको निम्तो ग्रहण गर्दै थिए । होमस्टे भान्छाघरमा थरीथरीका अर्गानिक परिकार टेबुलमा आइपुगेपछि धेरैको हालत तत्कालै खराब भयो । चिनियाँ खानेकुरामा नुनको मात्रा कम हुने भएकाले नेपाली जिब्रोमा अभ्यस्त हुने कुरै थिएन । कहिल्यै नचलाएको हुनाले चपस्टिकद्वारा हातमुख जोड्नु सम्भव पनि थिएन । दोस्रो दिनदेखि लम्बेतान टेबुलमा लहरै खाना पर्खिरहेका पत्रकारका अघिल्तिर सबैभन्दा पहिला ३–४ वटा प्लेटमा नुन अनि चम्चा आउन थाले ।
रोजगारीका सिलसिलामा सन् २०१२ को मार्चमा बेइजिङ उत्रिएपछि मेरा लागि सबैभन्दा ठूलो चुनौती नै खानपान भयो । हाम्रातिर खोले पकाएजस्तो अलिनो जाउलो पनि चिनियाँले स्वाद मानीमानी खाँदा रहेछन् । उतिखेर मजस्ता शाकाहारीका लागि क्यान्टिनमा लसपस नभएका खानेकुरा पाउनै गाह्रो । झोक चलेपछि भान्छेसँग निकै माथापच्ची नै चल्थ्यो । ‘यस्तो खोले त हाम्रो देशको भैँसीले पनि खाँदैन ।’ मेरो रून्चे अनुहार देखेर उनीहरू मायालु भाव दर्शाउँथे अनि चम्चा र नुन ल्याइदिन्थे ।
चपस्टिकको देशमा पुगेपछि मेरा नेपालस्थित पूर्वसहकर्मीले जिस्क्याए, ‘यताउता हेर्ने अनि घोप्टो परेर कसैले नदेख्ने गरी कुपुकुपु खाने ।’ म कति छिटो चपस्टिक चलाउन सक्ने भएकी थिएँ भन्ने हेक्का नराखेर उनले यस्तो सुझाव दिएको हुनुपर्छ । कलम समातेजस्तै एउटा छेस्को स्थिर रूपमा र अर्को छेस्को चलायमान गर्दै खानेकुरा टिप्नु रोचक कला नै हो । चीन भ्रमण वा कार्यक्रमका सिलसिलामा आउने नेपाली वा अन्य विदेशीको ठूलो समस्या नै चपस्टिक हुन जान्छ । उनीहरू सकिनसकी चपस्टिक समातेर खानेकुरा टिप्न प्रयास गरिरहेका हुन्छन् । उनीहरूको रातोपिरो अनुहार देख्दा यस्तो लाग्छ, मानौँ सानो हथौडाले ठूलै पहाड फोड्नु परेको छ ।
यस्तो असिनपसिन भएको देखेर पनि चिनियाँ साहूजीले हत्तपत्त चम्चा सायदै ल्याइदिनेछ, बरु रमाएर हेर्न सक्छ । चिनियाँ बालबच्चादेखि बूढापाकाले समेत सहजै समातेर खाइरहेको चपस्टिकलाई एकातिर पन्छाएर हातले टिप्नु पनि उति सभ्य नहुने । यस्तो फसाद भोगेका विदेशीका कैयन् भिडियो चिनियाँ सामाजिक सन्जालमा छ्याप्छ्याप्ती देख्न सकिन्छ । चिनियाँहरू आफ्नो संस्कृति विदेशीले पछ्याउँदा खुसी हुन्छन्, त्यसैले त कुनै विदेशीले सहजै चपस्टिकले खाएको देखेमा मुक्तकण्ठले प्रशंसा नगरी रहन सक्दैनन् ।
चपस्टिकको उत्पत्ति चीनबाटै भएकाले यसको प्रभाव क्षेत्र भएका देशहरूमा पनि प्रचलित भयो । चपस्टिकको इतिहासबारे कसैले ५ हजार वर्ष पुरानो सभ्यताको दाबी गर्छन् भने तीन हजार वर्षअघि शाङ राजवंशकालदेखि चपस्टिकको प्रयोग थालिएको भन्ने अर्का थरीको विश्वास छ ।
छिन राजवंशअघि ‘च्या’ भनिने चपस्टिक अपभ्रंश भएर छिन् र हान् राजवंशमा ‘चु’ भयो । तर चुको अर्थ ‘अवरोध’ भएकाले दुर्भाग्यभाव हटाउन छेस्को प्रथालाई चिनियाँले ख्वाइ च् (छिटो) भन्ने नामकरण गरे ।
चिनियाँ हान् (२०२(२२० ई.पू.) राजवंशकालमा कोरियाली प्रायद्वीपमा यसको आविष्कार भयो । ईशापूर्वको ६ सयमा प्रायद्वीपभरि यो फैलियो । थाङ राजवंशकालका चिनियाँ भिक्षु खुङहाई जापान भ्रमणमा गएका बेला चपस्टिकको प्रचार गरे । मिङ (१३६८(१६४४) र छिङ (१६४४(१९११) राजवंशकालमा मलेसिया, सिंगापुर र अन्य दक्षिणपूर्वी एसियाली मुलुकमा चपस्टिक प्रचलित भयो । तर हिमाल नाघेर दक्षिण एसिया छिरेको देखिँदैन । अरू देशमा सहायक उपकरणका रूपमा चपस्टिक प्रचलित भए पनि चीनमा चाहिँ चपस्टिक मात्रै प्रमुख साधन हो ।
इतिहासको कुनै कालखण्डमा चिनियाँहरू हातैले भात खान्थे भन्दा अहिलेको पुस्ता पत्याउँदैन । उनीहरू नांगो हातले च्याप्प समातेर खानेकुरा खाएको देख्दा घिनाउँछन् । एक जना चिनियाँका घरमा पाहुना गएका बेला हातले खाएर नेपाली कला प्रस्तुत गर्दा उनीहरूले मुखामुख गरे । उनीहरूको मुखाकृति बुझेर मैले हात धोएँ र पुन: चपस्टिक समातेँ ।
विसं १२ वैशाख ०७२ मा नेपालको विनाशकारी भूकम्पपछि चिनियाँ सञ्चार माध्यमहरू नेपालसँग गहिरो रूपमा गाँसिए । नजिकको छिमेकी भए पनि नेपालप्रति चिनियाँहरू भर्खर मात्रै परिचित हुन थालेका थिए । मिडियाहरूले नेपालमा चिनियाँ उद्धारकर्मीले गरेका काम देखाए, चिनियाँ सहयोगमा प्रदान गरिएका पालभित्र बसेका नेपालीको कहानी प्रस्तुत गरे र हातले भात मिचीमिची खाएका दृश्य रोचक मानेर प्रसारण गरे । नत्र अधिकांश चिनियाँले दक्षिण एसियाबारे चासो राख्दा भन्ने गर्थे, ‘भारतीयले त हातले मिचेर भात खान्छन् ।’
चम्चा र काँटा चपस्टिकभन्दा धेरै पछि मात्रै जन्मिएका हुन् । पश्चिमाले स्थिर जीवनशैली अपनाउन थालेपछि बल्ल चम्चा–काँटाको अवधारणा विकसित हुँदै गएको हो । अहिले पनि तपाईं टेबुलमा खान बसेका बेला पश्चिमाहरूले खानेकुरासँगै चम्चा, काँटा र चक्कु उपलब्ध गराउँछन् । चक्कु अशुभ र हिंसाको प्रतीक भन्दै चिनियाँ दार्शनिक कन्फ्युसियस (ई.पू.५५१ (४७९) ले चपस्टिकको प्रयोगलाई नै तर्कसहित प्रचार गर्थे ।
पाँच हजार वर्ष पुरानो सभ्यता भएको चिनियाँ समाजले आफ्नो खानपिन परम्परा आधुनिक युगमा पनि जीवन्त रहेको ठान्छ । सांस्कृतिक कूटनीतिमा अघि बढेको चीनले चपस्टिक परम्परा त्यहीबाट उत्पत्ति भएर विश्वतिर फैलिएको सोच्छ र यसको विस्तारमा अगुवाइ पनि गरिरहेको देखिन्छ । उनीहरूले चपस्टिकका लागि आफ्नै नियम पनि बनाएका छन् । जस्तो, चपस्टिक दाहिने हातले प्रयोग गर्नुपर्छ तर देब्रे हातले प्रयोग गर्नु शालीन मानिँदैन ।
चपस्टिकले भाँडाकुँडा बजाउनु अपशकुन र दरिद्रताको संकेत हो । किनकि विगतमा चिनियाँ भिखारीले कचौरामा चपस्टिकले ठोकेर अरूको ध्यानाकर्षण गर्थे । भातमा चपस्टिक ठाडो पारेर गाड्नु हुँदैन । आफ्नो हातले आफूभन्दा ठूला वा सानाका भागमा खानेकुरा हालिदिनु राम्रो मानिन्छ । तर चपस्टिकमा लागेको खानेकुरा चाट्नु वा मुखभित्र खेलाउनु अशोभनीय हो । साथीभाइमाझ खाइरहेका बेला अचानक चपस्टिक खस्यो भने तुरुन्तै उठाउनुपर्छ र माफी माग्नुपर्छ ।
चीनमा आएका पाहुनाले चिनियाँ संस्कृति बुझेका हुँदैनन् । त्यसैले सामान्यतया उनीहरूका कमजोरी चिनियाँले पचाउन थालेका छन् । तर कसैका घरमा पाहुना लाग्न जाँदा वा औपचारिक भोजमा चपस्टिक त मानिस–मानिसबीचको प्रतिष्ठाको विषय पनि बन्न जान्छ ।
हलुका र सुविधाजनक भएकाले यसको प्रचलन निकै द्रुत गतिमा फैलियो । चिनियाँहरू आफ्नो संस्कृति विस्तार हुँदै जाओस् भन्ने सोचेर चपस्टिकका अनेकन किस्सा तयार पारेका छन् । कुनै पनि विदेशी चलाख छ कि मूर्ख छ भन्ने मापन गर्न कतिपयले चपस्टिकको प्रयोगलाई लिने गर्छन् । त्यसै आधारमा चिनियाँहरूले रसियन राष्ट्रपति भ्लादिमिर पुटिनलाई चलाख र अमेरिकी राष्ट्रपति डोनाल्ड ट्रम्पलाई त्यसको उल्टो ठान्छन् ।
चपस्टिक चिनियाँको भोजन संस्कृतिमा छुट्याउनै नसकिने अंग बनेको छ । चपस्टिकका धेरै–धेरै स्वरूप देखापरेका छन् । सांघाईमा त चपस्टिकको संग्रहालय नै खुलेको छ, जहाँ चीन, कोरिया, जापान, थाइल्यान्डका गरी १२ सय प्रकारका चपस्टिक संकलन गरिएको छ । सबैभन्दा पुरानो थाङ राजवंशकालीन चपस्टिक पनि सुरक्षित छ । कलात्मक र आकर्षक चपस्टिक विदेशतिर चिनियाँ चिनोका रूपमा पनि जाने गर्छन् ।
चपस्टिकबिना पनि खानेकुरा खान त सकिन्छ । तर पुर्खाले रचेको सभ्यतालाई पच्छ्याउँदै चिनियाँहरूले नवीनता भर्दै गए । यो विश्वास गरिन्छ कि चिनियाँले चपस्टिकलाई औँलाहरूको विस्तृत स्वरूपका ढंगले लिन्छन् । ती लामा–लामा औँलाको सहायताले अत्यधिक चिसो वा तातोबाट हातलाई जोगाउन सकिन्छ । त्यसैले पनि चिनियाँ चपस्टिक जापानी वा कोरियनभन्दा लामा र मोटा हुन्छन् ।
सन् २०१३ तिर वार्षिक बिदामा नेपाल फर्किंदा साथीभाइका लागि भनेर कलात्मक महँगा चपस्टिक किनेँ । एउटा कार्यालयका साथीहरूसँग बसेर चियागफ गरियो तर साथीका लागि भनेर किनेको सुन्दर चपस्टिक त्यतिखेर झोलामा परेनछ । अर्को दिन भेटेर ‘सरप्राइज’ दिने हुटहुटी चलिरहेका बेला ती मित्रले अचानक फोन गरे । उनले चीन फर्किने तिथिमितिबारे चासो राखे । चीनबाट उनका लागि ल्याइदिएको अमूल्य उपहार ‘चपस्टिक’ बारे अहिल्यै फोनमा के कुरा गर्नू बरु एक दिन भेटेरै दिने सोच बनाउँदै थिएँ । उल्टै उनले फोन गर्नुको कारण खोलिहाले, ‘एक जोडा चपस्टिक छ । यहाँ के काम ? तिमी चीन बस्ने मान्छे, फर्किनुअघि भेटेरै दिन पाए हुन्थ्यो ।’
(लेखक चिनियाँ अन्तर्राष्ट्रिय रेडियो (सीआरआई), बेइजिङमा कार्यरत छन् ।)
सम्बन्धित
चिनियाँहरूका लागि चपस्टिक औँलाहरूकै विस्तृत स्वरूप हुन् । पुर्खाले रचेको सभ्यतालाई पच्छ्या...
चिनियाँका लामा–लामा औँला
भारतको जवाहरलाल नेहरु विश्वविद्यालयमा कसरी भड्कियो हिंसा ?...
जेएनयूमा जे भयो
नागरिकता कानुनमा संशोधनपछि भारतमा भइरहेको के हो ? हामी तपाईँलाई बुझाउँदै छौँ ।...
विवादित नागरिकता कानुनले विभाजित भारत
विश्वका पर्यटकहरू छिर्न सक्ने दरबार क्षेत्रमा चिनियाँ नेताहरूलाई अझै पनि सहजै छिर्न संकोच ...
सीले तोडेको प्राचीन निषेधाज्ञा
यसै वर्षको जनवरीमा १ सय ३ वर्षीय कूटनीतिज्ञ ख ह्वाको अन्त्येष्टि हुँदै थियो । राष्ट्रपति स...
सीको असफल बिहे
केएफसीले हालै आफ्ना संस्थापकको कृत्रिम मस्कट इन्स्टाग्राममार्फत सार्वजनिक गरेको छ । युवा प...