विपद्मा पनि केन्द्र नै हावी
संघीय सरकारले संकटका बेलासमेत प्रदेश सरकार र स्थानीय तहहरूलाई विश्वासमा लिएर काम गर्न सकेन
घटना एक : दार्चुलाको शैल्यशिखर नगरपालिका– १ का वासुदेव भट्टकी ६५ वर्षीया आमा नयाँ वर्षको भोलिपल्ट २ वैशाखमा बितिन् । आमाको निधन हुँदा भट्ट भारतस्थित पिथौरागढ जिल्लाको बलुवाकोटको ‘क्वारेन्टाइन’ मा थिए । हिउँद लागेपछि उनी कामको खोजीमा भारत पसेका थिए ।
कोरोना संक्रमणको त्रास फैलिएपछि भट्टलगायतको समूह १७ दिनअघि नै नेपालको सीमानजिक बलुवाकोट आइपुगेको थियो । तर नेपाल–भारत दुवैतिरका सरकारले ‘लकडाउन’ घोषणा गरेकाले उनी त्यहीँ क्वारेन्टाइनमा बस्न बाध्य भए । परिवारका जेठा छोरा भट्ट आमाको अन्तिम संस्कारमा कसै गरी आइपुग्ने आशमा गाउँलेले २४ घन्टासम्म कुरे । उनी आइपुग्ने छाँट नदेखिएपछि ३ वैशाख दिउँसो दाहसंस्कार गरे ।
आमाको निधनको खबर पाएपछि दाहसंस्कार र किरिया गर्न भट्ट घर आउन नखोजेका होइनन् । शैल्यशिखर नगरपालिकाका मेयर, वडाअध्यक्षले समेत चासो दिएका थिए । भट्टकी आमा बितेकै दिन मेयर, वडाअध्यक्ष र परिवारले प्रशासनसमक्ष मौखिक आग्रह गरेका थिए । ३ वैशाखमा वडा कार्यालयले दाहसंस्कार र किरियाका लागि भट्टलाई झिकाइदिन जिल्ला प्रशासन कार्यालयलाई पत्र पठाएको थियो । तर प्रमुख जिल्ला अधिकारी यदुनाथ पौडेलले केन्द्र र गृह मन्त्रालयको आदेश नआई आफूले केही गर्न नसक्ने जवाफ दिए । प्रदेश सरकार र स्थानीय जनप्रतिनिधि हेरेका हेर्यै भए ।
मृत्युको तेस्रो दिन गृह मन्त्रालयले ४ वैशाखमा भारत बलुवाकोटको क्वारेन्टाइनमा किरिया बसिरहेका भट्टलाई घर ल्याउने व्यवस्था गर्न जिल्ला प्रशासनलाई निर्देशन दियो । यसपछि बल्ल जिल्ला प्रशासन दार्चुलाले पहलकदमी अघि बढायो । तर भारतबाट समेत प्रक्रिया पूरा गर्दा भट्टलाई घर पुग्न निकै दिन कुर्नुपर्यो ।
घटना दुई : काम गर्न पुगेको स्थानमा खान/बस्न अभाव भएपछि हुलका हुल भुइँमान्छेहरू पैदल हिँडेरै जन्मथलो फर्कने क्रम ह्वात्तै बढ्यो । विपद्मासमेत शासकहरूबाट दुत्कारिएर खाने/बस्ने टुंगो नभएपछि उनीहरू घर फर्कन बाध्य हुनु स्वाभाविकै थियो । यी अनामहरूले घर फर्कने क्रममा पाएका सास्ती मन चहर्याउने खालका थिए ।
गच्छेअनुसारका पोका–पन्तुरा र काखे बालक च्यापेर सयौँ किलोमिटर खाली पेट पैदल यात्रा गरिरहेका सर्वसाधारणलाई अपवादबाहेक बाटोमा पर्ने कुनै पनि स्थानीय तह र प्रदेश सरकारहरूले सहयोग गरेनन् । सञ्चार माध्यम र सामाजिक सञ्जालमा छरपस्ट भएका सर्वसाधारणका तस्बिरले समेत उनीहरूको मन छोएन ।
४ वैशाखमा गृह मन्त्रालयले परिपत्र गर्यो, ‘गाउँ जान खोज्नेहरूलाई तत्तत् जिल्लामै रोक्नू ।’ गृहले सात वटै प्रदेशका आन्तरिक मामिला तथा कानुन मन्त्रालय, नेपाल प्रहरी र सशस्त्र प्रहरीलाई गरेको परिपत्रमा यसरी हिँड्न खोज्नेहरूलाई बसोबास रहेको जिल्लामै रोक्न निर्देशन दिएको थियो ।
बीच बाटोमा पुगेकाहरूलाई सम्बन्धित जिल्लासँग समन्वय गर्नू भनिएको थियो । जिल्लाले स्थानीय तहसँग समन्वय गरी १४ दिनसम्म क्वारेनटाइनमा राख्ने गरी लैजान सक्ने गृहका अधिकारीहरूको भनाइ थियो ।
यसपछि मात्र प्रदेश सरकार र स्थानीय तहहरू चलमलाउन थाले । फाट्टफुट्ट नै सही, आफ्ना नागरिकलाई खाने/बस्ने र यातायातको व्यवस्था गर्न तयार रहेको जनाउ दिए ।
घटना तीन : बाग्मती प्रदेशमा रामेछाप, दोलखा, सिन्धुपाल्चोक, काभ्रेपलाञ्चोक, सिन्धुली, मकवानपुर, चितवन, धादिङ, नुवाकोट, रसुवा, काठमाडौँ, ललितपुर र भक्तपुर गरी १३ जिल्ला छन् । तर संघीय सरकारले प्रदेश सरकारलाई कोरोना संक्रमणको परीक्षण, उपचारमा उपत्यकाका तीन वटा जिल्लामा चासो नराख्नू भन्ने निर्देशन दियो ।
बाग्मती प्रदेशले कोरोना संक्रमणविरुद्ध काम गर्न गाउँपालिकालाई १० लाख, नगरपालिकालाई १२ लाख, उपमहानगरलाई १५ लाख, महानगरलाई २० लाख, प्रत्येक जिल्लामा प्रमुख जिल्ला अधिकारीको नेतृत्वमा रहने जिल्ला दैवीप्रकोप कोषलाई ५/५ लाख रुपैयाँ दिने घोषणा गरेको थियो । केन्द्रले उपत्यकाका तीन वटा जिल्लालाई नहेर्नू भनेपछि प्रदेश सरकारले विनियोजन गरेको उक्त रकम त्यत्तिकै छ ।
यी तीन घटना– जसले मुलुकमा संघीय शासन चलिरहेको छ भनेर पत्याउन दिँदैनन् । ०७२ को संविधानअनुसार नेपालको संघीयताको स्वरूप समन्वयात्मक, सहयोगात्मक हो । प्रतिस्पर्धात्मक होइन । संघ, प्रदेश र स्थानीय तहहरूको कार्यक्षेत्र धेरथोर होला । तर अधिकार प्रयोगका सवालमा तीन वटै संरचना स्वायत्त छन् ।
त्यसैले कोरोना संक्रमणको त्रास र तयारी संघीयता कार्यान्वयन गर्ने सबभन्दा उपयुक्त अवसर थियो । आफ्नो गाउँपालिका, नगरपालिका, प्रदेशभित्र बस्ने नागरिकलाई प्रदेश र स्थानीय तहले समेत उत्तिकै कर्तव्यबोधका साथ सेवा/सहयोग गर्न सक्थे ।
तर शासन शैलीको संरचना र केन्द्रको निर्देशन नगई केही नगर्ने तल्ला तहहरूको मानसिकता नियाल्दा संघीयता बलियो हुनुको साटो झन्झन् खियाउटे बन्दै गएको छ । पैदल नै गाउँ पसिरहेका हुलका हुल सर्वसाधारणलाई प्रदेश सरकार र स्थानीय तहहरूले जिम्मा लिएर सम्बन्धित गाउँपालिका, वडासम्म पुर्याइदिन सक्थे । खाना दिन सक्थे ।
सास्तीमा फसेका यात्रीलाई केही मनकारी हृदयहरूले खाने व्यवस्था गरे । तर प्रायश: प्रदेश र स्थानीय तह रमिते बने ।
बल्ल ताते
केन्द्रको निर्देशन गएसँगै र प्रदेश ५ का मुख्यमन्त्री शंकर पोखरेलले आफ्नो प्रदेशभित्रका नागरिकलाई जिम्मा लिन, उद्धार गर्न तयार रहेको अभिव्यक्ति सार्वजनिक गरेपछि ६ वैशाखबाट प्रदेश र स्थानीय तहहरू बल्ल चलमलाउन थालेका छन् । तर उनीहरूको यो चलमलाइ ढिलो भइसकेको छ । नेकपाका युवा नेता तथा बाग्मती प्रदेश सांसद विशाल खड्काका अनुसार केन्द्रीय सरकारको निरंकुश रबैया र एकाकी सोचले संघीयतालाई स्थापित गर्ने अवसर अभिशाप बनेको हो ।
विचल्लीमा फसेका नागरिकप्रति तीनै तहका सरकारले गरेको उपेक्षाप्रति आक्रोश पोख्छन्, खड्का ।
“सरकार आफ्ना नागरिकप्रतिको दायित्व पूरा गर्न नराम्री चुकेको त देखियो नै, यसले संघीय संरचनालाई समेत नकारात्मक असर पुर्याउने संकेत देखिएका छन्”, खड्का भन्छन्, “कोरोनाको त्रास फैलँदै जाँदा प्रदेश र स्थानीय सरकारहरू केन्द्रको छायाजस्तो बन्न गए । प्रदेश र स्थानीय तहहरूले आफ्नो प्रदेशभित्रका बासिन्दाको सुरक्षा र व्यवस्थापन जिम्मा लिएका भए सास्तीको रमिता देखिने थिएन । यसमा उनीहरू नराम्रोसँग चुके ।”
कोरोनाले नेताहरूमा संघीयता कार्यान्वयनको चेतना एकदमै पछाडि रहेछ भन्ने प्रमाणित गरेको उनी बताउँछन् ।
भक्तपुर र बूढानीलकण्ठ क्षेत्रमा घर निर्माणमा खटिएका मजदुर ५ वैशाखमा पृथ्वी राजमार्गमा अलपत्र परे । ४ वैशाखको बिहान ३ बजे नै ६ महिलासहित ४० जना मजदुर बर्दियाको राजापुर पुग्न कलंकीबाट नारायणगढ जाने ट्रकमा चढेका थिए । धादिङको गल्छी पुगेपछि केन्द्रको आदेश भन्दै प्रहरीले उनीहरू सवार ट्रकलाई काठमाडौँ नै फर्काइदियो । बर्दियासम्म हिँडेरै जाने अड्डी कसेर उनीहरू धादिङ नौबिसेको खानीखोलामा ओर्लिए ।
त्यही दिन बाँकेको राप्ती सोनारी गाउँपालिका पुग्न पैदल यात्रा गरिरहेका एक सयभन्दा बढी मजदुरलाई प्रहरीले चितवनको मौवाखोलामा रोक्यो । अलपत्र उनीहरूसँग खाने/बस्ने केही प्रबन्ध थिएन । बाग्मती प्रदेश र धादिङ/चितवनका स्थानीय तहहरू मजदुरले सास्ती पाउँदा रमिते बनिरहेका थिए । बर्दिया र कैलाली पुग्न पैदल यात्रा गरिरहेका ६० भन्दा बढी मजदुर गोरखामा अलपत्र परे । यसपछि बल्ल प्रदेश ५ का मुख्यमन्त्री पोखरेल उनीहरूलाई उद्धार गर्ने निष्कर्षमा पुगेका थिए ।
नेकपाका केन्द्रीय सदस्य निरज आचार्यको अनुभव पनि सांसद खड्कासँगै मेल खान्छ । ७ वैशाखमा आचार्य काठमाडौँ उपत्यकामा मजदुरी गर्न आएर अलपत्र परेका जाजरकोटका मजदुरलाई खाद्यान्न जोहो गर्न व्यस्त थिए । आचार्यका अनुसार कोरोना नियन्त्रणका लागि सरकारले सुरु–सुरुमा लिएका निर्णय राम्रा थिए । तर कार्यान्वयन पक्षचाहिँ तीन वटै तहमा एकदमै फितलो भयो ।
केन्द्र सरकारले प्रदेश र स्थानीय तहलाई समेत साथमा लिएर काम गर्नुपर्थ्यो । केन्द्र सरकार उनीहरूलाई साथमा लिनेभन्दा निर्देशन दिने शैलीमा गयो । प्रदेश र स्थानीय तह आफैँ पनि रचनात्मक बन्न, समन्वय, व्यवस्थापनमा चुके । आचार्य भन्छन्, “मजदुरहरू समस्यामा परेका बेला अवसर र संघीयताको कार्यान्वयन गर्न सरकारहरू चुके । त्यसैले समस्याले विकराल रूप लियो ।”
शैक्षिक कार्यक्रम सञ्चालन गर्न संघीय सरकारले समन्वय नगरेको भन्दै ४ वैशाखमा प्रदेश १ का सामाजिक विकासमन्त्री जीवन घिमिरेले सार्वजनिक रूपमै असन्तुष्टि पोखे । राष्ट्रपति शैक्षिक सुधार कार्यक्रमबारे संघीय सरकारले बेलैमा जानकारी नगराउँदा प्राविधिक शिक्षालय स्थापनाको काममा दोहोरो मार परेको घिमिरेको गुनासो थियो । विडम्बना के भने प्रदेश १ सरकारले तेह्रथुमको म्याङलुङमा प्राविधिक शिक्षालय स्थापनाको तयारी गरेको थियो । तर संघीय सरकारले प्रदेश सरकारलाई जानकारी नै नदिई आठराईमा प्राविधिक शिक्षालय सञ्चालनको तयारी गर्यो ।
घिमिरे शिक्षा, विज्ञान तथा प्रविधि मन्त्रालयले आउँदो वर्षको नीति तथा कार्यक्रम र बजेटलगायत विषयमा प्रदेशका सामाजिक विकास मन्त्रीहरूसँगको छलफलमा बोल्दै थिए, ‘संघीय सरकारले एकलौटी काम गरेर प्रदेशको अस्तित्व स्वीकारेन । राष्ट्रपति शैक्षिक सुधार कार्यक्रमबारे सञ्चार माध्यमबाट थाहा पाउनुपर्दा केन्द्रले प्रदेश सरकारको अस्तित्वलाई बेवास्ता गरेको अनुभूति भइरहेको छ । प्रदेश सरकारले मदन भण्डारी स्मृति प्रतिष्ठान उर्लाबारीमा सीटीईभीटीको कक्षा सञ्चालन गरिरहेको छ । तर संघीय सरकारले दमकमा अर्को कक्षा सञ्चालन गर्ने निर्णय गरेर समस्या खडा गरिदियो ।’
संघीय मामिलाका जानकार खिमलाल देवकोटाका अनुसार विपद्मा नागरिकलाई सुरक्षित राखौँ भनेर सबै तहका सरकारहरू लागिपरेका छन् । तर केन्द्र र प्रदेश अनि प्रदेश–प्रदेशहरूबीच मजबुत समन्वय हुन सकेको छैन । केन्द्रीय सरकारको कमजोरी यही भइरहेको छ । “एकअर्को सरकारबीच समन्वयमा काम गर्ने, अर्थतन्त्र बलियो बनाउने समय हो यो”, देवकोटा भन्छन्, “तर सरकार विगतकै चेतनाले चलिरहेको छ । तल्ला तहहरूमा तरकारीसमेत काठमाडौँबाटै जान्छ । स्थानीय सरकारहरू आत्मनिर्भर हुनै सकेका छैनन् ।”
सम्बन्धित
अमेरिकाले बर्सेनि निकाल्ने आतंकवादसम्बन्धी प्रतिवेदन नेपालबारे फेरिएको धारणा...
नेपाललाई 'आतंकवादको हब' मान्ने अमेरिकी धारणा कसरी परिवर्तन भयो ?
लकडाउनपछि आफ्नो मुलुक फर्किएका भारतीय मजदुर सम्पर्कमै आएनन्, रेडजोनमा परेका स्वदेशकैलाई ल्...
उद्योग चलाउनै मुस्किल
सात दशकयताको दलीय तानातानको शिकार बन्दै आएको नागरिकता मुद्दामा यसपल्ट पनि विगतकै राजनीतिक ...
नागरिकतामा किन सधैँ किचलो ?
केन्द्रीय अनुसन्धान ब्युरो, बाग्मती प्रदेशसहितको सिन्धुपाल्चोक, काभ्रे र प्रदेश २ सर्लाहीब...
आश्रममै रहे पनि किन पक्राउ पर्दैनन् बमजन ?
मुख्यमन्त्री शंकर पोखरेललाई प्रदेशमा आएर केन्द्रीय भूमिका गुम्ने भय, पार्टी इन्चार्ज र अर्...
ओलीका ‘अलराउन्डर’ विश्वासपात्र
कोरोना महामारीले खर्च घटाउन र प्रशासनलाई चुस्त राख्न सबक सिकाए पनि अनावश्यक खर्च कटौतीमा भ...