आफ्नै कल्याण
अन्तर्राष्ट्रिय र राष्ट्रिय गैरसरकारी संस्थाको अनुगमन र मूल्यांकन समाज कल्याण परिषद्का पदाधिकारी, कर्मचारीका लागि आम्दानीको बाटो
बेलायती पत्रिका गार्जियनको ६ वैशाखको संस्करणमा नेपालमा अन्तरर् ाष्ट्रिय गैरसरकारी संस्था (अगैसस)हरूलाई उद्धृत गर्दै परियोजना स्वीकृत र अनुगमन गराउन समाज कल्याण परिषद्का कर्मचारीहरूलाई अतिरिक्त घुस खुवाउनुपरेको र परियोजनाहरू अनावश्यक रूपमा ढिलो हुने गरेको सामग्री प्रकाशित भयो । त्यसमा भूकम्पबाट पीडितहरूलाई दिने भनिएको रकमको ठूलो हिस्सा परियोजना स्वीकृति, अनुगमन र मूल्यांकनका लागि खर्च भइरहेको उल्लेख छ ।
पछिल्लो समयमा परिषद्बाट परियोजना तथा कार्यक्रम स्वीकृतिमा हुने ढिलाइ तथा अनुगमन र मूल्यांकनको आडमा त्यसका अधिकारीबाट लिइएका ‘अतिरिक्त लाभ’का कारण परिषद् विवादमा तानिएको छ । त्यसैको प्रमाण हो, गार्जियनमा प्रकाशित यो सामग्री ।
यस्ता विषयमा अख्तियार दुरुपयोग अनुसन्धान आयोगदेखि संसद्को सार्वजनिक लेखा समितिसम्म उजुरी परेका छन् । र, परिषद्का पदाधिकारीदेखि कर्मचारीहरूमाथि आफ्नै मात्र कल्याणमा लिप्त रहेको आरोप लागेको छ । कानुनले तोकेको शुल्कबाहेक पनि साधारण र परियोजना सम्झौता गर्नुअघि परिषद्का अधिकारीहरूले अतिरिक्त लाभका लागि दबाब दिने गरेको गुनासो नौलो होइन ।
काठमाडौँस्थित एक अगैससका प्रमुख विदेशी सहयोगलाई नियमन र अनुगमन गर्ने नाममा अनावश्यक झमेला खडा गर्ने र आफ्नो स्वार्थ पूर्तिका लागि दबाब दिने गरेको र भनेको नमानेमा महिनौँसम्म पनि फाइल अघि नबढाउने गरेको गुनासो गर्छन् । गैसस र अगैससहरूलाई आफ्नो नियन्त्रणमा राख्न परिषद्का अधिकारीहरूले ‘तपार्इंको संस्थाविरुद्ध त निकै उजुरी छ, प्रधानमन्त्री कार्यालयबाट समेत निकै गुनासो आएको छ’ भन्दै थर्काउने गरेको पनि उनको भनाइ छ । तर, परिषद्का सदस्य–सचिव डिल्ली भट्ट भने यसलाई नियोजित प्रचार बताउँछन् ।
परिषद् गठनको उद्देश्य र कार्यादेश आफूले स्वीकृत गरेका कार्यक्रमहरूको अनुगमन र मूल्यांकन गर्नु हो । मुलुकभरका गैसस, अगैसस र दाताहरूको अनुदान, सहयोग, परियोजनाहरूको स्वीकृति, सम्झौता, अनुगमन र नियमन समाज कल्याण परिषद्को क्षेत्राधिकारभित्र पर्छन् । देशभरका करिब ४८ हजार गैसस परिषद्मा आबद्ध छन् भने २ सय ५९ भन्दा बढी अगैसस । जिल्ला प्रशासन कार्यालयमा दर्ता भएर सञ्चालनमा रहेका गैससले विदेशी अनुदान लिन पर्दा अनिवार्य रूपमा परिषद्को स्वीकृति लिनुपर्छ । त्यसरी स्वीकृति लिने गैससको संख्यामा दुई हजारको हाराहारीमा छ । यी सम्पूर्ण संस्थाको अनुगमन, नियमन र कार्यक्रमको समीक्षा गर्ने जिम्मेवारी परिषद्को हो (हेर्नूस्, बक्स) ।
कार्यालय परिसर र समयमा बैठक नराखेर परिषद्का अधिकारीहरूले भत्ता र अनावश्यक दबाब दिने गरेको अगैससहरूको अनुभव छ । त्यति मात्र होइन, सकेसम्म काठमाडौँका महँगा होटल र रेस्टुराँमा बैठक राख्न लगाउने र कर्मचारीहरूको अनावश्यक भीड लगाउने गरेको आरोप पनि परिषद्का अधिकारीहरूमाथि छ । साथै, परिषद्का पदाधिकारीहरूले आफ्ना सहायक र ड्राइभरसम्मलाई भत्ता दिनका लागि दबाब दिने गरेको एक अगैससका निर्देशक बताउँछन् । गार्जियनले पनि बैठक बाहिर राख्नुको प्रमुख उद्देश्य नै ‘आर्थिक लेनदेन’का लागि भएको र त्यसै कारणले कर्मचारीले परिषद्मै बैठक राख्न आनाकानी गर्ने गरेको लेखेको छ । त्यति मात्र होइन, बैठकमा अनुपस्थित रहेका एक अधिकारीले बैठकको माइन्युट र भत्ता कार्यालयमा पठाउन निर्देशन दिएको गुनासो समेत ती निर्देशकले गरेका छन् । परिषद्का सदस्य–सचिव भट्ट भने यसलाई गलत बताउँछन् ।
सास्ती बढ्दै गएपछि परिषद्को काम–कारबाहीविरुद्ध अख्तियारमै पनि उजुरी परेको छ । २३ फागुन ०७३ मा परेको उजुरीमा परिषद्ले के–कसरी गैसस र अगैससलाई सास्ती दिइरहेको भन्ने उल्लेख छ । अनुगमन, नियमनको आडमा परिषद्बाट अनावश्यक दु:ख पाउने गरिएको बे होरा उल्लेख गर्दै आयोग, संसद्को सार्वजनिक लेखा समितिलगायतका निकायलाई सम्बोधन गर्दै उजुरी परेको थियो । उक्त उजुरीमा परिषद्का अधिकारीहरूले गैससलाई विभिन्न नाममा आर्थिक सहयोगका लागि दबाब दिने गरेको खुलाइएको छ । गैसससामु सञ्चालनमा रहेका करोडौँका कार्यक्रम सुचारु गराउन परिषद् अधिकारीले जे–जति भत्ता र सुविधा भन्छन्, तिर्नुपर्ने बाध्यता छ । अनुगमनका बेलाको यातायात, आवास, खाना व्यवस्था संस्थाले नै गर्नुपर्छ । जबकि, त्यसबापतको शुल्क परिषद्ले परियोजना सम्झौता गर्दा नै लिएको हुन्छ ।
त्यसअघि २९ चैतमा अगैससको छाता संस्था एसोसिएसन अफ इन्टरनेसनल एनजीओज इन नेपाल (एआईएन)ले तत्कालीन महिला, बालबालिका तथा समाजकल्याण मन्त्री कुमार खड्कालाई सम्बोधन गर्दै एउटा पत्र लेखेको थियो । नेपालमा कार्यरत करिब २ सय ५० मध्ये १ सय ४६ अगैसस एआईएनका सदस्य छन् । उक्त पत्रमा सेन्ट्रल प्रोजेक्ट एडभाइजरी कमिटी (सिप्याक)को बैठकमा सहभागीहरूको संख्या बढी हुने गरेको, बैठक भत्ताको व्यवस्था हटाउनुपर्ने र बैठक सकेसम्म परिषद्कै परिसरमै गर्नुपर्ने लगायतका विषय उल्लेख थिए ।
यही चिट्ठीले हो, परिषद्प्रतिको असन्तुष्टि औपचारिक रूपमा पहिलो पटक बाहिर ल्याएको । त्यसपछि परिषद्का अधिकारीहरूले एआईएनका पदाधिकारीहरूलाई छलफलका लागि बोलाए । छलफलमा परिषद्का अधिकारीहरूले सिप्याकको बैठक कार्यालयभित्र गर्न सकिने तर कार्यालय समयभित्र गर्न नसकिने बताए । तर, कार्यालयमा बैठक राखे पनि हल भाडाबापत प्रतिबैठक २० हजार रुपियाँ भने सम्बन्धित संस्थाले तिर्नुपर्नेमा परिषद्का पदाधिकारीहरूको जोड रह्यो । यसले पनि सरकारी अधिकारीहरूको ध्याउन्न आफ्नो जिम्मेवारी पूरा गर्न र गराउन भन्दा पनि आर्थिक स्रोतमा बढी नै रहेको प्रस्ट हुन्छ । एआईएनका अध्यक्ष प्रवीण मानन्धर भने कतिपय विषयमा छलफल र संवाद नहुँदा समस्याजस्तो देखिएको बताउँछन् । भन्छन्, “नियम–कानुन ल्याउने र कार्यान्वयन गराउने काम सरकारको । कसैले पनि मान्दिनँ भन्न पाउँदैन । तर, कानुन र निर्देशिकामा भएका प्रावधानहरूलाई प्रस्ट र पारदर्शी बनाउने जिम्मेवारी परिषद्को पनि हो ।”
यस सन्दर्भमा महत्त्वपूर्ण प्रश्न त के छ भने अगैसस र गैससबाट रकम असुलेर तिनैको अनुगमन र मूल्यांकन गर्ने विधि कति र कसरी स्वतन्त्र एवं निष्पक्ष हुन सक्छ ?
यस्तो छ, अनुगमन प्रक्रिया
अगैससले कुनै पनि कार्यक्रम सञ्चालनमा ल्याउनुअघि परिषद्सँग साधारण सम्झौता र परियोजना सम्झौता गर्नुपर्छ । साधारण सम्झौता गरेपछि कार्यक्रमको उद्देश्य, क्षेत्र, अवधि र बजेटसहितको प्रस्ताव पेस गर्नुपर्छ । उक्त प्रस्तावलाई परिषद्को अनुगमन तथा मूल्यांकन विभागले सिफारिस गरेपछि त्यसलाई सदस्य–सचिवले महिला, बालबालिका तथा समाज कल्याण मन्त्रालयको सहजीकरण समितिमा पठाउँछन् । त्यो समितिले सिफारिस गरेपछि मात्र परिषद्ले परियोजना सम्झौता गर्छ । त्यसपछि मात्र कार्यक्रम सञ्चालनको बाटो खुल्छ ।
त्यसरी स्वीकृति लिएर सञ्चालनमा रहेका कार्यक्रमहरूको अनुगमन र मूल्यांकन पनि परिषद्ले नै गर्ने गर्छ । गैससले सञ्चालन गर्ने कार्यक्रमको मूल्यांकन एकपटक मात्र हुन्छ भने अगैससले सञ्चालनमा ल्याउने कार्यक्रमको अवधि हेरेर गरिन्छ । तीन वर्षभन्दा कम समयका कार्यक्रमको एकपटक मात्र अनुगमन, मूल्याकन र सुपरिवेक्षण हुन्छ भने त्यसभन्दा बढी अवधिका कार्यक्रमको मध्यावधि र अन्तिम गरी दुईपटक गरिन्छ । यसबाहेक अगैससहरूले सञ्चालन गरेको कार्यक्रमको जिल्ला र केन्द्रमा गरी वर्षमा दुईपटक सल्लाहकार समितिको बैठक हुन्छ । केन्द्रमा हुने सेन्ट्रल प्रोजेक्ट एडभाइजरी कमिटी (सिप्याक) र जिल्ला तहमा हुनेलाई डिस्ट्रिक्ट एडभाइजरी कमिटी (डिप्याक)को बैठकमा परियोजनाको सञ्चालनको प्रगति र पछिल्लो अवस्थामाथि छलफल हुन्छ र सुझाव लिने/दिने गरिन्छ ।
परिषद्ले आफूसँग पर्याप्त स्रोतसाधन नभएको भन्दै संस्थाहरूबाटै अनुगमन र मूल्यांकनका लागि परियोजना सम्झौता गर्दा नै अनुगमन, मूल्यांकनका लागि अग्रिम शुल्क लिँदै आएको छ । त्यो शुल्क कार्यक्रमको बजेट हेरी तय हुन्छ । त्यसरी उठेको शुल्कमध्ये सरकारको कर कट्टा गरेपछि बाँकी रहेमध्येबाट दुई प्रतिशत साझा कोषमा र १० प्रतिशत संस्था सुदृढीकरण कोषमा जम्मा हुन्छ । बाँकी रकम अनुगमन र मूल्यांकन टोलीले पाउँछ । चार सदस्यीय टोलीमा दुई जना स्वतन्त्र विज्ञ, एक जना नेपाल सरकारका प्रतिनिधि र एक जना समाजकल्याण परिषद्का अधिकृत हुन्छन् । अनुगमन टोलीका लागि कर्मचारीहरूको ‘रोस्टर’ नै तयार गरिएको छ । र, त्यही अनुसार कर्मचारीहरू पालैपालो खटिन्छन् । यसबाहेक वर्षको दुईपटक हुने सिप्याकको बैठकको अध्यक्षता परिषद्का सदस्य–सचिवले गर्ने र योजना, कार्यक्रम, अनुगमन तथा मूल्यांकन महाशाखाका प्रमुख सदस्यका रूपमा रहने कानुनी व्यवस्था छ । सिप्याकको बैठकको खर्च पनि सम्बन्धित संस्थाहरूले नै बेहोर्ने गरेका छन् ।
सम्बन्धित
राष्ट्रको आर्थिक योजनाको मेरुदण्ड मानिने बजेटमा निश्चित व्यक्ति एवं घरानाको स्वार्थ हावी ह...
बजेटमा चलखेल, पहिलो घटना भने होइन
निश्चित व्यापारी पोस्ने ध्येयले भन्सार दर परिवर्तन गर्ने अर्थमन्त्री खतिवडाको व्यापारीसँग ...
गुलियो चकलेटभित्रको नमीठो खेल
लकडाउनको उकुसमुकुसमा अनौपचारिक क्षेत्रका श्रमिकहरू...
भाइरसबाट बच्न खोज्दा भोकै परिने डर
गाउँपालिकालाई खाद्यान्नमा आत्मनिर्भर बनाएर गाउँ फर्किएका युवालाई कृषि पेसामा प्रोत्साहन गर...
खाद्यान्न बढी फलाउनेलाई नगदै पुरस्कार
सरकारले कोरोनापछिको अर्थतन्त्र चलायमान बनाउन स्वास्थ्य, कृषि, पूर्वाधार र रोजगारी सिर्जनाल...
आउँदो बजेटमा प्राथमिकताका तीन क्षेत्र
सय दिन नेपाली आकाशमा रहने मनसुनले अनुकूल वर्षा गराउने आकलन...