गडबडीहरूलाई सिरानी हालेर निदाइरहेका अर्थमन्त्री
बजेटमा दाताका एजेन्डा घुसाउनु र बहुराष्ट्रिय कम्पनीलाई खुसी पार्ने कार्यक्रम समावेश गरिनुले नीतिगत भ्रष्टाचारलाई बढावा दिने अर्थशास्त्रीहरूको चिन्ता
राष्ट्रको आर्थिक योजनाको मेरुदण्ड मानिने बजेटमा निश्चित व्यक्ति एवं घरानाको स्वार्थ हावी हुँदा सरकार र सम्बन्धित पार्टीको छविमै दाग लाग्दै आएको छ ।
निरन्तर तीन पटक बजेट नीति ल्याउने एक मात्र भाग्यमानी अर्थमन्त्री हुन्, युवराज खतिवडा । उनले यसअघि ल्याएका दुई बजेट तुलनात्मक रूपमा कम विवादमा तानिएका थिए । तेस्रो बजेट नीति ल्याउँदा भने अर्थमन्त्री खतिवडाको नियतमाथि चारैतिरबाट प्रश्न उब्जिएको छ ।
अघिल्लो आर्थिक वर्षको बजेटमार्फत आफैँले २० बाट दोब्बर वृद्धि गरी ४० प्रतिशत पुर्याएको चकलेटको भन्सार दर खतिवडाले यसपालि ३० प्रतिशतमा झार्दा एउटा व्यापारिक समूहलाई ठूलो लाभ मिलेको छ । खतिवडासँग नजिकको सम्बन्ध भएको व्यापारिक घराना विशाल ग्रुपले चकलेट आयातमा ठूलो हिस्सा ओगट्छ ।
यति मात्र होइन, बजेटका राजस्वका दर चुहाएको आरोपसमेत लागेको छ, अर्थमन्त्रीलाई । मूल्य अभिवृद्धि, अन्त:शुल्क र भन्सारसम्बन्धी कर गोप्य राखिन्छ । यी कर पहिल्यै सार्वजनिक हुँदा बजारमा तुरुन्तै असर परिहाल्ने भएकाले अत्यन्त गोप्य राखिन्छ । सूचना लिक नहोस् भनेरै बजेट सार्वजनिक हुने अघिल्लो रात मात्रै यी करका अन्तिम दर निर्धारण गर्ने चलन छ । उक्त बेला अर्थ मन्त्रालयका सबै टेलिफोन, मोबाइल सेवा बन्द गरेर सम्पर्क विच्छेद गरिएको हुन्छ ।
“करका दर बजेटपहिल्यै लिक गर्न पटक्कै मिल्दैन,” पूर्वअर्थसचिव सोमलाल सुवेदी भन्छन् ।
यति संवेदनशील सूचना चुहिएकै कारण बजेटको पूर्वसन्ध्यामा एउटा ब्रान्डका थुप्रै विद्युतीय सवारी साधन आयात भएको हुन सक्ने आशंका गरिएको छ । सामान्यत: करका दरबारे जेठको पहिलो सातादेखि प्रारम्भिक छलफल हुन्छ । ७ जेठमा एमजी ब्रान्डका ७५ थान विद्युतीय गाडी वीरगन्ज भन्सार पास भए । संयोग, यी गाडीको कारोबारमा विशाल ग्रुपकै साझेदारी छ । कर बढ्ने चाल पाएपछि नै रातारात गाडी भन्सार पास गराएर ल्याएको आशंका छ । यी गाडी प्यारामाउन्ट मोटर्सले ल्याएको हो, जसमा विशाल ग्रुप र मुरारका समूहको संलग्नता छ ।
यो पनि पढ्नुस
बजेटमा दाताका एजेन्डा घुसाउनु र बहुराष्ट्रिय कम्पनीलाई खुसी पार्ने कार्यक्रम समावेश गरिनुले नीतिगत भ्रष्टाचारलाई बढावा दिने अर्थशास्त्रीहरूको चिन्ता
भन्सार विभागले भने करका दर चुहिएका कारण नभई स्वभाविक रूपमै यी गाडी आयात भएको सूचना जारी गरेको छ । गत आर्थिक वर्षमा आयात भएका गाडीको विवरणसहित विभागले विगतमा पनि यस्तो भएको भान पार्न खोजेको छ । तर विगतमा भने विद्युतीय र गैरविद्युतीय सबै गाडीको आयात भएको देखिन्छ ।
यसपालिचाहिँ १५ जेठसम्म वीरगञ्ज भन्सारबाट ९३ वटा विद्युतीय गाडी आयात हुँदा गैरविद्युतीयको आयात शून्य रह्यो ।* देशभरीका भन्सार कार्यालयबाट आर्थिक वर्ष ०७५/७६ को जेठ महिनामा भन्दा यो वर्षको जेठ महिनामा गैरविद्युतीय गाडीको आयात ७८ प्रतिशतले घटेको छ । यही अवधिमा विद्युतीय गाडीको आयात भने दोब्बरले बढेको छ ।
एउटा समूहको विद्युतीय गाडी मात्र आयात हुनु झनै शंकास्पद देखिन्छ । यस्तो किन भयो भन्नेबारे विभागले कुनै स्पष्ट पारेको छैन । खासमा यो विषयमा प्रश्नहरु उठिसकेपछि अर्थमन्त्रालय आफैंले प्रष्ट्याउनुपर्ने हो । तर अर्थले यसबारे कुनै जानकारी दिएको छैन ।
राष्ट्रकै आर्थिक योजनाको मेरुदण्ड मानिने बजेटमा यस्तो किसिमको गडबडी भएको यो पहिलो घटना भने होइन ।
चकलेट र विद्युतीय सवारी साधन दुवैको लाभ एउटै व्यापारिक समूहमा जानु संयोग मात्र नहुन सक्छ । व्यवसायी पोस्ने अर्थमन्त्री खतिवडाको कदमले तत्कालीन एमालेका पूर्वअर्थमन्त्री भरतमोहन अधिकारीको व्यापारीमैत्री हर्कतलाई सम्झाइदिएको छ । अर्को संयोग, जसरी चार–चारपल्ट अर्थमन्त्रालय हाँकेका अधिकारी आफ्नो अन्तिम अर्थमन्त्रीकालमा बदनामी उत्कर्षमा पुगे, त्यसरी नै तीन आर्थिक वर्षको बजेट नीति ल्याएका खतिवडा अन्तिममै विवादको भुमरीमा परेका हुन् ।
चकलेट र विद्युतीय गाडी प्रकरणले एकातिर निजी स्वार्थ प्रेरित व्यवसायीसँग जुध्ने यसअघिका अर्थमन्त्री अधिकारीको छविमा त दाग लागेकै छ, सत्ता सञ्चालक नेकपाको चरित्रसमेत धुमिल बनाइदियो ।
यो पनि पढ्नुस
शिक्षाको अपेक्षित गुणस्तर कायम गर्ने जिम्मा कसको हो ? शिक्षक, प्रधानाध्यापक, व्यवस्थापन समिति, पालिकाका शिक्षा विभाग, राजनीतिक दल वा अरु कसैको ? यस्ता कुराहरू उठेनन् । सबैको जिम्मा भन्ने हो भने दूधको भन्दा पानीको पोखरी बन्ने दशा भित्रिन्छ ।
०६७ मा अर्थमन्त्री छँदा अधिकारीले मन्त्रालयलाई किनाराको साक्षी मात्र राखेर बजेटको खेस्रा केही व्यावसायिक घरानाको निवासबाटै तयार पार्न लगाएका थिए । राजस्व सचिव कृष्णहरि बाँस्कोटलाई साथमा लिएर चौधरी ग्रुपका विनोद चौधरीको संलग्नतामा बजेट बनाइएको आरोप अर्थमन्त्री अधिकारीलाई लागेको थियो । अधिकारीले विनोद चौधरीलाई ‘राम्रो व्यापारी’ भन्दै उनको सल्लाह लिन र सहयोग गर्न बारम्बार दबाब दिएको अर्थका उच्च तहका कर्मचारी अहिले पनि सम्झन्छन् ।
वास्तविक समस्याको सुनुवाइ गर्न सरकारले बजेटअगाडि देशभरका प्रमुख सहरका व्यापारीसँग छलफल गर्छ नै । राजस्व परामर्श समितिमार्फत व्यवसायीको प्रतिनिधिसँग राय, सल्लाह लिइन्छ । कतिपय समस्याको सम्बोधनसमेत हुन्छ । तर यतिले नपुगेर अधिकारीले बजेट लेखनमै व्यापारीलाई सामेल गराए ।
अर्थ मन्त्रालयको क्षेत्राधिकारमा पर्ने बजेट व्यापारीको संलग्नतामा तयार हुन थालेपछि तत्कालीन अर्थसचिव रामेश्वर खनालले राजीनामै दिएका थिए ।
त्यसपछि अधिकारीले बजेट संसद् पुग्नुअगावै निजी सञ्चार माध्यम र सरकारी वेबसाइटमा सार्वजनिक भएको थियो । बजेटको गोपनीयता छताछुल्ल पारेको भन्दै विपक्षी नेपाली कांग्रेसले संसद् अवरुद्ध पारेपछि लक्ष्मण घिमिरेको संयोजकत्वमा संसदीय छानबिन समिति बन्यो । अर्थमन्त्री अधिकारी र सचिव कृष्णहरि बाँस्कोटालाई समितिले दोषी ठहर्याए पनि न प्रतिवेदन सार्वजनिक गरियो, न त कारबाही प्रक्रिया ।
अधिकारीले बहुदलकालको पूर्वाद्र्धमै ०५१ मा वृद्धभत्तासहित सामाजिक सुरक्षा कोषजस्ता लोककल्याणकारी व्यवस्थासहितको बजेट ल्याएर चर्चा कमाएका थिए । सुरुमा कांग्रेसले समेत वितरणमुखी बजेटले ढुकुटीमा व्ययभार थप्ने भन्दै आलोचना गरे पनि पछि त्यसैलाई निरन्तरता दिएको थियो, जुन अद्यापि चालू छ ।
यति लोकप्रिय कार्यक्रम ल्याए पनि व्यापारीसँगको स्वार्थपूर्ण उठबसकै कारण जीवनको उत्तराद्र्धमा भने उनी बदनाम बने र विस्तारै राष्ट्रिय राजनीतिबाट समेत ओझेल परे ।
यो पनि पढ्नुस
बजेट सुनाउने र यसलाई पारित गर्ने जनप्रतिनिधि मात्र नभएर हरेक वर्ष उही जार्गन फिटेर बजेट विश्लेषण गर्ने विज्ञ पनि यही असफल प्रणालीका अंग हुन् । उनीहरूको काम यो कर्मकाण्डलाई अपरिहार्य एवं वैधानिक बनाउने हो र यसबाट प्रत्यक्ष/परोक्ष लाभान्वित हुने हो ।
अहिले खतिवडाले त्यस्तै नीतिगत गडबडी गरेका छन् । अर्थराजनीतिक विश्लेषक हरि रोका विद्युतीय गाडीमा कर बढाएर अर्थमन्त्रीले छिमेकी भारतलाई लाभ दिएको दाबी गर्छन् । उनको विश्लेषणमा खनिज तेलबाट चल्नेभन्दा विद्युतीय गाडी महँगो भएपछि पेट्रोलियम पदार्थबाट चल्ने गाडी बिक्छन् र तयारी पेट्रोलियम पदार्थ भारतबाट ल्याउनुपर्छ । “बिजुली हाम्रोमा उत्पादन हुन्छ । पेट्रोल आयात गर्नुपर्छ,” उनी भन्छन्, “अर्थमन्त्रीको यो कदम राष्ट्रिय हितविपरीत छ । चकलेटमा भन्सार घटाएर पनि स्वदेशी उत्पादनलाई कमजोर बनाइएको छ । निश्चित व्यापारी पोस्ने यो नीतिगत भ्रष्टाचार हो ।”
बजेटमार्फत व्यापारी पोस्ने नीति अँगाल्न थालेको भने कांग्रेस नतृत्वको सरकारले हो । प्रजातन्त्र स्थापनासँगै सरकारी सम्पत्ति निजीकरण गर्ने नीति कांग्रेस नेतृत्वको सरकारले लिएको थियो । त्यही कारण कतिपय सार्वजनिक संस्थानको स्वामित्वमा रहेको सम्पत्ति व्यापारिक समूहको हातमा पुग्यो । पूर्वी नवलपरासीको भृकुटी कागज उद्योग गोल्छा समूहको स्वामित्वमा पुग्यो भने हरिसिद्धि टायल एनबी ग्रुपले लियो । बाँसबारी छालाजुत्ता कारखानाको नामोनिशान छैन । यी सहज ढंगले चलिरहेका सार्वजनिक संस्थान थिए ।
०४८ मा बनेको गिरिजाप्रसाद कोइराला नेतृत्वको सरकारले निजीकरण गर्ने नीति लिएपछि कतिपय संस्थान टाट पल्टिए भने कतिपय व्यापारीको हातमा पुगे । यो नीतिको अहिलेसम्म कांग्रेसले प्रतिरक्षा गर्नु परिहेको छ ।
हुँदाहुँदा अहिले बजेटका करका दर नै चुहाएको आरोपसम्म लाग्न थालेको छ । ०७३ मा अर्थमन्त्री विष्णु पौडेलले बजेटको आकारबारे सूचना पहिल्यै दिएपछि संसद्मै हंगामा भएको थियो । कांग्रेस नेता रमेश लेखकको संयोजकत्वमा छानबिन समिति बनाएपछि मात्रै अवरोध थामिएको थियो । तर समितिको रिपोर्ट भने गोप्य नै राखियो ।
“व्यापारीलाई पोस्ने गरी करका कुरा खोल्नु र कर निर्धारण गर्नु अपराध हो,” रोका भन्छन्, “यस्तो कुरा उठिसकेपछि अर्थमन्त्रीलाई पदमा बसिरहने नैतिक आधार हुँदैन ।”
विदेशमा भने बजेटको गोपनीयताबारे कुरा उठिसकेपछि अर्थमन्त्रीले छानबिनका लागि मार्गप्रशस्त गरिदिने अभ्यास छ । सन् १९४७ मा बेलायती मन्त्रीमण्डलका चान्सलर हग डाल्टनले बजेट लिककै कारण राजीनामा दिनु परेको थियो । बजेटमा गरिन लागेको कर परिवर्तनसम्बन्धी सूचना हगले चुहाएका थिए । संसद्मा क्षमा माग्दै उनले राजीनामा दिएका थिए ।
सन् १९३६ मै अर्का बेलायती मन्त्रीले पनि बजेटका महत्त्वपूर्ण सूचना चुहाएकै कारण पद गुमाउनु परेको थियो । जिम्मी थोमसले आफ्ना नजिकका व्यापारी साथी र साझेदारलाई बजेटमा गरिन लागेका वित्तीय परिवर्तनका व्यवस्थाबारे सूचना दिएको आरोप लागेको थियो । त्यसपछि उनले संसद्बाट मात्र राजीनामा दिएनन्, सार्वजनिक जीवनबाटै ओझेल परे । सन् २०१३ मा क्यानाडामा बजेटको कर चुहिएपछि छानबिन गरिएको थियो ।
राष्ट्रको आर्थिक योजनाको मेरुदण्ड मानिने बजेटमा निश्चित व्यक्ति एवं घरानाको स्वार्थ हावी ह...
निश्चित व्यापारी पोस्ने ध्येयले भन्सार दर परिवर्तन गर्ने अर्थमन्त्री खतिवडाको व्यापारीसँग ...
लकडाउनको उकुसमुकुसमा अनौपचारिक क्षेत्रका श्रमिकहरू...
गाउँपालिकालाई खाद्यान्नमा आत्मनिर्भर बनाएर गाउँ फर्किएका युवालाई कृषि पेसामा प्रोत्साहन गर...
सरकारले कोरोनापछिको अर्थतन्त्र चलायमान बनाउन स्वास्थ्य, कृषि, पूर्वाधार र रोजगारी सिर्जनाल...
सय दिन नेपाली आकाशमा रहने मनसुनले अनुकूल वर्षा गराउने आकलन...