स्मरण: कृषिमा आत्मनिर्भरताको कदम
राजा वीरेन्द्रले कृषिमा आधुनिकीकरणको त्यो प्रयास सुरु नगरेको भए आजको नेपालमा तरकारी र फलफूलको अवस्था कति भयावह हुन्थ्यो, हामी कल्पना पनि गर्न सक्दैनौँ ।
स्वदेशी उत्पादनमा विशेष जोड दिने राजा वीरेन्द्रको कृषि नीति थियो । एकपटक सुर्खेत भ्रमणमा निस्किँदा साग केलाइरहेका भान्सेलाई राजाबाट सोधनी भयो, ‘कहाँको साग हो यो ?’ भान्सेले भारतबाट झिकाइएको जवाफ दियो । हरियो साग पनि भारतबाट † राजा आश्चर्यचकित भए । लगत्तै भएको अञ्चलाधीशहरूको एक भेलामा उनले स्थानीय स्तरमा जसले बढीभन्दा बढी तरकारी र सागपात उत्पादन गर्छ, त्यस्ता जिल्ला/अञ्चललाई पुरस्कृत गर्ने नीति सुनाइदिए ।
त्यस घटनापूर्व राजा वीरेन्द्रले हिमाली क्षेत्रलाई मध्यनजर गरी विशेष कृषि नीति सार्वजनिक गरेका थिए । त्यही अनुसार मनाङ, मुस्ताङ, हुम्ला, जुम्ला र डोल्पालाई उन्नत जातका स्याउ उत्पादन गर्ने पकेट–क्षेत्र बनाइएको थियो । मुस्ताङको मार्फा त्यसको केन्द्रविन्दुमा थियो । त्यहाँ कृषि विकास केन्द्र नै स्थापना गरिएको थियो ।
क्षेत्रीय भ्रमणका सिलसिलामा राजा मुस्ताङको कृषि फार्ममा बरोबर पुग्थे । म पनि राजासँग धेरैपटक त्यहाँ पुगेको छु । मार्फा कृषि विकास केन्द्रमा खोटाङका मदन राई कृषि अधिकृत थिए । झन्डै १२ वर्ष त्यस क्षेत्रमा बिताएका उनी दक्ष कृषिविज्ञ थिए । कृषि विशेषज्ञका रूपमा अहिले पनि उनी चर्चित छन् ।
मदन राई विभिन्न जातका स्याउका बिरुवा उत्पादन गरी जिल्लाका कृषकलाई नाम मात्रको मूल्यमा उपलब्ध गराउँथे । साग, काउलीलगायत विभिन्न जातका तरकारीका बीउ–बिजन पनि उत्पादन गरी कृषकहरूलाई वितरण गर्थे । त्यस क्षेत्रको कृषि विकासमा उनले ठूलो भूमिका निर्वाह गरेका रहेछन् । त्यसैले उनको नाम प्रख्यात भएको रहेछ । राईले बेलायतलगायत केही युरोपका देशमा कृषि तालिम र प्रशिक्षण लिएका रहेछन् । मार्फा कृषिफर्ममा राजा वीरेन्द्र पुग्दा यो कुरा त्यहाँका कृषकहरूले बताएपछि हामीले पनि उनीबारेमा धेरै जानकारी पाएका थियौँ ।
राजा वीरेन्द्रको कृषि नीति र कृषि विशेषज्ञ राईको मिहिनेतकै परिणाम त्यस क्षेत्रमा स्याउको उत्पादन अत्यधिक हुन थाल्यो । तर, स्याउको बजारमा समस्या भयो । किनभने, अन्यत्र निकासी गर्न त्यतिबेला सडक थिएन, यातायातको कुनै सुविधा थिएन । राजा वीरेन्द्रले रक्सी उत्पादन गर्ने कारखाना स्थापना गर्न लगाई त्यहाँ उत्पादित स्याउ खपत गर्ने नयाँ योजना अघि सारे । त्यसमा पनि पूरै उत्पादन खपत हुन सकेन । आफ्नो उत्पादन त्यसै खेर जान थालेपछि किसानले राजामा पुन: जाहेर गरे ।
राजाबाट स्थानीय सीप र जनशक्ति प्रयोग गरी शीतगृहको स्थापना गर्न निर्देशन भयो । कृषि विशेषज्ञ राईकै सक्रियतामा स्थानीय स्तरमै शीतगृहको स्थापना गरी स्याउ भण्डारण गर्न थालियो । शीतगृह बडा अनौठा र आकर्षक थिए । स–साना खाल्टामा ढुंगाको चाङ लगाई बाँसका टोकरीमा स्याउ भण्डारण गरिन्थ्यो र माथिबाट छहरा खसालिन्थ्यो । कुलोमा पानी ल्याई छहरा बनाइन्थ्यो । हेर्दै आकर्षक र सुन्दर देखिन्थ्यो त्यो दृश्य । यसो गर्दा झन्डै ६ महिनासम्म स्याउ ताजै रहन्थ्यो । मदन राईको यो प्रविधि देखेरै राजा औधि खुसी भए र उनलाई प्रोत्साहनस्वरूप पुरस्कार र विभूषणले सम्मानित पनि गरियो ।
राईको नाम मुस्ताङमा मात्र होइन, पूरै हिमाली जिल्लामा प्रख्यात रहेछ । उनी कृषकलाई बिरुवा मात्र दिएर छोड्ने होइनन्, ती बिरुवा लिएर जाने कृषकको गाउँमै गएर झन्डै एक साता बस्ने र बिरुवा राम्ररी सरे/नसरेको अनुगमनसमेत गर्ने रहेछन् । राम्ररी सरेको र बिरुवा नमर्ने गरी ढुक्क भएपछि अन्य गाउँमा गई फेरि त्यसै गर्दा रहेछन् । समय–समयमा गाउँमा गएर बिरुवा कस्ता भए भनेर हेर्ने अनि तीन वर्षमा स्याउ फल्न थालेपछि कत्तिको फले, कुनै रोगको सिकार त भएनन् भनेर अनुगमन गर्ने र रोगव्याधि लागेमा तिनको स्याहारसुसार र उपचारमा सक्दो सहयोग पुर्याउने रहेछन् ।
गाई, गोरु र भैँसीको गोबरले नपुग्ने भएकाले विकासे मल पनि कृषि विकास केन्द्रबाटै वितरण गर्ने र प्रयोग विधि सिकाउने गर्दा रहेछन् । मुस्ताङका स्याउ ठूलो आकारका र ज्यादै मीठा थिए भने डोल्पाका स्याउ पहेँला, सुनौला र अर्कै मिठासका । चिनियाँ स्याउले बजार लिइरहेका बेला शीत भण्डारणको नयाँ सोच ल्याएर नेपाली उत्पादनलाई बढावा दिने त्यो अभियान वास्तवमा राष्ट्रभक्तिको भावनाले प्रेरित थियो । नेपाली स्याउको बजार विस्तारको इतिहासमा राईको त्यो योगदान र भूमिका सदैव सम्झिइनेछ ।
कृषिमा आत्मनिर्भर बनाउने र स्वदेशी उत्पादनलाई बढावा दिने त्यो कदम कति दूरदर्शी र समयानुकूल थियो भन्ने कुरा आजको परिस्थितिले प्रमाणित गरेको छ । राजा वीरेन्द्रले कृषिमा आधुनिकीकरणको त्यो प्रयास सुरु नगरेको भए आजको नेपालमा तरकारी र फलफूलको अवस्था कति भयावह हुन्थ्यो, हामी कल्पना पनि गर्न सक्दैनौँ ।
प्रस्तुति : ईश्वरी ज्ञवाली
सम्बन्धित
कम्युनिस्ट पार्टीको गुपचुप गतिविधि गरिरहेका नरबहादुर कम्मर र छाती दुवैतिर जापानी, भारु, ने...
थैले काण्डमा पक्राउ पुर्जी
नारदमुनि स्वयंले अंग्रेजी पढाउँथे । ब्रिटिस फौजको जमदार भएका र त्यति धेरै नपढेका उनले हाम...
नारदमुनि थुलुङको सम्झना
हुन त कतिपयले ममा भारतीय कलाकार मकबुल फिदा हुसैनको प्रभाव परेको भन्ठान्छन् । तर भक्तपुरमा ...
यस कारण घोडाचित्र
राजा वीरेन्द्रले आफ्ना निजी सचिव चेतबहादुर कुँवरमार्फत ६० हजार रुपैयाँ पठाइदिए । त्यही पै...
राजाले दिएको टिकटमा अमेरिका
सरकारी स्वामित्वको अखबार भएको हुँदा व्यवस्थाको विरोध गरेर गोरखापत्रमा व्यंग्यचित्र बनाउन प...
अखबारमा कार्टुनकारिता
जापानको फुकुओका आर्ट म्युजियममा पहिलोपल्ट आयोजित एसियाली कला प्रदर्शनीमा दस अवतार सिर्जना ...