यसरी राखियो काठमाडौँ
प्रसिद्ध सम्पदा काष्ठमण्डपको नामकरणबारे इतिहासकारबीच खासै विवाद छैन । तर काष्ठमण्डपबाटै हालको राजधानी सहर काठमाडौँको नाम राखिएको समय सन्दर्भबारे इतिहासकार तथा विभिन्न कालखण्डका वंशावलीले यसको आधार प्रस्ट्याउन सकेका छैनन् ।
प्रसिद्ध सम्पदा काष्ठमण्डपको नामकरणबारे इतिहासकारबीच खासै विवाद छैन । तर काष्ठमण्डपबाटै हालको राजधानी सहर काठमाडौँको नाम राखिएको समय सन्दर्भबारे इतिहासकार तथा विभिन्न कालखण्डका वंशावलीले यसको आधार प्रस्ट्याउन सकेका छैनन् ।
विभिन्न वंशावलीअनुसार मल्लकालीन राजा लक्ष्मीनरसिंह मल्लको शासनकाल (नेपाल संवत् ७४०–७६०) सन् १६१९–१६४१ मा कुनै एक व्यक्तिले एउटै रुखबाट काठैकाठको भव्य सत्तल/मण्डप निर्माण गरेकाले काष्ठमण्डप नामकरणको आधारमा काठमाडौँ रहन गएको हो भनिएको छ । तर राजा लक्ष्मीनरसिंह मल्लको शासनकालभन्दा चार सय वर्षअगाडि नै काष्ठमण्डपको अस्तित्व रहेको तिनै वंशावलीमा उल्लेख भइसकेकाले प्रस्टता छैन ।
काष्ठमण्डप किन भनियो भने त्यहाँ खाली मण्डप मात्र थियो । १३ सय वर्षअगाडि प्राप्त सामग्री आधार तथा सातौँ शताब्दीको चीजवस्तुका आधारमा यसो भनिएको हो । किनभने काठमाडौँमा अहिले पनि ठाउँठाउँमा मण्डप छन् । बांगेमुढामा स्थानमण्डप छ । नेपाल भाषामा स्थानलाई थाय् र मण्डपलाई मदु भनिएको हो । स्थानमण्डपबाट थाय्मरु भएजस्तै काष्ठमण्डपबाट काठमाडौँ भनिएको हो ।
सातौँ–नवौँ शताब्दी अन्त्यसम्म काठमाडौँलाई दक्षिणकोलिग्राम र कोलिग्राम पनि भनियो । यसको अर्थ तेल पेल्ने काममा कुशल/प्रवीण व्यक्तिको इलाकामा बस्ने समुदाय हो । दसौँ शताब्दीदेखि मात्र अहिलेको काठमाडौँलाई काष्ठमण्डप भनिन थालेको सप्रमाण म आफैँले संकलित गरेको नेपाल संवत् ४५२ को खपिँछेको शिलालेखमा प्रस्टै देखिन्छ । काठमाडौँलाई कोलिग्राम भनिएको बारे नेपाल संवत् ५९० को वीर पुस्तकालयस्थित पञ्चरक्षामा पनि उल्लेख छ ।
काष्ठमण्डपबाटै काठमाडौँ नाम जुरेको हो भनिए पनि कहीँ–कतै त्यसभन्दा अगाडि नै यसबारे थरी थरीका नाम फेला पर्छन् । तिब्बतीयन संस्कृत विहारमा नामसंगिती किताबमा काष्ठमण्डपलाई काष्ठमण्डपे भनिएको छ । त्यो मण्डपलाई काठको सत्तल (पाटीपौवा) बनाइएको हो । फेरि पछि त्यही (काष्ठमण्डप) स्थानलाई काष्ठमण्डपपुरे भनियो ।
कुनै समय त काष्ठमण्डपलाई काष्ठमण्डपमहानगरसमेत भनिएको छ । यसको प्रमाणचाहिँ इन्डिया अफिस नं २७२३ को स्त्रंग्यशास्तोत्र (नेपाल संवत् ५९४) मा उल्लेख छ । यस्तै, स्वयम्भूको अभिलेख (नेपाल संवत् ४९२) मा काष्ठमण्डपलाई काष्ठमण्डपपुरी भनिएको छ ।
काष्ठमण्डपबाटै काठमाडौँ नामकरण गरिएको भनिए पनि नेपाल संवत् ६०५ को काठमाडौँ मोरुसत्तलको ताम्रपत्राभिलेखमा काष्ठमण्डप नगर उल्लेख छ । यस्तै, नेपाल संवत् ६३२ को सोही ताम्रपत्राभिलेखमा काष्ठमण्डपलाई श्रीकाष्ठमण्डपस्थान भनिएको छ । काठमाडौँका शासकले ठाउँलाई पनि आफूअनुकूल नामकरण गर्ने प्रचलन उबेला पनि रहेको प्रमाण हो, यो ।
काष्ठमण्डप नाम राखिएपछि विभिन्न कालखण्डमा राज्य सञ्चालन गर्ने शासकले यसलाई कहिले काष्ठमण्डपमहानगर, कहिले काष्ठमण्डपनगर, कहिले काष्ठमण्डपपुरी राखेका छन् । त्यसले काष्ठमण्डपबारेको खुलस्त इतिहास अहिलेसम्म बाहिर आउन नसकेको हो । पहिले एउटै रुखको काठबाट सत्तल बनाएको आधारमै काष्ठमण्डप नामकरण गरिएको र त्यसैलाई प्रमाण मानेर काठमाडौँ रहन गएको मानिएको छ । तर विभिन्न अभिलेख र वंशावलीमा काष्ठमण्डप नामकरणपछि पनि त्यसलाई समय–समयमा अन्य नामबाट पुकारिँदै आएको प्रमाण फेला परिसकेका छन् ।
पुरातत्वविभागमा जागिरे छँदा र मेरै सम्पादनमा निस्कने इतिहासप्रधान पत्रिका रोलम्ब (०३८) मा पनि काष्ठमण्डपबारे केही तथ्य खुलाउने प्रयास गरेको थिएँ । पछिल्लो समय काष्ठमण्डपबाटै काठमाडौँ कसरी नाम रहन गएको भन्ने विषयमा इतिहाससम्बन्धी पुस्तक लेखिरहेको छु ।
पहिले मण्डप रहेको ठाउँमा नाचगान, सांस्कृतिक कार्यक्रम आयोजना गरिन्थ्यो । त्यहीँ मण्डपस्थलमा पछि काठको सत्तल बनाइएको हो, जसलाई मरुसत्तल भनिन्छ । खासमा यस्ता सत्तल सामाजिक, सांस्कृतिक, धार्मिक गतिविधि सम्पन्न गर्न बनाइने सार्वजनिक संरचना हुन् । जुनसुकै जात, धर्मावलम्बीका लागि निषेध हुँदैन भन्ने प्रमाण अहिले पनि काष्ठमण्डपले दिइरहेको छ ।
प्रत्येक वर्षको १ माघमा मनाइने काष्ठमण्डपको बुसाँद (स्थापना) मा गरिने पूजामा सबै धर्म–सम्प्रदायका श्रद्धालु सहभागी हुने प्रचलन अहिले पनि छ । यसरी दक्षिणकोलिग्राम, काष्ठमण्डप, काष्ठमण्डपमहानगर आदि/इत्यादि हुँदै अहिलेको काठमाडौँ बनेको हो ।
प्रस्तुति : गोकुल अर्याल
सम्बन्धित
कम्युनिस्ट पार्टीको गुपचुप गतिविधि गरिरहेका नरबहादुर कम्मर र छाती दुवैतिर जापानी, भारु, ने...
थैले काण्डमा पक्राउ पुर्जी
नारदमुनि स्वयंले अंग्रेजी पढाउँथे । ब्रिटिस फौजको जमदार भएका र त्यति धेरै नपढेका उनले हाम...
नारदमुनि थुलुङको सम्झना
हुन त कतिपयले ममा भारतीय कलाकार मकबुल फिदा हुसैनको प्रभाव परेको भन्ठान्छन् । तर भक्तपुरमा ...
यस कारण घोडाचित्र
राजा वीरेन्द्रले आफ्ना निजी सचिव चेतबहादुर कुँवरमार्फत ६० हजार रुपैयाँ पठाइदिए । त्यही पै...
राजाले दिएको टिकटमा अमेरिका
सरकारी स्वामित्वको अखबार भएको हुँदा व्यवस्थाको विरोध गरेर गोरखापत्रमा व्यंग्यचित्र बनाउन प...
अखबारमा कार्टुनकारिता
जापानको फुकुओका आर्ट म्युजियममा पहिलोपल्ट आयोजित एसियाली कला प्रदर्शनीमा दस अवतार सिर्जना ...