हिमाली स्याउको मार्फा ब्रान्ड
राजा महेन्द्र दूरदर्शी थिए । शेर्पालाई नेपाल फर्किएर दुर्गम क्षेत्रमा स्याउ खेती गर्न सुझाएछन् ।
जुम्ला, रसुवा, सिन्धुपाल्चोक, मुस्ताङ, मनाङलगायत स्थानमा स्याउ खेतीको फैलावट एकैचोटि भएको होइन । ०२६/२७ सालतिर स्थानीयलाई आत्मनिर्भर बनाउन तिब्बत छुने सबै दुर्गम जिल्लामा स्याउ खेती सुरु गरियो ।
त्यतिबेला नेपालका पीएचडीवाला अर्थविद्ले दुर्गम क्षेत्रमा स्याउ खेती उपयुक्त नहुने र संरक्षण पनि गर्न नसकिने सुझाएका थिए । तर दुर्गम क्षेत्र विकास समितिका अध्यक्ष सुरेन्द्रबहादुर शाहको जोडबलमै लाखौँ स्याउका बिरुवा निःशुल्क वितरण गरियो ।
भारतीय चेकपोस्ट रहेको समय भारतीयकै सहयोगमा चलिरहेको समितिले हिमाञ्चल प्रदेश र कश्मीरबाट स्याउ बिरुवा ल्याएको थियो । बिरुवा वितरणपछि बागवानी विकास केन्द्रलाई संरक्षणको जिम्मा दिइयो ।
तत्कालीन समय भारतीय स्याउको धेरथोर प्रचलन हुन्थ्यो । राजा महेन्द्रले नेपाललाई फलफूलमा आत्मनिर्भर बनाउने सोचले दुर्गम क्षेत्रमा स्याउ खेती सुरु गरेका हुन् भनिन्थ्यो । त्यतिबेलाको सरकारले हिमाली क्षेत्रमा कम अन्न उत्पादन हुने हुँदा स्याउ खेतीलाई प्रोत्साहन गर्ने नीति लिएको थियो । राजा वीरेन्द्रले पश्चिमाञ्चल विकास क्षेत्र भ्रमणमा मार्फालाई कहिल्यै छुटाएनन् ।
नेपालमा स्याउको वाइन उत्पादन कसरी थालियो भन्ने रोचक प्रसंग छ । ०२७ सालतिर राजा महेन्द्र बेलायत गएका थिए । उनी बेलायतबाट अमेरिका र फ्रान्स पनि गए । फ्रान्समा त्यतिबेला नेपालको दूतावास थिएन । त्यहाँ भिटी कल्चरिस्ट (फलफूलबाट रक्सी बनाउने) विषय अध्ययन गरिरहेका सोलुका पासाङ शेर्पा राजालाई स्वागत गर्न विमानस्थल पुगेछन् । राजाले के गर्दै छौ भनेर सोधेछन् । त्यसपछि शेर्पाले भिटी कल्चरिस्ट अध्ययन गरिरहेको बताए । फ्रान्सको वाइन विश्वविख्यात छ ।
राजा महेन्द्र दूरदर्शी थिए । शेर्पालाई नेपाल फर्किएर दुर्गम क्षेत्रमा स्याउ खेती गर्न सुझाएछन् । राजा फ्रान्सबाट अमेरिका उडे, शेर्पाचाहिँ नेपाल हान्निए । काठमाडौँ ओर्लिएपछि शेर्पाले दुर्गम क्षेत्र विकास समितिको कार्यालय सिंहदबार आएर राजासँगको कुराकानीबारे हामीलाई जानकारी गराए ।
शेर्पालाई अध्यक्ष शाहले तुरुन्तै समितिमा अस्थायी जागिर दिए । उनले आफ्नो कार्यक्षेत्र मुस्ताङको मार्फालाई छानेर त्यहाँ स्याउ खेती गर्ने मनसाय राखे । शेर्पाको पहलले सुरु भएको स्याउबाट वाइन बनेपछि नै अहिले मार्फा ब्रान्ड विश्वव्यापी हुन पुगेको छ । मुस्ताङमा घरघरै स्याउको वाइन बनाउन थालिएको छ । काठमाडौँ, पोखरालगायतका सहर र विदेशमा समेत मार्फा ब्रान्डका वाइन बिक्री हुन सकेका छन् ।
दुर्गम क्षेत्रमा जाँडरक्सी बनाउन प्रयोग गरिने खाद्यान्न बचाउने सोचसहित स्याउबाट वाइन उत्पादन गर्ने सरकारी नीति थियो, त्यतिबेला । विश्व बैंकका तत्कालीन अध्यक्ष रवर्ड म्याकनामाराको समय शेर्पालाई 'इन्टरनेसनल मोडल फार्मर' भनेर विश्वव्यापी भ्रमणसमेत गराइएको थियो ।
समितिको पहलमै त्यतिबेलाको तिव्रीकोट (हाल जुम्ला) को गोठीचौरमा भेडापालन सुरु भयो । पहिलोपल्ट अस्ट्रेलियाबाट पोल वर्थ र मेडिनो जातका भेडा ल्याइयो । कुनै बेला नेपालको निर्यातमा मुख्य हिस्सा ओगटेको गलैँचाका लागि ऊन उत्पादन गर्नु यसको लक्ष्य थियो । किनभने नेपालका गलैँचा उद्योगले न्युजिल्यान्ड र अस्ट्रेलियाबाट भेडाको ऊन आयात गर्थे ।
सरकारकै व्यवस्थापन रहने गरी सोलुखुम्बुको खुम्बु र डोल्पाको बलांग्रे लेकमा याक फार्म स्थापना भयो । रसुवाको लाङटाङमा घोडापालन सुरु गरियो । घोडापालनको अर्थ पनि रणनीतिक नै थियो । किनभने उबेला नेपालका बहुसंख्यक सदरमुकाममा मोटरबाटो पुगेको थिएन । मोटर नपुगेका प्रत्येक जिल्ला पञ्चायत र सीडीओ कार्यालयमा घोडा राखिन्थे । ती घोडालाई जिल्लाका उच्चपदस्थ सरकारी अधिकारीले सवारीका रुपमा प्रयोग गर्थे ।
बझाङको उत्तरी भेगमा सरकारी स्तरमा पहिलोपल्ट मौरीपालन सुरु भयो । सिन्धुपाल्चोकको हेलम्बु, मुस्ताङको मार्फा, जुम्ला, मुगुलगायतका स्थानमा स्याउ खेती सुरु गरियो । हिमाली क्षेत्रमा सुरु गरिएका परियोजनामा पहिले समितिको संयोजन रहे पनि पछि सरकारकै सम्बन्धित निकायले त्यसको जिम्मा लिए ।
नेपालमा पहाडी क्षेत्र अन्यत्र भए पनि दुर्गमलाई फोकस गर्नुको कारणचाहिँ त्यहाँ अन्नबालीभन्दा फलफूलका लागि उपयुक्त मौसम र माटो थियो । नेपालमा आधुनिक कृषि उपज उत्पादन गरी परनिर्भरता हटाउनु त्यसको उद्देश्य थियो । विगतका शासक-प्रशासकले दूरदृष्टि राखेर मुलुकका विभिन्न र खासगरी अन्तर्राष्ट्रिय दोसाँधका बासिन्दालाई राष्ट्र निर्माणमा सहभागी बनाउने परिकल्पना गरेर परियोजना कार्यान्वयनमा संस्थाहरु निर्माण गरेका थिए । ०४६ सालपछि ती संस्थाहरु धराशयी हुँदै गए ।
प्रस्तुति : गोकुल अर्याल
सम्बन्धित
कम्युनिस्ट पार्टीको गुपचुप गतिविधि गरिरहेका नरबहादुर कम्मर र छाती दुवैतिर जापानी, भारु, ने...
थैले काण्डमा पक्राउ पुर्जी
नारदमुनि स्वयंले अंग्रेजी पढाउँथे । ब्रिटिस फौजको जमदार भएका र त्यति धेरै नपढेका उनले हाम...
नारदमुनि थुलुङको सम्झना
हुन त कतिपयले ममा भारतीय कलाकार मकबुल फिदा हुसैनको प्रभाव परेको भन्ठान्छन् । तर भक्तपुरमा ...
यस कारण घोडाचित्र
राजा वीरेन्द्रले आफ्ना निजी सचिव चेतबहादुर कुँवरमार्फत ६० हजार रुपैयाँ पठाइदिए । त्यही पै...
राजाले दिएको टिकटमा अमेरिका
सरकारी स्वामित्वको अखबार भएको हुँदा व्यवस्थाको विरोध गरेर गोरखापत्रमा व्यंग्यचित्र बनाउन प...
अखबारमा कार्टुनकारिता
जापानको फुकुओका आर्ट म्युजियममा पहिलोपल्ट आयोजित एसियाली कला प्रदर्शनीमा दस अवतार सिर्जना ...