नाटकघरमा उज्यालो फर्केला ?
गरिरहेका काम जहाँको तहीँ थाती राखेर क्वारेन्टाइन पसेका रंगकर्मीको उकुसमुकुस
सामाजिक सञ्जालका भर्चुअल पर्दामा नाट्य मेला गर्नुपर्ला भनेर सोचेका पनि थिएनन्, रंगकर्मी केदार श्रेष्ठले । कोभिड–१९ को महामारीपछि जारी लम्बेतान लकडाउनमा त्यो अनुभव लिनैपर्ने बाध्यता पर्यो । उनलाई हेक्का नभएको होइन, नाटक हमेसा दर्शकसँगै रहेर प्रत्यक्ष अभिनय गरिने विधा हो । कहाँ सिनेमा ! कहाँ नाटक !
विश्व रंगमञ्च दिवसका छेको पारेर कीर्तिपुरस्थित थिएटर मल रंगमञ्च र थिएटर सेन्टर फर चिल्ड्रेनको संयुक्त आयोजनामा ०७६ को १४ चैतदेखि २९ सम्म ‘क्वारेन्टाइन अभियान नाट्य उत्सव’ चल्यो । हरेक साँझ ५ बजे २० वटा नाटक फेसबुकमा लाइभ स्ट्रिमिङ भए ।
११ चैतमा सरकारले घोषणा गरेको लकडाउन ५६ औँ दिन पनि जारी छ । १५ दिने थप किस्ताको घोषणा भइसकेको छ । गरिरहेका काम जहाँको तहीँ थाती राखेर क्वारेन्टाइनमा पसेका रंगकर्मी उकुसमुकुसिएर त्यत्तिकै बसेनन् । सम्झिरहे आफ्ना प्रिय दर्शकलाई ।
लकडाउनपछि लाखौँ स्कुले बालबालिका घरेलु क्वारेन्टाइनमा छन् । तिनीहरूलाई मनोरञ्जन गराउने कोसिस पनि तिनै रंगकर्मीले गरे । स्कुल थिएटर नेपाल र लालाबालाको आयोजनामा फेसबुक लाइभमै ‘मेरै घर, मेरो मञ्च’ नामक बाल नाट्य महोत्सव भयो, ३ वैशाखदेखि १२ सम्म ।
महोत्सव निर्देशक टंक चौलागाईंका अनुसार महोत्सवमा बिहान र बेलुकी ३५ प्रतियोगी र १० अप्रतियोगी छोटा भिडियो नाटक देखाइए । एउटै सेटमा, पज–एडिट नगरी, दुई जना कलाकारले अभिनय गरेका ती नाटकमध्ये उत्कृष्ट पाँच छनोट हुने क्रममा छन् ।
“देशभरिका मात्र होइन, श्रीलंकाबाट पनि नाटकको भिडियो आयो, धेरैजसोले कोरानाकै विषयमा आफ्नो कला र सिर्जनशीलता देखाए,” चौलागाईं भन्छन्, “पाँच मिनेटसम्मका नाटकमा उत्साही बालबालिका मात्रै नभएर अभिभावकले पनि अभिनय गरेका थिए ।” महोत्सवका निम्ति २० चैत ०७६ मै नाटक आह्वान गरिएको थियो ।
“लकडाउनको बेला घरभित्र रहनुजत्तिकै जरुरी छ, रचनात्मक काममा अभ्यस्त रहनु,” लालाबालाका प्रकेश सिन्धुलीय थप्छन्, “यस्ता कार्यक्रमले बालबालिकाको अभिनय कला निखार्नुका साथै पढ्ने, लेख्ने, बुझ्ने र बोल्ने कला अभिवृद्धिमा सघाउँछन् ।”
त्यसो त भर्चुअल नाटकको अभ्यास नेपालमा पहिलो हो । भारत र अमेरिकामा भर्चुअल नाटक भइरहेकै छन् । यसले रंगमञ्च र देशविदेशका दर्शकबीच सामीप्य बढाएको छ नै । भिडियोमार्फत नाटक हेर्दा आफ्ना कमीकमजोरी जान्ने मौका मिलेको अनुभव रंगकर्मीहरूको छ ।
भर्चुअल प्लेटफर्मको चमकदमक कति छ भने शिल्पी थिएटरले लकडाउनमै आफ्ना पूर्वप्रदर्शित १० वटा नाटक युट्युब च्यानलमा राखेको छ । बाथटब, कोमा : अ पोलिटिकल सेक्स, समाजका नाइके, पाहुनाघरकी साहुनी, एलो कमेडी, हेड्डा ग्याब्लर आदि नाटकले थुप्रै भ्युज पाइरहेका छन् ।
पहिले हेरिसकेका दर्शकले नाटकमा फिल्मी स्वाद पाएका छन् भने नाटकघर नगएका दर्शकका निम्ति नौलो अनुभव । थिएटर मलका निर्देशक केदार श्रेष्ठ नाटकलाई नै भर्चुअल रुपमा प्रस्तुत गर्नु दुस्साहस नै भएको स्वीकार्छन् । “नाटक भर्चुअल माध्यम होइन तर अहिले रंगकर्मीसँग अन्य विकल्प पनि छैनन्,” केदार भन्छन्, “थुप्रैले लकडाउन खुलेपछि नाटकघरमै आएर नाटक हेर्ने वाचासमेत गरेका छन् ।”
त्यसो त भर्चुअल माध्यममा राखिएका नाटक मर्नुभन्दा बौलाउनु निको भनेजस्तै हो । मात्र अभिलेखनका लागि एउटै क्यामेरा एंगलमा सामान्य रुपमा खिचिएका छन् । तर नाटकका शक्ति विम्बात्मक रुपले देखाउनुमै छ । सिनेम्याटिक तरिकाले खिचेपछि त्यसको मर्म मर्छ नै ।
अनलाइनबाटै आगामी नाटकको तयारी पनि गरिरहेको बताउँछन् केदार । अनलाइन ग्रुप कन्फरेन्सबाट नाटकका स्क्रिप्ट पठन र विश्लेषण गरिरहेका छन् । एक्टर्स स्टुडियोका अनुप बरालको अर्को नाटकको तयारी पनि यसरी नै भइरहको छ ।
“रंगमञ्च सदैव मानव सभ्यता र मानवीयताको पक्षमा उभिँदै आएको छ, दर्शकसँग प्रत्यक्ष, सार्थक, सीधा र तीखो संवादका माध्यमबाट । तर अहिलेको परिस्थितिमा त्यो सम्भव छैन,” बरालको सन्देश छ, “यो संकटको समयमा नआत्तिऔँ । सतर्कताचाहिँ अपनाऔँ । दुष्कर र अँध्यारो समय छिट्टै जाला र एक दिन उज्यालो आउला ।” अनुपले पोखराबाटै एक्टर्स स्टुडियोको अनलाइन कक्षा लिइरहेका छन् ।
कौसी थिएटरकी आकांक्षा कार्की ‘एनिमल फार्म’ प्रदर्शनको सुरसारमा थिइन् । जर्ज अरवेलकृत उपन्यासको नाट्य रुपान्तरणमा लाग्दालाग्दै लकडाउन भइहाल्यो । तर नाटकको हुटहुटी कारण अनलाइन रिहर्सल जारी राख्न चाहिन् तर सुस्ते इन्टरनेटले त्यति साथ दिएन ।
‘योनिका कथाहरू’ की निर्देशक आकांक्षाको आत्मसमीक्षा के छ भने पछिल्लो समय नाट्य क्षेत्र सुस्ताएकै थियो । नयाँ प्रयोग खासै भएका थिएनन् । औसत नाटक मात्रै देखाइएका थिए । लकडाउनको बिसौनीले नाटकमा थप ऊर्जा, निखार र गुणस्तर देला कि भन्ने आशा छ उनलाई ।
आफ्नै घरको कौसीलाई नाटकघरमा बदल्ने यी साइकोलोजिस्टको आकलनमा नाटकघरहरू साविक स्थितिमा आउन कम्तीमा पनि १०–१२ महिना लाग्न सक्छ । “लकडाउन हट्दैमा नाटकघरका ढोका खुल्दैनन् । नाटकघर खुल्ने भनेको सबैभन्दा अन्तिममै हो,” उनी भन्छिन्, “यस्तो बेला दर्शकलाई नाटकघरमा बोलाउनु पनि गैरजिम्मेवारी हुन्छ । नाटकको जतिसुकै नियास्रो लागे पनि वा गर्छु भनेर ढिपी कसे पनि सम्भव छैन ।” त्यसैले रंगकर्मीहरूलाई गुजाराका लागि वैकल्पिक बाटो सोच्न उनको सुझाव छ ।
देशभरिमा १२ वटा नाटकघर छन् । राजधानीमा सर्वनाम, मण्डला, शिल्पी, शैली, थिएटर मल, कौसी र कुञ्ज थिएटर छन् । तीमध्ये सर्वनाम, कौसी र थिएटर मलबाहेक अरु भाडामै छन् । तिनले मासिक रुपमा ६०–७० हजारदेखि एक लाखसम्म भाडा बुझाउँदै आएका छन् । राजधानीबाहिर पोखरामा गन्धर्व, विराटनगरमा गुरुकुल र झोराहट र काँकडभिट्टामा परिवर्तन र दमकमा कदम थिएटर छन् ।
“कौसी थिएटर आफ्नै घरमा भएकाले भाडा तिर्नु पर्दैन । कोही जागिरे पनि छैन,” आकांक्षा भन्छिन्, “नाटकघर बनाएको ऋण छ । मान्छेहरू रोगले भन्दा भोकले मर्ने बेलामा सरकारसित पैसा देऊ भन्न कुन नैतिकताले जाने ?”
लकडाउनका कारण शिल्पी नाटकघरमा तीन प्रशिक्षार्थी अड्किएका छन् । प्राय: रंगकर्मी बिखर्ची छन् । तिनीहरू रंगकर्मका अतिरिक्त रेडियो नाटक, सिनेमा, विज्ञापन, स्कुल, कलेज आदिमा आंशिक काम गरेर गुजारा चलाउँथे । अहिले ती सारा काम ठप्प छन् । आकलझुक्कल सरकारी, गैरसरकारी संस्थाका विकासे काम गरे पनि बचत छैन ।
भूकम्पपछि मुख्य सहरबाट कीर्तिपुर सरेको थिएटर मलका केदार श्रेष्ठको शब्दमा अलिअलि माहोल पनि कोरानाले शून्यमा झारिदिएको छ । अब पुनर्जागरणका लागि लामो समय लाग्छ । धन्न उनकोनाटकघरले कीर्तिपुरको राराहिल मेमोरियल स्कुलको सहकार्यमा नि:शुल्क भवन पाएको छ । त्यसबापत रंगकर्मीले विद्यालयको अतिरिक्त क्रियाकलाप (ईसीए) मा सघाउँछन् ।
शिल्पीका घिमिरे युवराज संस्कृति मन्त्रालय, नेपाल संगीत तथा नाट्य प्रज्ञाप्रतिष्ठान आदि सरोकारवालाले रंगकर्मीहरूको समस्या समाधानमा ठोस पहल लिनुपर्ने जिकिर गर्छन् । यसबाहेक कोभिड–१९ का कारण उत्पन्न मनोसामाजिक समस्यासम्बन्धी नाटक लिएर ओपन थिएटरमा जान सकिने उनको विश्वास छ ।
“साहित्य, कला, संगीत समाजका सफ्टवेयर हुन् । सरोकारवालाले यसै रुपमा बुझ्ने हो भने पुनर्जागरण सम्भव छ,” उनी भन्छन्, “अहिले त हामीभन्दा पनि संकटमा परेका मानिसहरू छन् । तिनका अगाडि हाम्रो समस्या त्यति ठूलो होइन ।”
वरिष्ठ रंगकर्मी अशेष मल्ल लकडाउनमा पनि अनलाइन प्रशिक्षणमा व्यस्त छन् । नेपालकर्मीले सम्पर्क गर्दा उनी ग्लोकल स्कुलको अनलाइन एक्टिङ क्लासमा थिए । उनी अहिले रंगमञ्चबारे त्यति धेरै चिन्ता लिनुपर्ने आवश्यकता देख्दैनन् ।
“अहिले हामीले रंगकर्मीभन्दा पनि नागरिक भएर सोच्नुपर्ने बेला छ । मानव अस्तित्व नै रहन्छ कि रहँदैन भन्ने परेका बेला रंगमञ्च बाँच्छ कि बाँच्दैन भन्ने प्रश्न गौण हो,” अशेषको कथन छ, “आज जीवनरक्षा भयो र भोलि सामान्य अवस्थामा फर्क्यौँ त कविता लेखौँला, चित्र बनाउँला, कलाकर्म गरौँला नि ।”
सम्बन्धित
पर्फ्युममा सुँघ्ने क्षमतासँगै अस्तित्वको खोजी र ग्रनोई अवचेतन रूपमै मृत्युको नजिक रहेको दे...
सिनेमामा गन्धको प्रस्तुति
गरिरहेका काम जहाँको तहीँ थाती राखेर क्वारेन्टाइन पसेका रंगकर्मीको उकुसमुकुस ...
नाटकघरमा उज्यालो फर्केला ?
अमेरिकन आइडल–२०२० को उपाधि चुम्न आतुर नेपाली ठिटो...
'भाषा हटाइदिनुस्, भावना उस्तै हुन्छ'
बलिउडमा स्थापित भन्दा फरक पृष्ठभूमिबाट सिनेक्षेत्रमा प्रवेश गरेका इरफानको संघर्ष आफैंमा एउ...
इरफानको शक्तिशाली समय
लकडाउनमा सेलिब्रिटी दैनिकीः पारिवारिक पुनर्मिलन, सिर्जनात्मक रचनादेखि जनचेतनाका आवाजसम्म...
सेलिब्रिटीका लकडाउन सिर्जना
च्याम्पियनका अन्य प्रतिस्पर्धीले कन्टेन्टका लागि माथापच्ची गरिरहादा हिमेश भने तु लेखिसक्थे...