जलविद्युत् सेयरका जोखिम
अघिल्लो सरकारका ऊर्जामन्त्रीले प्रत्येक नेपाली परिवारको स्वामित्वमा जलविद्युत् कम्पनीको सेयर पुर्याउने योजना नै ल्याए । अहिलेका ऊर्जामन्त्रीले जलविद्युत् कम्पनीका सेयर गाउँ–गाउँमा पुर्याउने घोषणा मात्र होइन, ज्वाइँ खोज्दा जलविद्युत् कम्पनीको सेयरलाई प्राथमिकता दिने चलन चलाउँछु भने ।
पछिल्लो दस वर्षको अवधिमा सार्वजनिक सेयर जारी गर्ने जलविद्युत् कम्पनीको संख्या चार गुणाभन्दा बढी बढ्न गएको छ । धितोपत्रको दोस्रो बजारमा हुने दैनिक कारोबारमा जलविद्युत् कम्पनीको हिस्सा बढ्दै गएको छ । सामान्यत: कारोबार रकमको हिसाबले वाणिज्य बैंक र बिमा कम्पनीपछि तेस्रोमा जलविद्युत् कम्पनी देखिएका छन् ।
हाल धितोपत्र बजारमा सूचीकृत २ सय ९ कम्पनीमध्ये १८ वटा जलविद्युत्सम्बन्धी छन् । कुल बजार पुँजीकरणमा यिनको हिस्सा जम्मा तीन प्रतिशतजति छ । तर, आगामी दिनमा दोस्रो बजारमा थपिनेमा जलविद्युत् कम्पनीको संख्या बढी हुने देखिन्छ । अहिले ४ हजार ६ सय ४१ मेगावाट क्षमताका १७२ आयोजना निर्माणको चरणमा छन् । नेपाल विद्युत् प्राधिकरण र सहकारी संस्थाहरूले निर्माण गर्दै गरेका आयोजनाबाहेक करिब १ सय ६० नयाँ जलविद्युत् कम्पनीका सेयर धितोपत्रको दोस्रो बजारमा आउनेछन् । यसले आगामी तीन–चार वर्षमै धितोपत्र बजारको स्वरूप बदल्नेछ । यो समयमा केही उत्पादनमूलक उद्योग र होटल–व्यवसायका सेयर पनि दोस्रो बजारमा कारोबारका लागि सूचीकृत होलान् । केही स्थापित व्यावसायिक घरानाले आफ्ना निजी कम्पनीहरूको केही हिस्सा सार्वजनिक स्वामित्वमा छाड्ने निर्णय लेलान् । तर, जति प्रभाव जलविद्युत् कम्पनीले पार्नेछन्, त्यो प्रभाव अरू आर्थिक क्षेत्रका इकाइले यही अवधिमा पार्न मुस्किल छ ।
त्यसपछिको अर्को दस वर्ष पनि झन् ठूला, अधिक पुँजीकरणसहितका जलविद्युत् कम्पनीकै दबदबा बजारमा रहने देखिन्छ । सरकारले १५ हजार ६ सय १८ मेगावाटका २ सय ८४ आयोजनालाई सर्वेक्षण अनुमतिपत्र दिएको छ । यीमध्ये कतिपय आगामी पाँच वर्षभित्रमा निर्माणको चरणमा जानेछन् । त्यसपछिको चार–पाँच वर्षभित्रमा आयोजना सम्पन्न गर्ने कम्पनीका सेयर धितोपत्र बजारमा प्रवेश गर्नेछन् ।
कम्पनी ऐनमा ०७४ को संशोधनअघि बैंकिङ तथा वित्तीय, बिमा, निवृत्तिभरण कोष, सामूहिक बचत कोष, धितोपत्र बजारसम्बन्धी कारोबार गर्ने कम्पनीबाहेक अरूलाई पब्लिक कम्पनी नै हुनुपर्ने बाध्यात्मक व्यवस्था थिएन । अहिले ठूला दूरसञ्चार कम्पनीलाई पब्लिक हुनुपर्ने व्यवस्था थपिएको छ । जलविद्युत् कम्पनीलाई पब्लिक हुनैपर्ने व्यवस्था छैन । तथापि, विगत एक दशकमा जलविद्युत् कम्पनीलाई पब्लिक लिमिटेड स्वरूपमा लैजाने प्रवृत्ति बढ्यो ।
स्वदेशी स्रोतमा चिलिमे आयोजना निर्माणको परिकल्पना गर्दा नेपाल विद्युत् प्राधिकरणले प्रवद्र्धकको हैसियतले प्राधिकरणका कर्मचारीलाई सेयर दिने सोच राख्यो । र, व्यावसायिक उत्पादन सुरु गरेपछि आयोजना प्रभावितलाई कुल सेयर पुँजीको १० प्रतिशत, सर्वसाधारणलाई १४ प्रतिशत र कर्मचारीलाई २५ प्रतिशत गरी ४९ प्रतिशत सेयर सार्वजनिक निष्कासन गर्यो ।
तामाकोसी जलविद्युत् परियोजना स्वदेशी स्रोतबाट निर्माण गर्ने परिकल्पना गर्दा नै प्रभावित स्थानीय परिवारलाई सेयर दिने र सार्वजनिक निष्कासन पनि गर्ने अवधारणा बन्यो । सेयर दिइए आयोजना निर्माणका बेला स्थानीयले अवरोध होइन, सहयोग गर्छन् भन्ने प्राथमिक सोच थियो त्यसबेला ।
स्थानीय समुदायको अवरोधले आयोजना रोकिएका, कतिपयको लागत र समय अत्यधिक बढेको सन्दर्भमा त्यो सोच विकास भएको थियो । त्यसपछिका अवधिमा स्वतन्त्र निजी प्रवद्र्धकहरूले पनि स्थानीयलाई सेयर दिने मोडेलका आयोजना विकास गर्न थाले । धितोपत्र बोर्डले ०७३ को धितोपत्र दर्ता तथा निष्कासन नियमावलीमा आयोजना प्रभावित क्षेत्रका वासिन्दालाई मात्र लक्षित गरेर सार्वजनिक सेयर निष्कासन गर्न पाउने व्यवस्था गर्यो । यो विशिष्ट व्यवस्था भएकाले त्यसरी सेयर खरिद गर्नेले सार्वजनिक निष्कासनमा खरिद गरेजस्तो तुरुन्तै बेचबिखन गर्न पाउँदैनन्, तीन वर्ष कुर्नुपर्छ ।
आयोजना प्रभावित क्षेत्रका वासिन्दालाई आंशिक स्वामित्व दिँदा आयोजना कार्यान्वयन गर्न सजिलो हुने मात्र होइन, प्राकृतिक स्रोतको उपयोगबाट प्राप्त हुने लाभमा स्थानीयलाई अंशियार बनाउनु न्यायोचित पनि हो । जलविद्युत् कम्पनीका सेयरमा ग्रामीण क्षेत्रका मानिसको चासो बढेको छ । लाभांश पाइने र सेयरको मूल्य पनि बढ्ने हुँदा अन्यत्र लगानी गर्नुभन्दा सेयरमा लगानी गर्न चाहनु स्वाभाविक हो । आममानिस मात्र होइन, प्राकृतिक स्रोतको उपयोगमा सामान्यत: राज्यको नियन्त्रण हुनुपर्छ वा अर्थतन्त्रको प्रमुख खम्बा सहकारी हुनुपर्छ भन्ने मान्यता राख्ने राजनीतिक नेतृत्वले पनि जलविद्युत् कम्पनीको सेयर भनेपछि हुरुक्क हुने अभिव्यक्ति दिने गरेका छन् ।
अघिल्लो सरकारका ऊर्जामन्त्रीले प्रत्येक नेपाली परिवारको स्वामित्वमा जलविद्युत् कम्पनीको सेयर पुर्याउने योजना नै ल्याए । अहिलेका ऊर्जामन्त्रीले जलविद्युत् कम्पनीका सेयर गाउँ–गाउँमा पुर्याउने घोषणा मात्र होइन, ज्वाइँ खोज्दा जलविद्युत् कम्पनीको सेयरलाई प्राथमिकता दिने चलन चलाउँछु भने । यिनीहरू सहकारी मोडेलमा जलविद्युत्को विकास गरिने कुरा गर्दैनन् । किनकि, सहकारी स्वरूपमा सेयरको भाउ बढ्दैन । कम्पनीको सेयर दोस्रो बजारमा किनबेच भएजस्तो सहकारीको हुँदैन ।
स–साना लगानीकर्ताको पुँजी परिचालन गरेर नेपालको जलस्रोतले दिने लाभ राष्ट्रिय हितमा प्रयोग गर्न खोज्नु प्रशंसनीय हो । सेयर आकर्षणले गर्दा अहिले धेरै स्वदेशी लगानीकर्तालाई पुँजी जुटाउन सजिलो भएको छ । पछिल्लो एक दशकको छोटो अवधिमै दुई–चार मेगावाटका साना आयोजना सम्पन्न गरेका लगानीकर्ताले ५०–६० मेगावाटका मध्यमस्तरीय आयोजना निर्माण गर्ने हिम्मत बटुलेका छन् ।
जलविद्युत् कम्पनी र अरू कम्पनीको सेयरका बीच भने एउटा आधारभूत भिन्नता छ । यसको चर्चा अहिलेसम्म नीतिगत तहमा त्यति भएको देखिन्न । सेयर लिएका सर्वसाधारण वा आयोजना प्रभावितले पनि बुझेका छन् जस्तो लाग्दैन ।
एउटा बैंकिङ कारोबार गर्ने कम्पनीले निश्चित वर्ष पुगेपछि बैंकिङ व्यवसाय नै सरकारलाई हस्तान्तरण गर्नुपर्दैन । वास्तविक वा सेवाक्षेत्रका कुनै पनि कम्पनीले एउटा व्यवसाय प्रारम्भ गरेपछि आफ्नै योजना मुताबिक कुनै काम त्याग्न वा नयाँ काम थप्न सक्छन् । तर, त्यस्ता कुनै पनि व्यवसाय निश्चित अवधिपछि सञ्चालन गरिरहेको काम वा व्यावसायिक सम्पत्ति सरकारलाई बुझाउनुपर्ने व्यवस्था छैन ।
स्वाभाविक रूपमा कम्पनीका आफ्नै व्यावसायिक जोखिम हुन्छन्, जसको आधारमा सेयरको मूल्य घटबढ हुन सक्छ । विभिन्न कालखण्डमा कतिपय सफल कम्पनी पनि चुर्लुम्म डुबेका छन् भने सेयरधनीको सेयर मूल्य धुलिसात भएको छ । जलविद्युत् कम्पनीका आफ्नै व्यावसायिक जोखिम छन् । तर, यिनमा बिमा गर्न सकिने भएकाले अरूका तुलनामा कम जोखिमयुक्त मान्न सकिन्छ ।
विद्युत्को बजार जोखिम पनि अरूको तुलनामा कम नै हुन्छ । प्रचलित कानुनी व्यवस्थाले भने जलविद्युत् कम्पनीको सेयरलाई अरू कम्पनीको तुलनामा फरक बनाइदिएको छ । विद्युत् ऐन बमोजिम विद्युत् उत्पादन आयोजनाको अनुमतिपत्र अधिकतम ५० वर्षसम्मका लागि मात्र हुन सक्छ । ऐनमा यो व्यवस्था भए पनि सरकारले २५ देखि ४० वर्षसम्मको म्याद तोकेर अनुमति दिएको छ । अनुमतिपत्रको म्याद सकिएपछि कम्पनीले सञ्चालन गर्दै आएको जलविद्युत् आयोजना, अर्थात्, मूल सम्पत्ति सरकारलाई हस्तान्तरण गर्नुपर्छ । विद्युत् ऐनले ५० प्रतिशतभन्दा बढी वैदेशिक स्वामित्व भएका कम्पनी र नियन्त्रणात्मक स्वामित्व स्वदेशी लगानीकर्ता भएका कम्पनीबीच अलग–अलग व्यवस्था गरेको छ ।
यदि कम्पनीमा ५० प्रतिशतभन्दा बढी विदेशी लगानी भए अनुमतिपत्रको म्याद सकिएपछि विद्युत् आयोजना, त्यस्तो आयोजनासँग गाँसिएका सम्पूर्ण भौतिक संरचना र सम्पत्ति नेपाल सरकारलाई बुझाउनुपर्छ । कम्पनी त अस्तित्वमा रहन्छ, तर सम्पत्ति रहँदैन । अर्थात्, एकाएक सेयरको मूल्य शून्य हुन जान्छ ।
यदि कम्पनीले आयोजना सञ्चालन गरिरहन चाहन्छ भने सरकारसँग निश्चित मूल्यमा आयोजना पुन: खरिद गर्न सक्छ । खरिद गर्न चाहे सरकारले गठन गरेको पाँच सदस्यीय विज्ञ समूहले निर्धारण गरेको मूल्य तिर्नुपर्छ । त्यसका निम्ति कम्पनीले थप पुँजी जुटाउन सक्नुपर्यो वा सञ्चित मुनाफा नगदमै राख्न सफल भएको भए, प्रयोग गर्न सक्ने भयो ।
यदि कम्पनीमा ५० प्रतिशतभन्दा कम विदेशी लगानी छ, नियन्त्रणात्मक स्वामित्व स्वदेशी लगानीकर्ताको हातमा छ भने अनुमतिपत्रको म्याद सकिएपछि नेपाल सरकारसँग नयाँ सम्झौता गरेर आयोजना सञ्चालन गरिरहन पाउँछ । तर, नयाँ सम्झौतामा सर्त के हुने स्पष्ट छैन ।
आयोजनाको अनुमतिपत्र प्राप्त गर्दा ५० प्रतिशतभन्दा बढी स्वामित्व विदेशी लगानीकर्ताको थियो । व्यावसायिक उत्पादनमा गएपछि विदेशी लगानीकर्ताले सबै सेयर स्वदेशी लगानीकर्तालाई बिक्री गर्यो र अनुमतिपत्रको म्याद सकिने बेलामा कम्पनी पूर्ण नेपाली स्वामित्वमा रहन गएको छ भने पनि त्यस्तो कम्पनीले सञ्चालनमा रहेको आयोजना सरकारलाई बुझाउनुपर्छ । र, चाहेमा निर्धारित मूल्यमा पुन: खरिद गर्न सक्छ ।
प्रचलित यस्तो व्यवस्थाले ५० प्रतिशतभन्दा बढी लगानी गरेर जलविद्युत् आयोजना विकास गरेका विदेशी लगानीकर्ताले अनुमतिपत्रको अवधि सकिनुअगावै सेयरको मूल्य उच्च भएका बेला आफ्नो पूरै अंश बेचेर निस्किन सक्छ । यो कुनै समस्या भएन– आयोजना स्वदेशी लगानीकर्ताको हातमा आउँछ ।
स–साना लगानीकर्तालाई आम रूपमा सेयर बिक्री गरेर जलविद्युत् आयोजना निर्माण गरिएको छ भने यिनीहरूलाई समस्या पर्छ । यसमा पनि आयोजनाले व्यावसायिक उत्पादन गरेपछिका वर्षमा दोस्रो बजारबाट महँगोमा सेयर खरिद गरेका लगानीकर्ताको लगानी नउठ्दै सेयर मूल्यहीन हुने जोखिम रहन्छ । यदि प्राथमिक सेयर निष्कासनमा सेयर खरिद गरेको रहेछ भने अनुमतिपत्रको अवधिभर पाउने लाभांशले लगानी उठ्ला वा राम्रै लाभ पनि हुन सक्ला । तर, लाभांशसम्बन्धी निर्णय साना लगानीकर्ताको हातमा हुँदैन ।
अनुमतिपत्रसम्बन्धी वर्तमान व्यवस्थाका कारण पनि कतिपय प्रवद्र्धक–लगानीकर्ताले आयोजनाको निर्माण लागत उच्च देखाएर बैंकबाट कर्जा लिने, त्यही रकमबाट आफ्नो इक्विटीको पैसा उठाउने र पछि साना लगानीकर्तालाई भड्खालोमा जाक्ने काम गरेका छन् भन्ने पनि सुनिन्छ । यो हल्ला मात्र होइन । बैंकहरूले सही तरिकाले ऋण प्रस्तावको मूल्यांकन गर्ने क्षमता नबनाएका वा स्वार्थ गाँसिएका कारण यस्तो समस्या छ ।
यदि आयोजनाको म्याद सकिनुअघि कम्पनीले नयाँ–नयाँ आयोजनामा लगानी गरेको छ–चिलिमेले जस्तो वा अरू व्यवसायमा लगानी विविधीकरण गरेको छ भने साना लगानीकर्ताको सेयरको मूल्य सुरक्षित हुन सक्छ । एउटा मात्र आयोजना हो भने साना लगानीकर्ताले बोक्नुपर्ने जोखिम उच्च हुन्छ । तसर्थ, विद्युत् ऐनमा रहेको अनुमतिपत्रसम्बन्धी व्यवस्था परिमार्जन गरी साना लगानीकर्ताको लगानी र हित सुरक्षित गर्न ध्यान पुर्याउनु आवश्यक छ । कम्तीमा पनि अनुमतिपत्रको म्याद सकिएपछिको पुन: खरिद मूल्य वा नवीकरणका सर्तलाई पूर्वानुमानयोग्य बनाउन जरुरी छ ।
सम्बन्धित
राष्ट्रको आर्थिक योजनाको मेरुदण्ड मानिने बजेटमा निश्चित व्यक्ति एवं घरानाको स्वार्थ हावी ह...
बजेटमा चलखेल, पहिलो घटना भने होइन
निश्चित व्यापारी पोस्ने ध्येयले भन्सार दर परिवर्तन गर्ने अर्थमन्त्री खतिवडाको व्यापारीसँग ...
गुलियो चकलेटभित्रको नमीठो खेल
लकडाउनको उकुसमुकुसमा अनौपचारिक क्षेत्रका श्रमिकहरू...
भाइरसबाट बच्न खोज्दा भोकै परिने डर
गाउँपालिकालाई खाद्यान्नमा आत्मनिर्भर बनाएर गाउँ फर्किएका युवालाई कृषि पेसामा प्रोत्साहन गर...
खाद्यान्न बढी फलाउनेलाई नगदै पुरस्कार
सरकारले कोरोनापछिको अर्थतन्त्र चलायमान बनाउन स्वास्थ्य, कृषि, पूर्वाधार र रोजगारी सिर्जनाल...
आउँदो बजेटमा प्राथमिकताका तीन क्षेत्र
सय दिन नेपाली आकाशमा रहने मनसुनले अनुकूल वर्षा गराउने आकलन...